Äntligen rätt forum...
Har tidigare haft en tråd som heter "Är inte BUP till för barnen" men fick ingen större respons eller bollande med andra i liknande sits... Kan bero på att jag hamnade i fel forum, skulle väl ha lagt den här...
Jag bar om en utredning på min dotter, 15 år precis innan sommarlovet av den orsaken att hon själv bad om det. Efter en del strul som finns att läsa om i gamla tråden har vi nu kommit igång ordentligt. Bupmötet gick bra, men de har lång väntetid så de remitterade oss till Inside team för snabbare utredning. Och nu har den påbörjats, ingen väntetid här inte, SKÖNT!!!
Varför jag väntat så länge som tills nu? Min dotter har alltid fungerat, oftast legat före andra barn i utvecklingen, snabbtänkt, pratade tidigt m.m... Som 1 1/2 åring fick hon på dagarna vara med 3årsavdelningen på daigs, personal menade att hon inte hade något utbyte av sina jämnåriga då. Som liten är allt det här gulligt och positivt, hon var en idespruta som gjorde på sitt sätt. Som tonåring blev det helt plötsligt dålig attityd, oförskämdhet osv... Ju högre krav desta sämre mådde hon, och ville till slut själv veta om det var något "fel" på henne, som hon själv uttryckte det.
Jag arbetar själv med gymnasieelever som har diagnoser inom autismspektrat samt utvecklingsstörning, elever på mycket låg nivå och med stort utåtagerande beteende. Visst har jag sett tacken hos min dotter, men tänkt att jag är "yrkesskadad" som sätter diagnos på mitt eget barn...
Hon har alltid haft lätt för att lära (på sitt sätt) lätta att förstå (med tydlig förklaring) alltid gjort det hon ska (en sak i taget) lätt att söka nya kontakter och lösa situationer, kan plugga in hur mycket som helst på hennes vilja/tycke/önskan. Hon har tidigare haft lärare som accepterat att hon helst får sina uppgifter för att sedan sitta ensam och göra dem under lektion. Praktisk inlärning går i ett huj, teoretisk inlärning går åt fanders, konkreta saker är kanon medans abstrakta inte alls är så enkelt. Hon läöser "rikitga" problem i rasande fart, medans en text som ska svaras på sätter käppar i hjulet, hon läser och förstår vad hhon läser obehindrat men sen tar det stopp. En film minns hon i detalj, allt hon har upplevt minns hon också i detalj...
Visst är vi sena med utredningen, men nu gör vi den och hoppas att hon blir hjälpt.
Någon mer som utrett sin tonåring så sent???Vill gärna bolla med någon, höra andras erfarenheter osv... Kanske någon haft kontakt med Inside Team?