• autumnleaves

    Ska jag lämna honom?

    Hej!
    Jag har redan postat det här inlägget i tråden samlevnad under kategorin gravid, men jag är i desperat behov av rådgivning så jag skriver även här.

    Jag är 25 år och gravid. Pappan är en man som jag levt med från och till under de senaste 2 åren. Det går upp och ner mellan oss, och ibland är det så jag kan slita mitt hår. Inte p.g.a att vi bråkar, snarare p.g.a bristen på närhet och visad kärlek. Ibland, vissa stunder, känns det som att jag aldrig någonsin skulle vilja vara utan honom, men tyvärr är dessa stunder överskuggade av de stunder jag känner precis tvärtom.

    Att han dessutom tar hand om sin gamla och extremt krävande mor som inte klarar nånting själv, inte ens toalettbesök, gör ingenting lättare - jag flyttade in hos dem efter att de levt ensamma tillsammans i Många år.
    Faktum är att jag känner mig som en inneboende snarare än hans sambo eftersom det är livet med hans mamma som verkar vara viktigast.

    Mina ägodelar står nerpackade i väskor i ett hörn i sovrummet, medan deras grejer - han och hans mammas - fyller hela hemmet. Jag hamnar liksom på kant, och känner mig verkligen inte som en i familjen. Och nu när jag och han väntar barn borde det ju vara det som är Familjen, men det känns nästan som att han är husbonden på en gård och jag är pigan han råkat göra med barn.

    Jag undrar nu - ska jag flytta härifrån och föda barnet i hans frånvaro? Jag har möjlighet att flytta in hos en nära vän, men gör jag det är det definitivt och jag kommer inte att få komma tillbaka om jag ångrar mig.

    Jag är mycket tacksam för råd.

    Mvh
    A

  • Svar på tråden Ska jag lämna honom?
  • Tommy parterapeuten

    Hej
    Låter som en jobbit situation både för dig och din partner. Din partner slits förmodligen mellan att ställa upp för sin mor och att försöka göra dig nöjd. Att du upplever att du står utanför är inte heller bra. Du tycks inte få den respons från din partner som du önskar och jag gissar att du talat om för honom hur du känner dig. Ni behöver tillsammans ha en tydlig plan för hur ni ska hantera den situation ni befinner er i. Du behöver känna att han lyssnar och respekterar dina behov men han behöver också bli mer tydlig med hur han känner det. Att flytta till ett annat boende verkar inte vara en bra lösning. Förhoppningsvis ska ni två fortsätta tillsammans och då behöver ni bli mer samstämmiga med det som rör ert gemensamma liv.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Ska jag lämna honom?