• Anonym (nanny)

    Hur fördela semestern?

    Separerad sedan 1 år och har tvillingar på 4½. Vi träffades 2000 men sedan barnen kom har jag i stort sett varit som en barnvakt i vårt förhållande. Han har kommit o gått som han velat och varit den som bestämt om barnen. Vi har barnen varannan vecka nu och det funkar ganska bra. 

    Han tar fortfarande för givet att jag ska göra som han säger. T ex ville han resa med barnen 1 vecka men frågade 2 dagar innan om det var okej att han gjorde det på min vecka. Han har aldrig planerat och alltid förutsatt att jag ska ordna så det funkar. Det skulle betyda att jag inte träffade barnen på 3 veckor (eftersom jag inte kan byta vecka) och dessutom hade jag planerat (och bokat) att vara borta hela helgen (hos släkt) då jag fyllde år.

    Därför sa jag nej till resan. Sa att han får åka på sin vecka eller säga till i rimlig tid innan. 

    Då var jag ett  "småaktigt j__la svin", "tänker inte på barnen" och "födelsedagar inte så viktiga".

    Jag håller med om det sista men saken var ju att jag hade bokat även med andra människor, det var inte bara en födelsedag...

    Idag sa han att nästa gång han ska ha barnen ska han ha dem i 2 veckor. Jag vill gärna att barnen får resa men vill inte hela tiden känna att han fortfarande dirigerar mitt liv. 

    Mina år med honom har skadat min självkänsla oerhört och jag har svårt att ibland veta vad som är rätt och fel...

    Vad gör jag? Vad kan jag ställa för krav? Hur gör andra med t ex sommarsemester?

    Tacksam för svar... 

  • Svar på tråden Hur fördela semestern?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Om ni inte redan gjort det så föreslår jag att ni tar hjälp av en utomstående professionell person inom familjerätten i barnens hemkommun. Ert samarbete fungerar inte så bra, det behöver bli bättre. Ni skall ju fungera tillsammans som föräldrar i många år framöver. Barnens bästa skall vara i fokus för era lösningar. Era barn är för små för att vara ifrån dig i flera veckor, det är alldeles för lång tid för dem. Bra att du stod på dig. Den ene kan inte diktera villkoren och det krävs naturligtvis planering och framförhållning, det ingår i föräldraansvaret. Jag kan inte ge dig mer exakta svar utan det krävs att ni träffar någon som hjälper er hitta bästa lösningarna för just er och era barn.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hur fördela semestern?