• Anonym (Jag)

Jag vill inte och får dåligt samvete.

Hej,

Jag är 29, han 30. Vi har varit gifta i 6 år. Det här är ganska svårt för mig att skriva... jag tänker för första gången vara helt ärlig mot mig själv.
    Jag är inte kär i min man. Ibland är han jättesöt och jag blir kär på nytt. I en dag. Sen försvinner de känslorna igen. vi har försökt få barn i hur lång tid som helst men inte lyckats. Några missfall.

För någon dag sen började vi bråka och tror att den denna gången var värre än andra. Det började med att vi skulle ha sex. Vi har inte haft det på flera månader. Visst, jag tillfredsställer honom ibland men vi har inte haft samlag. Jag orkade inte efter senaste missfallet. I början förstod han mig. Han lät mig vila och andas liksom... men nu märker jag på honom att han inte orkar vänta mer. Som sagt, vi började med att sex. När han skulle röra mig så tog jag bort hans hand. Jag var inte på humör egentligen från början men tänkte att det var synd om honom. Och när vi väl skulle börja så fick jag avsmak. Så jag reste mig upp och gick in på badrummet varav han suckade högt och blev förtvivlaad (såklart, han var mitt upp i hela grejen ju).

När jag kom ut igen hade han laddat med taskiga kommentarer så som "du är ingen riktig fru" och "jag förväntar mig sex av dig eftersom vi är gifta" och "när jag kommer hem ska du vara snygg och locka mig till sovrummet" och "alla andra har sex flera gånger om dagen men inte vi". Ja, sånt... och mitt självförtoende sjönk några kilometer.

Jag förklarade för honom att jag blivit rädd för sex efter alla missfall. sex för mig har nuförtiden blivit barnverkstad och efter alla komplikationer så har jag blivit rädd (låg inne på sjukhus senaste gången). Så jag fortsatte med att han kan ta med sig hem en bukett rosor, tända några ljus, göra det mysigt för mig, sätta på musik... gå långsamt fram tills jag får tillbaka lusten. Men nej! det är tydligen JAG som ska göra det och locka till mig honom. Har han rätt?

Det slutade med att jag grät som ett barn och han gick iväg och så pratade vi inte på hela dagen igår och nu mår jag dåligt.
    Vad ska jag göra? någon som kan hjälpa mig med tips? hur får jag tillbaka lusten? går det ens?   är jag dum i huvudet?        

• Svar på tråden Jag vill inte och får dåligt samvete.
  • Anonym (Fia)

Du är självklart inte dum i huvet! Jag tror att han var ledsen och besviken och ville ha förståelse och bekräftelse för sina känslor, samtidigt som du ville ha det för dina känslor, men ingen av er var beredd att ge den andra det utan ni fokuserade båda helt och hållet på era egna känslor. Sedan var det ett väldigt dåligt sätt som han valde att visa vad han kände på, medan du gjorde det på ett mycket bättre sätt. Lösningen på problemet är att ni båda (speciellt han, men han kan inte göra det ensam utan du måste anstränga dig lika mycket för att det ska funka) jobbar på er kommunikation och försöker bli bättre på att visa sympati för varandra. Det du måste fråga dig själv är om du vill och är beredd att lägga ned det jobb som krävs på detta eller inte. Om du inte vill jobba på det så är det bästa alternativet att lämna honom.

• Anonym (Frida)

Men ärligt...vill du ha sex om du får rosor och romantik då??

• Mr x

Nej du tjejen

Du är ihop med en barnslig egoist verkar det som.

Dina förslag med att gå långsamt fram borde väl inte vara en omöjlig väg om du nu vill satsa på er?

Lycka till!

