• Ellan92

Stress

Jag blir så stressad, något måste vara fel på en av oss ?

9 försök har gått, 3 till innan vi räknas som ofrivilligt barnlösa ?
    Jag kan redan se oss på IVF eller adoptionsköer,inget fel med att få barn på det sättet, men jag trodde faktiskt att det skulle gå fortare än såhär ...

Jag är bitter, syskon, släktingar, vänner ploppar ut ungar, graviditeter och aborter .

Man läser överallt om alla som lyckas så fort, nästan alla verkar lyckas på 1-3 försöket ?
    Jag försöker hålla isen i magen, sen gick vi förbi snittet, 7 månader ..

Medans jag går med min inre sorg och stress så blir småflickor gravida, folk som vill göra abort, folk som slarvar med skydd och egentligen inte vill ha barn ,,,,

Men inte jag, jag hoppas månad ut och in, för ingenting...

är det någon som delar mina tankar ? 

• Svar på tråden Stress
  • Pimpinellan

9 månader är helt normalt,ja även dryga året räknas som normalt. Vissa landsting har t.o.m gränsen två år innan man får söka hjälp eftersom man då sållat bort de allra flesta som kan bli spontant gravida,90% blir nämligen gravida inom två år. Och två år är gränsen för ofrivillig barnlöshet också,inte ett år.
    Tyvärr finns många myter om att de flesta blir gravida snabbt och att nåt är fel om man närmar sig året,men så är det ju inte. Att inte alla blir gravida på några få försök beror helt enkelt på äggkvaliteten-alla ens ägg är inte befruktningsbara. Det innebär inte att nåt egentligen är fel utan vissa har superägg,andra normalägg och vissa som t.e.x jag usla ägg,men det vet jag p.g.a alla år vi föröskt och att vi gjort IVF.

Om du inte har andra skäl att tro att ni är infertila så skulle inte jag känna nån oro än. Det betyder inte att du inte får vara ledsen över mensen,men försök t.v  lägga ner att ni måste ha hjälp och kanske aldrig får biobarn för det får de flesta utan minsta lilla hjälp och majoriteten inom två år.

Lycka till!

Svar på tråden Stress