• Anonym (TS)

Hur gick testikelbiopsin för er?

Hej!

Jag och min käre make har försökt få barn i ett par år nu, utan att lyckas. Tillslut förstod vi att det förmodligen måste bero på att något inte stod rätt till med någon av oss... Vi påbörjade en utredning, som visade att allt är som det skall med mig, men att min man inte hade några spermier i utlösningen. Chock!

En massa blodprover togs, och allt verkar se fint ut, inkl. det kromosomprov som skulle visa om han bar på någon kromosomavvikelse eller inte. Detta känns lite betryggande mitt i all oro och mitt i alla funderingar och farhågor.

Nu till min fråga: Ni som varit med om en testikelbiopsi, hur gick det? Fann ni några spermier eller inte? Har ni lyckats få barn?

Åh, vad jag längtar efter att hålla ett litet knyte i famnen! Jag hoppas så innerligt att vi också får uppleva den lycka det innebär att få barn...

• Svar på tråden Hur gick testikelbiopsin för er?
  • PiOmiO

Hej !
    Trist att du inte fått ngr svar, men jag kan svara !
    (För att se min historik så kan du kolla i min profil där ser du det uppradat hur länge vi försökt osv, orkar inte dra allt)
    Min sambo har i alla fall gjort TESA/PESA kallar vi det för, och det ska vara samma som testikel biopsi. Min sambo hade Cancer som liten i buken (endast 6månader) som hade spridit sig till prostatan som opererades bort han har ingen utlösning som det är nu, därav gjordes TESA/PESA för att se om det fanns ngr spermier i insidan av påsen. vi fick resultatet att det fanns "enstaka" vet ej hur många, de sa de aldrig, men nu står vi i kö till IVF och har fått behandlingsplanen, hämtat ut alla sprutor mm. kommer börja spraya v.41 och v.47 är det beräknat att göra Äggplock samtidigt som mannen måste göra TESA/PESA igen. 

svarar gärna på fler frågor om du har ngr på lager. Har ni fått tid till biopsi?! 

What doesn't kill you makes you stronger. Life is not fair; get used to it.
  • sillan01

Hej!

Jag och min sambo har försökte få barn i snart 3 år. Har gått genom precis samma sak som du och ge inte upp hopet för min sambo gjorde testikelbiopsi och de hitade spermier i bitestiklerna .. De har lyckats frysa in 200 och 40 av de har låg svansrörlighet .
    Nu har vi fått brev från Ks fertilitetskliniken att vi står i kö för IVF. Våntetiden 1 till 3 månader. Hoppas hoppas Skrattande.

Lycka till er, och jag håller tummarna och tår på att ni kommer att lyckas också.    

• PiOmiO
    sillan01 skrev 2012-09-14 15:20:07 följande:
    Hej!

Jag och min sambo har försökte få barn i snart 3 år. Har gått genom precis samma sak som du och ge inte upp hopet för min sambo gjorde testikelbiopsi och de hitade spermier i bitestiklerna .. De har lyckats frysa in 200 och 40 av de har låg svansrörlighet .
    Nu har vi fått brev från Ks fertilitetskliniken att vi står i kö för IVF. Våntetiden 1 till 3 månader. Hoppas hoppas Skrattande.

Lycka till er, och jag håller tummarna och tår på att ni kommer att lyckas också.    
    Jaså kunde de frysas?! Vi fick information om att man sällan fryser spermier som tagits ut med hjälp av tesa/pesa/biopsier utan man vill befrukta äggen först och odla dem innan man "kan" frysa dem sa dom. fast det kanske är en annan sak när man får ut så många..? vi hade ju som sagt bara "enstaka"
  • sillan01

Anledningen till att han opererades var att, de ville se om han hade några spermier överhuvudtaget, eftersom spermaproverna innehöll " 0 " spermier. Han har inga barn sen tidigare och kommer förmodligen att opereras igen i samband med Ivf. Det är få spermier som överlever nedfrysning.

• PiOmiO

Sillian01 - Är det du som är TS? Hoppas ni inte behöver vänta så länge på IVF start. tyvärr tog det 3månader från vårt intromöte till planerat äggplock.. Eftersom det finns så få Tesa/pesa operationstider. Men nu är det BARA en månad kvar =)

• sillan01

Hej Piomio ð???
    Jag är inte Ts. Huddinge tog emot våran remiss den 27 juni. Så om vi får vänta 3 månader till så är det inte så långt kvar. Men jag hoppas att vi får en tid tidigare.
    Va spännande att ni ska börja snart. Vi kanske kan följas åt. ð???

