• Anonym (hm)

Har jag förstått det rätt om pco?

Har försökt få barn över ett år och vet nu att jag har pco. Vad jag fattar det som innebär det att det växer flera äggblåsor på äggstocken vilket gör att oftast växer inte ett ägg till sig till rätt storlek för att kunna släppa? De blir till cystor? Innebär detta att man inte alls kan få ägglossning eller bli gravid utan hjälpmedel?

• Svar på tråden Har jag förstått det rätt om pco?
  • listo

Man kan få ägglossning, och många med PCO kan bli gravida utan hjälpmedel. Men PCO innebär att ägglossningen är rubbad, olika mycket för olika personer.

Jag hade konstaterad PCO, väldigt oregelbunden mens och troligen väldigt sällan ägglossning, men jag lyckades bli spontant gravid (utan hjälpmedel) tre gånger, alla gånger efter att jag hade gått ner lite i vikt (mellan 4-8 kg). Det är inte helt ovanligt att ägglossningen kan sparkas igång av viktminskning om man är en överviktig PCO-are.

• Pissenisse

Egentligen blir det inga cystor det bara kallas så. Jag har pcos utan övervikt (kämpat hela mitt liv för att hålla mig normalviktig men har grymt lätt för att gå upp). Har heller inte överdrivet oregelbunden mens (30-40 dagars cykel)
    De hittade ingen ägglossning vid någon av alla ultraljud jag gjorde men efter tre års försök och ett misslyckat ivf så blev jag spontangravid ändå. Kanske kickade hormonerna av ivfen igång det, kanske hade det hänt ändå..  

Svar på tråden Har jag förstått det rätt om pco?