• mikroE

Dopplanering, hjälp önskas!

Hej alla människor med ett sinne för att ordna trevliga sammankomster och fester!

Jag är en mamma till en underbar dotter som nu är sex, snart sju veckor och jag vill nu börja planera hennes dop. Det blir troligen i oktober och jag vet att man ska kontakta kyrkan osv för att boka ceremonin och allt det där tråkiga praktiska men jag vill nu få hjälp och inspiration både för ceremonin och den efterföljande festen. Jag är usel på fester och bjuder nästan aldrig hem folk annat än nära vänner och då blir det typ chips, grönsaksstavar och dip. Jag kan både baka och laga mat men jag har väldigt svårt för att komma på de bra idéerna men däremot bra på att genomföra dem om andra hjälper mig lite med det kreativa.

Gällande ceremonin så har jag flera favoritpsalmer (jag är troende kristen så den biten är faktiskt enkel) som passar för dop och där handlar det mer om att välja vilka det blir.  

798 Som liljan på en äng har vi redan bestämt, den hade vi på vårt bröllop och vi valde den för att den också funkar på dop. Sedan har vi tänkt på 386, 898 och kanske Tryggare kan ingen vara men där har vi inte bestämt oss fullt ut. Ni kan lyssna på psalmerna på dopguiden utom 798 men jag tror den går att googla fram. Har ni någon favorit eller något annat förslag?

Jag läste på dopguiden om någon som haft en tillagd del där man får tända ljus för barn, vad tror ni om det?

Jag skulle gärna vilja att man får göra en dopbekräftelse om man vill som gäst på dopet, hur skulle ni som är lite mindre kyrkligt aktiva tänka kring det? Alltså inte ett tvång men skulle ni uppfatta det som extremt/konstigt?

Vet ni om någon bra annan grej man kan göra på ett dop utöver det vanliga som alltid ingår?

Festen blir nog i församlingsgården eller i kvarterslokalen som hör till vårt hyreshus. Vi har inte extremt bra med pengar men vi har råd att göra något i stil med soppa, gryta, smörgåstårta och fika tex tårta och kaffe och behöver inte snåla men vi pratar inte kaviar och oxfilé direkt utan vanlig men trevlig mat. Vi kommer laga maten själv av ekonomiska skäl. Våra respektive familjer har inte träffats än och båda familjerna är ganska avslappnade och inte så intresserade av formella fester utan vi vill nog ha en mer avslappnad fest.

Våra respektive släkter har långt att åka så maten måste vara  mättande, det räcker inte med bara tårta tex. Min släkt kommer nog åka dit samma dag och hem sedan medan hans släkt måste övernatta minst en natt. Min mans släkt har inga barn utom vår dotter och min släkt har tonårsbarn och strax under så det kommer inte vara några små barn med på bröllopet utom kanske dottern till en vän som är ca tre månader äldre än vår dotter så det behövs inte barnbord eller speciella barnaktiviteter. Däremot funderar jag om man kan göra något som för släkterna samman lite även om det är ett kort tillfälle som de kan ses på. Förslag?

Jag tror att om alla kommer blir det drygt 20 personer från min sida och 5-10 från hans sida samt kanske 10-15 vänner som allra mest men mer troligt lite färre än så. Som värst rör det sig alltså om 45 personer men jag gissar på att det realistiskt är mer 30-35 då kanske inte fullt alla från min sida kan komma och vi ännu inte vet exakt hur många vänner vi kommer bjuda. 

Så alla snälla och idérika människor, kom med era synpunkter och förslag. 

• Svar på tråden Dopplanering, hjälp önskas!
  • Indiansommar

Grattis till tösen!

Dopet
    De dop som vi haft och vänner/släkten haft så har de varit i samband med en vanlig gudstjänst och då har prästen bestämt alla psalmer mm. 
    Att tända ljus tycker jag låter som en fin grej, men vet inte riktigt vad du menar med att gästerna ska göra en dopbekräftelse? 

Mat
    Smörgåstårta är ju enkelt att göra till många och går att förbereda dagen innan. Varm mat är svårt till många om man ska göra det själv och servera kan jag tycka. Man kan inte stå och laga den undertiden och det tar tid att värma upp så mycket mat till många. Möjligtvis så kan man göra pajer i långpanna och ha sallad och bröd till. De kan man värma flera åt gången om det finns en riktig ugn. Sallad eller buffé är också alternativ. Kaffe och tårta till efterrätt. 