• PiOmiO

självklart. Är det era första IVF? såg i din profil att du har barn sedan innan. Så fort man fått komma på intromötet så går det hela lite snabbare... anledningen till att vi fick vänta så länge är att tesa/pesa bara görs 2ggr varannan vecka på sahlgrenska.. men nu hade vi turen att bli framflyttade två veckor det var planerat äggplock till v. 49, men nu får vi göra det v.47 istället vilket innebär att jag får spraya två veckor mindre =) 

• sillan01

Men Gud vad härligt. Jag har 2 barn sen tidigare, och jag blev gravid ganska snabbt. Min sambo har inga barn så det hela känns jätte spännande och nervöst samtidigt. Vi hoppas att vi ska lyckas bli gravida på första IVF. Vi har aldrig gjort det. Är det eran första IVF oxo? :)

• PiOmiO

Japp, detta är vår första IVF. Ingen utav oss har barn sedan tidigare.

• sillan01

Jag önskar oss lycka till Skrattande.

Vi kan väl höra av oss till varandra. Du får berätta för för mig hur det går till sen Cool

• Anonym (TS)

Åh, har ni svarat! Tack! Jag hade helt glömt bort att jag startat denna tråd. Det har varit så mycket. Just nu är jag nere  i en svacka, har svårt att hålla hoppet uppe. Men jag tvingar mig, för min man. Kan ju bara drömma om hur orolig och ledsen han måste vara. Jag försöker vara den starka, vill vara stark för att han inte skall känna att han "skadar" mig om det nu är så att de inte finner några sperimer. Att han orsakar mig sorg. Han är min lycka, så det får han aldrig tro, men jag vet att han är så godhjärtad att han gärna tar på sig "skulden" själv. Men ibland är det svårt. Känns som att jag omringas av gravida vänner och glada statusuppdateringar på Facebook om hur underbara magar de har, hur lyckliga de är efter ultraljuden, hur gulliga kläder de köpt... Bli så avundsjuk. Känner mig som en dålig människa, som att jag missunnar andra det. Jag vill ju så gärna också :(

Hur som helst, så har vi fått tid för biopsin i nästnästa vecka. Jag är så otroligt nervös. Tårarna kan komma när som helst, bara jag låter dem. 

Gråter

• Anonym (TS)

Och lycka till förresten, hoppas det går SÅ BRA för oss alla tre!!!! KRAMAR!

• Maybe

Min sambo har inga spermier i utlösningen så vi gör IVF med ICSI metoden och då fick vi veta att samma dag för mitt äggplock skulle de in i testikeln och se om de kunde hitta spermier där.
    'De började med att kolla i bitestikeln på höger sida och hittade hur många fina spermier som helst!
    De brydde sig inte ens om att kolla på vänster sida för de hittade så många fina på en gång!

Jag såg embryologen på andra sidan dörren med ett fett leende och två tummar upp!

Så bara för det inte finns spermier i utlösningen kan det absolut finnas av toppkvalitet men bara att de sitter fast GladFör övrigt tyckte inte min sambo att det gjorde ont  att plocka ut som ens... 

Idag har vi fått tillbaka ett litet fyrcelligt embryo som jag hoppas bli våran bebis så småningom        

• Anonym (TS)

Maybe, tusen tusen tack för ditt svar! En liten solstråle har tänts genom den gråa himlen. Jag känner lite värme...och hopp. Åh, vad jag hoppas! Vilken dröm att vara där och få sådana resultat! Solig  Hoppas allt går vägen för er!

• Maybe

Har ni diskuterat vart ni står om det skulle visa sig att det mot förmodan inte skulle finnas spermier alls?
    Spermiedonation?

För min sambo kunde man se på blodproven att han hade en produktion av spermier, det kanske kan man se i din mans blodprov också?
    Har de inte kommit fram till en anledning att han har som han har?  

• Anonym (TS)

Jag visste inte att man kunde se det på blodproven? De tog en massa blodprov, och inget kunde förklara varför han saknade sperimer i spermaprovet. Allt såg fint ut. Ingenting hittills har kunnat förklara varför.

Vi har valt att inte göra spermiedonation. Och inte heller vanlig adoption. Så svaret vi får är slutgiltigt för om vi någonsin kommer kunna få barn eller inte...

• Maybe

Jag vet inte om man kan se det på blodproven alltid. Det här är ju väldigt individuellt.

Mitt tips är att ställa en miljon frågor. Fråga fråga och fråga ännu mer!
    När ska ni göra testikelbiopsin?  

• Anonym (TS)

Tack för dina svar, Maybe {#emotions_dlg.flower} Känns bara tomt i mitt huvud; vad skall man fråga? Känns som att det inte finns så mycket att undra över mer än att vi går dit, och de säger om de hittar något eller inte :( Vi har tid den 23:e oktober.

• Maybe

Det är ju några dagar kvar tills ni ska dit. Ta och skriv ner på papper alla frågor ni kan tänkas komma på. Ingen fråga är för dum och frågar man inget får man inget veta. 

Jag hade frågat om de inte vet vad det beror på att han inte har spermier i utlösningen.

Min sambo har en ärftlig sjukdom som satt sig på hans sädesledare. Det är viktigt för oss att veta eftersom det finns en risk att våra barn får samma sak och då vill vi veta det.    

Svar på tråden Hur gick testikelbiopsin för er?