• Anonym (Jag)
    Anonym (Fia) skrev 2012-08-20 09:16:10 följande:
    Du är självklart inte dum i huvet! Jag tror att han var ledsen och besviken och ville ha förståelse och bekräftelse för sina känslor, samtidigt som du ville ha det för dina känslor, men ingen av er var beredd att ge den andra det utan ni fokuserade båda helt och hållet på era egna känslor. Sedan var det ett väldigt dåligt sätt som han valde att visa vad han kände på, medan du gjorde det på ett mycket bättre sätt. Lösningen på problemet är att ni båda (speciellt han, men han kan inte göra det ensam utan du måste anstränga dig lika mycket för att det ska funka) jobbar på er kommunikation och försöker bli bättre på att visa sympati för varandra. Det du måste fråga dig själv är om du vill och är beredd att lägga ned det jobb som krävs på detta eller inte. Om du inte vill jobba på det så är det bästa alternativet att lämna honom.

jag brukar säga till honom att det är bättre att vi skiljer oss. han säger att han aldrig vill lämna mig och egentligen vill jag inte det heller. allt är bra förutom sexet. sen skämtar jag om att han kan skaffa en älskarinna. innan har han svarat att jag är taskig som säger sånt men senaste gången sa han ingenting. så nu spökar det i huvudet också att han kanske kommer att göra det ändå...?
  • Anonym

Men du säger också att du inte är kär i honom längre. Det är i sig en rätt effektiv lustdödare. Överväg skilsmässa. Inte för att han är en idiot, han verkar vara en fullständigt normal hygglig kille och du verkar vara en helt normal hygglig tjej, utan för att ni kanske helt enkelt är klara med varandra. Hade ni redan haft barn hade situationen varit  annorlunda naturligtvis. Men min poäng är väl att ni inte måste vara ihop med varandra; kanske är det bättre att hitta någon du är kär i? Nu har du ju alla möjligheter att bryta upp och starta om. Ett ytterligare råd är väl att inte fortsätta med bebisverkstaden förrän detta är löst. 

Jag menar absolut inte att vara hård. Jag har heller ingen personlig erfarenhet av hur man kan må efter missfall.

Men: jag känner igen vissa delar av det du skriver. Jag är inte heller kär i min man längre och har absolut noll attraktion för honom. Det tog rätt lång tid för mig att inse att jag har haft massa undanflykter f(för mig själv då) för varför jag inte velat ha sex med min man när sanningen som jag inte vågat ens tänka högt är att jag inte har känslorna kvar. Han är i vissa avseenden inte densamma som den jag blev ihop med och jag har svårt att acceptera det. 

Jag undrar ts, hjälper det verkligen om han kommer med rosor eller gör det romantiskt? Tror du själv att det kommer göra något annat än att lappa ihop det för stunden? 

• jonte02

Låter som era försök att skaffa barn satt lite griller i huvudet på dig och er. Hur hanterar ni det? Gissar att din lust varit en annan tidigare i ert förhållande, bortsett från nyförälskelsens lustar då!?

Hoppas ni kan få igång en bra och givande kommunikation där ni lyssnar och reflekterar över varandras tänkanden och tyckanden.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Frida) skrev 2012-08-20 09:19:26 följande:
    Men ärligt...vill du ha sex om du får rosor och romantik då??

jag tror faktiskt att det kan hjälpa lite... han är inte alls romantisk och jag ber honom att vara det men det hjälper inte alls. han tror att inga män är romantiska. att jag kollat för mycket på film.
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2012-08-20 10:09:40 följande:
    Men du säger också att du inte är kär i honom längre. Det är i sig en rätt effektiv lustdödare. Överväg skilsmässa. Inte för att han är en idiot, han verkar vara en fullständigt normal hygglig kille och du verkar vara en helt normal hygglig tjej, utan för att ni kanske helt enkelt är klara med varandra. Hade ni redan haft barn hade situationen varit  annorlunda naturligtvis. Men min poäng är väl att ni inte måste vara ihop med varandra; kanske är det bättre att hitta någon du är kär i? Nu har du ju alla möjligheter att bryta upp och starta om. Ett ytterligare råd är väl att inte fortsätta med bebisverkstaden förrän detta är löst. 

Jag menar absolut inte att vara hård. Jag har heller ingen personlig erfarenhet av hur man kan må efter missfall.

Men: jag känner igen vissa delar av det du skriver. Jag är inte heller kär i min man längre och har absolut noll attraktion för honom. Det tog rätt lång tid för mig att inse att jag har haft massa undanflykter f(för mig själv då) för varför jag inte velat ha sex med min man när sanningen som jag inte vågat ens tänka högt är att jag inte har känslorna kvar. Han är i vissa avseenden inte densamma som den jag blev ihop med och jag har svårt att acceptera det. 

