• Anonym (Fundersam)

SGI vid 50% jobb och 50-100% studier

Hej

Jag är gravid och beräknas få en bäbis i april 2013 (om allt går som det ska).

Jag har haft studieuppehåll och har nu jobbat lite mer än ett år. Jag kommer att jobba 100% till och med sista september 2012. I början av september ska jag fortsätta med mina studier.

Jag har blivit tillfrågad att fortsätta jobba, och då kombinera detta med mina studier.
    Vad händer med min intjänade föräldrapenning om jag fr.o.m oktober och ca 6 månader framåt jobbar 50% och studerar 100% (eller 50%).

Beräknas min föräldrapenning då bara på 50% av lönen?
    Annars är det ett bättre alternativ att bara studera eftersom att min föräldrapenning då "pausas" under studietiden.
    Jag har inte tagit beslut om jag ska jobba vidare eller inte, vill inte förlora massa pengar genom att gå ned i tid.

Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden SGI vid 50% jobb och 50-100% studier
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att om du under din studietid uppbär studiestöd från CSN är din heltidsinkomst skyddad under dina studier. För att SGI skyddet ska gälla får det inte vara något glapp i perioderna mellan arbete och studier.

Om du däremot inte kommer att ha något studiestöd från CSN blir din inkomst baserad på ditt halvtidsarbete.

När det gäller att fastställa inkomst för föräldrapenning ska man ha haft en inkomst över 85.000 240 dagar före barnets beräknade födelse. Om inkomsten blir fastställd till ett lägre belopp är man alltid garanterad ersättning enligt grundnivån som är 180 kronor per dag. 

Bifogar en länk till faktablad om föräldrapenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-

Hälsningar
    Molly, handläggare

• Anonym (Fundersam)

Tack för svar! Gäller det även om jag endast söker studiestöd för 50%? Alltså om jag söker 50% för hela terminen eller mindre? (Eftersom att jag ev. Kommer att jobba så kan jag ontets mer utan att överskrida fribeloppet)

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt gäller att om du under din studietid uppbär studiestöd från CSN är din heltidsinkomst skyddad under dina studier. Detta gäller även när du har studiestöd på 50% och då under förutsättning att du har det hela terminen. För att SGI skyddet ska gälla får det inte vara något glapp i perioderna mellan arbete och studier. 

Hälsningar
    Moa, handläggare 

Svar på tråden SGI vid 50% jobb och 50-100% studier