• Anonym (OROLIG!!!)

Molvärk och diarré efter Galloperation - Någon som känner igen sig???

Har för två veckor sedan gjort en titthålsop där de tog bort gallblåsan och sedan två dagar senare en ERCP (gastroskopi) för att operera bort en sten i gallgången.

Sedan dess har jag diarré så fort jag äter (oavsett vad det är) något och fortfarande mer eller mindre molvärk i gall-området (särskilt i ryggen).

Är det någon som känner igen sig och kan skänka lite hopp? Mår fruktansvärt dåligt av detta :(

• Svar på tråden Molvärk och diarré efter Galloperation - Någon som känner igen sig???
  • Anonym (ont)
    Plockar upp den här tråden, hoppas det inte stör någon.

Opererade också bort min gallblåsa för ungefär 6 veckor sedan och fick tyvärr pankreatit som obehaglig bonus. Har sedan dess varit dålig i magen (fick antibiotika i över två veckor). Men cirka en vecka tillbaka upplever jag att det blivit värre. Jag är jättelös i magen och springer på toaletten hela tiden, blir till och med skennödig (det kommer ingenting). Läser att många har eller haft problem med detta men blir det bättre? Vad kan man göra åt det? För som det är nu står jag inte ut, ont hela tiden, sveda i baken och hugg i magen, illamående och depression. Det är förfärligt och jag känner mig ledsen och besviken, trodde liksom att det skulle bli bra efter operationen och allt helvete som varit. Blir jätteglad för svar, råd eller något som tröstar...Tack
  • Libra1

Hittade denna tråd när jag sökte på samma. Ser att den är gammal men tänkte höra hur ni mår idag?

Själv så opererade jag bort min gallblåsa i februari och ska göra en ERCP om 2 veckor då det finns kvar stenar i gallgången.

• Anonym (ont)
    Libra1 skrev 2014-06-02 18:40:59 följande:
    Hittade denna tråd när jag sökte på samma. Ser att den är gammal men tänkte höra hur ni mår idag?

Själv så opererade jag bort min gallblåsa i februari och ska göra en ERCP om 2 veckor då det finns kvar stenar i gallgången.
    Mår bra förutom det onda jag drog på mig som visade sig vara en clostridieinfektion (p.g.a. antibiotika) som verkar svår att bli av med. Har nyligen avslutat en antibiotikabehandling mot det, problematiskt när läkemedlet är orsaken till själva infektionen. Efter galloperationen kan jag fortfarande uppleva molande smärta i ryggtrakten. Det lär jag få leva med. Men det är så skönt att jag blivit av med smärtanfallen som jag levde med under ett år. Jag gjorde en ERCP och titthålsoperation. Bikinisäsongen hoppar jag och ingen nubbe till sillen.

Det går säkert bra för dig. Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • Libra1

Usch! Det låter ju inte roligt. :-/

Skönt att du mår bra annars. Själv får jag fortfarande gallstensanfall och hoppas på att bli helt bra efter ERCP'n. Fick du göra din under narkos eller med lugnande? Är lite orolig eftersom jag bara kommer att få lugnande.

• Anonym (ont)
    Libra1 skrev 2014-06-03 08:31:36 följande:
    Usch! Det låter ju inte roligt. :-/

Skönt att du mår bra annars. Själv får jag fortfarande gallstensanfall och hoppas på att bli helt bra efter ERCP'n. Fick du göra din under narkos eller med lugnande? Är lite orolig eftersom jag bara kommer att få lugnande.
    När alla stenar är borta så borde det inte finnas någon anledning till fortsatta attacker för dig. Jag blev sövd och jag protesterade inte kan jag säga. Jag vet inte hur det blir med lugnande men jag har hört att man är ganska borta. Med lugnande får du säkert gå hem betydligt snabbare också och det är ju alltid ett plus. 90-95% av alla
    gallopererade får inga postoperativa komplikationer om det känns lugnande. Det går säkert bra ska du se. Solig
  • Libra1

Tack för ditt lugnande svar. Jag kan tydligen kräva så pass mycket lugnande så jag är helt borta. Så hoppas på det. Kommer att få stanna kvar över natten. Det är nog pga att bukspottkörteln kan bli inflammerad. Men det kommer förhoppningsvis gå bra. :)

• phyan

Två dagar efter operationen borttagande av gallblåsan med titthål fick jag diareer. Jag får inte behålla något jag äter och har haft fruktansvärda kramper i nedre delen av buken. Varför. Känner någon igen detta.

• Libra1
    phyan skrev 2015-05-11 15:03:03 följande:

Två dagar efter operationen borttagande av gallblåsan med titthål fick jag diareer. Jag får inte behålla något jag äter och har haft fruktansvärda kramper i nedre delen av buken. Varför. Känner någon igen detta.

Det kan ta ett tag för tarmarna att vänja sig vid mindre galla. Min läkare sa att det kunde ta upp till 3 månader. Jag hade tyvärr väldiga problem. Fick till slut Questran utskrivet och mådde genast bättre.

Avvakta lite och försök att äta så snäll mat som möjligt. Det som gett dig gallbesvär tidigare kan ge dig diarréer nu. Hoppas det blir bättre snart.

Har du fått någon tid för återbesök? Om inte så be om det. Det gjorde jag.
  • Ninafina

Jag fick en titthålsoperation för fyra dygn sedan. Två dagar stenhård och enorm värk i magen ( tar ju tid innan tarmar kommer igång) . Igår och idag kan jag knappt äta eller dricka någonting. Allt kommer ut efter en kort stund. Ingen värk, men kallsvettas, illamående, diarré, dålig andedräkt och andfådd.

Min läkare sa att det kan vara så här en kort period eller upp till ett halvår.

Är i alla fall tacksam att ha blivit av med alla stenar och gallblåsan.

Får tänka på att äta liten mängd och lite oftare. Bra bantningsmetod;))

• Evaline

Trodde också att allt skulle blir bra efter att de tagit gallblåsan, men nu troligen säger de stenar kvar och vill göra ercp. Orolig inför en sådan med alla komplikationer man läser om. Har ständigt ont i höger sida och bak i rygg och ner i ljumske. Någon som haft likadant. Oron finns där hela tiden 

• Anonym (Pernilla)
    Evaline skrev 2026-04-14 10:14:46 följande:

Trodde också att allt skulle blir bra efter att de tagit gallblåsan, men nu troligen säger de stenar kvar och vill göra ercp. Orolig inför en sådan med alla komplikationer man läser om. Har ständigt ont i höger sida och bak i rygg och ner i ljumske. Någon som haft likadant. Oron finns där hela tiden 

Blev utskriven efter gallop, åkte hem, var hemma 1 timme och mådde väldigt dåligt. Sambon skjutsade in och blev inlagd igen. Gjorde ercp dagen efter och de hittade stenarna i gallgången. Har mått utmärkt efter detta.
Svar på tråden Molvärk och diarré efter Galloperation - Någon som känner igen sig???