• Eliin80

2-åring som inte bryr sig när hon kissar på sig

Undrar lite hur jag ska gå tillväga med potträningen av min 2-åring. Hon vet vad man gör på pottan och kissar alltid om man säger åt henne. Så jag trodde att potträningen skulle gå som en dans. Men om vi inte påminner henne att gå och kissa och hon då kissar på sig och blir helt blöt, så bryr hon sig inte ett dugg. Hon bara leker vidare. Jag har alltid tänkt att det är bra om de kissar på sig, för att de då blir mer motiverade att gå på pottan stället för att bli blöta. Men nu funkar ju inte det. Ska jag avvakta med potträningen en tid? Eller ska jag köra med påminning hela tiden? Lär hon sig någonsin då att själv känna efter? Skriver från mobilen, så ber om ursäkt att det saknas radbrytningar.

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Svar på tråden 2-åring som inte bryr sig när hon kissar på sig
  • En blå giraff

Så var det med vår äldsta pojk också. Vi försökte potträna från sommaren då han var 2½ år men det blev massor av olyckor och han kunde gå runt våt. Vi påminde mycket på dagarna och hade även blöja om vi skulle bort eller så. Efter 3 års ålder gick det plötsligt mycket bättre och blev färre olyckor. Jag tror det handlar om bristande mognad. Visst man kan ju träna ändå men stå ut med många olyckor, eller så väntar man och använder blöja några månader till innan man testar utan. En 2-åring är ju rätt liten fortfarande så det är inte så konstigt om det inte fungerar.

• doggy

Kanske inte riktigt mogen att vara utan blöja ?? Många föräldrar har väldigt bråttom att få sina fortfarande små barn blöjfria , vet dock ej varför !

• Eliin80

Ja, det blir nog att vi avvaktar en tid. Vi har inte på nåt sätt bråttom, men storasyster blev torr när hon var 2 och lillasyster har ju full koll på hur man "sätter igång kisseriet" så vi trodde att hon också var redo nu. Är skönt att potträna på sommaren, men med den här lilla tjejen får det nog bli framåt vintern istället, eller så väntar vi ända till våren.

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • doggy

Potträna kan man göra fast man använder blöjor , sitta på pottan på tider tex

Svar på tråden 2-åring som inte bryr sig när hon kissar på sig