• Anonym

hur ska ni göra i sådan situation

min sambo och jag separerade nyligen.

Vi har en son på 9 månader gammal. Det blir jag som flyttar ut ur hans lägenhet som ligger i centrala Stockholm. Idag är Vi alla registed på hans adress. Jag tänker på att flytta till Södertälje där jag jobbar och har mitt barn också skrivit med mig i Södertälje. Min sambo och jag kommer att dela vårdnaden om vår son. Jag är lite orolig dock att när min son går till dagis, kommer det blir lång resa för den lilla personen, särskilt om vi ska ha honom varannan vecka. Mina frågor är, 1, om jag vill att han ska vara skriven med mig, kommer familjerätten till förmån för den 2, om jag inte vill att min son lida pendling långa avstånd, kan jag övertyga familjerätten till har min son med mig längre tid, säger 75 Procent av tiden och har min sambo betala 25 Procent av underhållsbidrag Eller hur ni gör där ute i en sådan situation
  • Svar på tråden hur ska ni göra i sådan situation
  • Anonym

Jag skulle höra med pappan först vad han vill och tycker.

• Queenie70

Självklart ska en så liten inte ha varannanveckasboende.

• Anonym

Ni ska väl inte ha varannan vecka för en 9-månaders bebis? Förvånad Det rekommenderas från ca 3 års-ålder o framåt.

Vänd er till familjerätten för rådgivning. Eller googla om det på nätet.

www.babyhjalp.se/separera/boende-barn

På länken ovan kan du läsa om hur man lösa boendet vid en separation. Längst ner på sidan står hur man kan utöka umgänget gradvis. Ska man ha varannan vecka måste man bo nära varandra också. Hur ska han kunna hämta/lämna på dagis varje dag (under sin vecka) i framtiden i Södertälje? Om han bor i Stockhollm?
    bor inte i de trakterna... r det inte rätt lång? Ska du sikta på varannan vecka i framtiden är det bättre om ni bor nära varandra. Han får väl flytta närmare kanske?

Svar på tråden hur ska ni göra i sådan situation