Jag undrar ts, hjälper det verkligen om han kommer med rosor eller gör det romantiskt? Tror du själv att det kommer göra något annat än att lappa ihop det för stunden? 
    men när jag tänker på skilsmässa (på riktigt, inte när jag skämtar om det) så låter det absurt. jag älskar honom och vill vara med honom. trivs med honom. men är inte kär. alltså, det pirrar inte i magen och jag går hemma i trasig t-shirt och osminkad. kanske är det frustrerande för honom med... jag vetinte...

jag vet inte om det skulle hjälpa med romantik men det e värt ett försök. jag är väldigt romantisk och inte han. tycker att han borde göra mer sånt men han tycker jag är fjantig. 
  • Anonym (Jag)
    jonte02 skrev 2012-08-20 10:12:28 följande:
    Låter som era försök att skaffa barn satt lite griller i huvudet på dig och er. Hur hanterar ni det? Gissar att din lust varit en annan tidigare i ert förhållande, bortsett från nyförälskelsens lustar då!?

Hoppas ni kan få igång en bra och givande kommunikation där ni lyssnar och reflekterar över varandras tänkanden och tyckanden.

ja barnverkstaden har tagit riktigt hårt på oss. tror att lusten försvann med alla misslyckanden. jo visst var det bättre i början. det tog ett tag innan jag njöt men visst gjorde jag det. nu är jag bara rädd. känner inte längre att sex har med kärlek att göra. känns som tvång och misslyckande vilket gett dåligt självförtroende. så jag tror inte att det har med mannen att göra. det är nog så med vemsomhelst. vill bara att han inte ska vara så hård och tvinga mig. han vet ju vad som hänt. men det är som att han inte orkar mer, han vill ha sex helt enkelt.
    tror också att han kanske tänker att alla ANDRA har sex varje dag men inte vi... vart han nu fått det ifrån. 
  • Anonym (Jag)
    Mr x skrev 2012-08-20 09:23:56 följande:
    Nej du tjejen

Du är ihop med en barnslig egoist verkar det som.

Dina förslag med att gå långsamt fram borde väl inte vara en omöjlig väg om du nu vill satsa på er?

Lycka till!

tack.
    jo jag tcyker det också. ibland är det som att jag känner mig som egoisten som inte "delar med mig av min kropp" som är hans också när vi är gifta? tänker jag helt fel?
  • Anonym (Jag)

men jag funderar också på om det verkligen inte är jag som är taskig? jag menar, jag kanske borde skapa romantik om jag nu vill ha det? uppenbarligen så behöver han inte det för att gå igång. kanske borde kolla på vad det är för fel på mig?

eller är detta det dåliga självförtroendet som snackar? 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Jag) skrev 2012-08-20 11:17:58 följande:
    men jag funderar också på om det verkligen inte är jag som är taskig? jag menar, jag kanske borde skapa romantik om jag nu vill ha det? uppenbarligen så behöver han inte det för att gå igång. kanske borde kolla på vad det är för fel på mig?

Jag tror aldrig att man kan göra om en människa till att bli mer romantisk, det går till en viss gräns men då är det bara för din skulle och det tror jag kommer ebba ut. Vad gillar du för romantik?

Du är inte taskig, inte han heller. Ni är nog mest frustrerade på varsitt håll.
  • jonte02
    Anonym (Jag) skrev 2012-08-20 11:17:58 följande:

Du har lika stor del i er gemensamma relation som din man. Vill du få tillbaka lusten kanske du behöver fundera på vad du kan göra för att ordna det. Vad behöver du? Vad kan du göra själv och vad önskar du vill du ha hjälp med av din man? Vad öppen med vad du tänker och tycker och vad du känner. Reagera ödmjukt om du kan på hans frustrerade utspel. Prata om vad ni har gått igenom och hur det har fått dig att må/känna. Fråga honom hur han mår och vad ni kan göra för att få ordning på det hela utan att spy galla på varandra.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Frida) skrev 2012-08-20 12:02:10 följande:
    Jag tror aldrig att man kan göra om en människa till att bli mer romantisk, det går till en viss gräns men då är det bara för din skulle och det tror jag kommer ebba ut. Vad gillar du för romantik?