Aktiviteter har jag inga förslag på, du kan ev ha bordsplacering och se till att blanda upp familjerna så att de får en chans att prata med varandra vid bordet. 

• mikroE

Dop kan vara del av gudstjänsten eller helt separata, jag vill helst ha ett separat och jag känner ett par präster ganska väl så jag tror det ska gå att fixa. Jag tycker det är fint när det är en del av gudstjänsten också men just för att jag verkligen vill ha vissa psalmer så blir nog ett separat bäst om det går. Man brukar kunna få välja minst en psalm även om det är i gudstjänsten men kanske var er präst lite lurig där... 

Dopbekräftelse är att man får gå fram till dopfunten och doppa fingrarna i vattnet och göra korstecknet i pannan för att visa att man bekräftar sitt dop. Ibland så gör man det inte själv utan prästen gör det istället som på dopbarnet. Man gör det för att påminnas om sitt dop och många gör det nog underförstått för att hjälpa en själv att ta nya tag med sin tro och kanske fokusera lite mer. Våra släkter är inte så religiösa så jag tror inte jättemånga skulle gå fram men några av mina vänner skulle nog vilja och jag vill själv ha en sådan för att markera det nya att jag nu lovat att uppfostra mitt barn i tron. 

Ugn finns i församlingsgården och i lokalen så det går att värma. Även grytor och soppor kan värmas i ugn om grytorna är ugnssäkra. Det går också att värma sådana på spis utan konstant övervakning men det är lite mer osäkert förstås. Jag kan laga mat för så många människor så det är i sig inte ett problem.  Smörgåstårta är dock en het kandidat men där är det utrymme i kylen som är mer problematiskt... Kanske kan jag dock låna kylutrymme av någon vän mot att mannen skjutsar personen till kyrkan med tårtorna.

• MammatillMolly

Det låter som att du har planerat lite ändå;)

Gör upp en budget- hur mycket kan ni lägga på mat, dekoration o.s.v?

Jag gjorde 9 pajer, tre taco, tre kyckling och tre skagen. Hade stora sallader, bröd och ost till.
    Till efterätt hade jag gjort pannacotta. Allt var otroligt gott och billigt!

Pannacottan speciellt. behövs bara grädde och gelatinblad(vilket är billigt) sen har man oftast vaniljsocker hemma eller vad man vill använda:)

Ett dop behöver inte ruinera plånboken.

Vi hade med oss lite spel som vi spelade, b.l.a kubb. Vi hade väldigt fint väder och vi var ca.30 pers

Min vän ska ha dop i oktober och ska göra pastasallader, billig och väldigt gott!               

• mikroE
    MammatillMolly skrev 2012-08-20 07:05:34 följande:
    Det låter som att du har planerat lite ändå;)

Gör upp en budget- hur mycket kan ni lägga på mat, dekoration o.s.v?

Jag gjorde 9 pajer, tre taco, tre kyckling och tre skagen. Hade stora sallader, bröd och ost till.
    Till efterätt hade jag gjort pannacotta. Allt var otroligt gott och billigt!

Pannacottan speciellt. behövs bara grädde och gelatinblad(vilket är billigt) sen har man oftast vaniljsocker hemma eller vad man vill använda:)

Ett dop behöver inte ruinera plånboken.

Vi hade med oss lite spel som vi spelade, b.l.a kubb. Vi hade väldigt fint väder och vi var ca.30 pers

Min vän ska ha dop i oktober och ska göra pastasallader, billig och väldigt gott!               
    Ja lite planer har jag gjort men jag är usel på att komma på något som är lite speciellt men se till att folk blir mätt klarar jag. Pannacotta var en smart idé, det har jag gjort förr så det vet jag att jag klarar av och definitivt något jag ska tänka på.

Det kanske blir i november dock, mina släktingar började gnälla om älgjakten trots att de jagar varje helg och ibland på veckorna i både september och oktober och jag trodde att det skulle vara OK när det bara var en dag men kanske inte... Vi får hoppas klänningen passar då, den är inte så stor.

Buget? Hmm... Jag har inte bestämt exakt men det är inte extremt exakta ramar men det får inte dra iväg hur mycket som helst.
Svar på tråden Dopplanering, hjälp önskas!