Du är inte taskig, inte han heller. Ni är nog mest frustrerade på varsitt håll.

nu senast när vi tjaffsade så fick jag ur mig: "du har ju aldrig ens köpt ett par snygga underkläder till mig!" skriver detta så att du får en hum om vad jag tycker är romantiskt haha. det skulle vara kul att få uppskattning... att han får mig att känna mig sexig. men han bryr sig inte... han fattar inte att sex för mig är inte bara "in med den" utan det är runtomkring också. jag behöver liksom den pushen att hoppa upp på hästen igen. att liksom bryta mönstret om att sex=blä.
  • Anonym (Jag)
    jonte02 skrev 2012-08-20 12:12:44 följande:
    Du har lika stor del i er gemensamma relation som din man. Vill du få tillbaka lusten kanske du behöver fundera på vad du kan göra för att ordna det. Vad behöver du? Vad kan du göra själv och vad önskar du vill du ha hjälp med av din man? Vad öppen med vad du tänker och tycker och vad du känner. Reagera ödmjukt om du kan på hans frustrerade utspel. Prata om vad ni har gått igenom och hur det har fått dig att må/känna. Fråga honom hur han mår och vad ni kan göra för att få ordning på det hela utan att spy galla på varandra.

du har rätt. jag tror att jag måste visa honom vad jag menar med romantik. kanske lättar det då. hopplös romantiker som jag är så trodde jag att alla män överraskade sina kvinnor med lite choklad och stearinljus ibland när hon kommer hem från jobbet. men det verkar som om han sett andra filmer där det är kvinnan som fixat allt.
    kanske får jag ta första steget...
    kanske rent av testar ikväll om jag inte har ont i magen eller något annat skit som är i vägen.  
  • Anonym

Jag tycker att ni ska boka tid hos en sexolog. Jag och min man har varit på ett sådant möte och det var så skönt att någon med en objektiv syn lyssnar. Det är så lätt att fastna i ältande och känslan av att den andre är dum... Vi träffade två sexologer samtidigt, en manlig och en kvinnlig, det var bra för då förstod de alltid vad vi menade. Ingen tog någons parti utan vi fick förståelse. De frågar raka frågor och många svar kommer fram. Vi kom fram till att vi inte kommuniserar så bra, att vi förväntar oss saker från varandra utan att den andre vet nåt. Jag insåg verkligen att jag måste vara mer tydlig i vad jag vill ha.

De frågade bla en viktig grej som jag kommer att ta med mig: Vad gör jag varje dag för att vår relation ska bli bättre?   

De gav oss ett samlagsförbud vilket gjorde att pressen försvann. Vi har bara fokuserat på att massera varann, smörja in varandra i olja, smeka varandra osv. Och vips var jag sugen och vi hade samlag fast det var förbjudet...

Vi har dock långt kvar innan allt är bra, men att det hände en gång på ett halvår ser jag som ett stort framsteg.    

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 19:01:36 följande:
    Jag tycker att ni ska boka tid hos en sexolog. Jag och min man har varit på ett sådant möte och det var så skönt att någon med en objektiv syn lyssnar. Det är så lätt att fastna i ältande och känslan av att den andre är dum... Vi träffade två sexologer samtidigt, en manlig och en kvinnlig, det var bra för då förstod de alltid vad vi menade. Ingen tog någons parti utan vi fick förståelse. De frågar raka frågor och många svar kommer fram. Vi kom fram till att vi inte kommuniserar så bra, att vi förväntar oss saker från varandra utan att den andre vet nåt. Jag insåg verkligen att jag måste vara mer tydlig i vad jag vill ha.

De frågade bla en viktig grej som jag kommer att ta med mig: Vad gör jag varje dag för att vår relation ska bli bättre?   

De gav oss ett samlagsförbud vilket gjorde att pressen försvann. Vi har bara fokuserat på att massera varann, smörja in varandra i olja, smeka varandra osv. Och vips var jag sugen och vi hade samlag fast det var förbjudet...

Vi har dock långt kvar innan allt är bra, men att det hände en gång på ett halvår ser jag som ett stort framsteg.    
    Intressant! Hur lång tid varade sexförbudet? Jag funderar på att testa på det här hemma
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-19 17:46:39 följande:
    Intressant! Hur lång tid varade sexförbudet? Jag funderar på att testa på det här hemma

Vi har samlagsförbud i en månad... Testa det, det gör skillnad :)
Svar på tråden Jag vill inte och får dåligt samvete.