• bebis91

Hur nämna att man är gravid på arbetsintervju?

hej!

Nu är det så att jag fått en arbetsintervju nu i veckan och jag undrar hur ni andra har lagt upp att ni ska ha barn inom en snar tid? Jag är i v.26 (25+6) och jag kan lätt dölja magen om jag vill.

NU är frågan om jag ska visa upp magen och berätta att jag ska ha barn om ca 13 veckor eller om jag ska ha en tröja över så den inte syns alls och säga "Åh, visste du inte att jag var med barn? Jag trodde det syndes så väl så jag tänkte inte på att nämna det. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt" ¨

Hur gjorde ni och hur ska jag göra? 

• Svar på tråden Hur nämna att man är gravid på arbetsintervju?
  • Mynta

Jag skulle inte berättat det, men inte heller dolt magen.

• katalysator

Blir du aktuell för jobbet så kommer ju praktiska frågor naturligt att komma upp, som till exempel vilket datum du kan börja jobba. Troligen kommer den frågan redan under intervjun, så att arbetsgivaren har läget klart för sig när de bestämmer vilken kandidat de ska gå vidare med. Senast då skulle jag väl säga är ett bra läge att nämna det...

• charlottaråtta

Jag outade mig som gravid nyligen i en rekryteringsprocess och ångrar mig verkligen! Vet att jobbet var borta innan intervju ens. Vad hade jag för plikt att upplysa dem om det? Ingen tycker jag i efterhand. Man ska inte behöva be om ursäkt för föräldraskap. Åh kan bara säga att jag ångrar mig...

• saga1984

Jag ska på intervju imorrn. Är då 22+1. Med en klänning kan jag oxå dölja magen...
    Men tror inte jag ska göra det. Har dock inte nämnt tidigare (i telefonintervju) att jag är gravid, ville få en chans att träffa dem...
    Men, nu är det svårt....
    Vill ha jobbet.
    Tillträde är i november eller tidigare. Frågan är om man ska börja, eller vänta till efter föräldraledighet? Om jag, mot förmodan skulle få jobbet...
    Ts, lycka till!!

• bebis91

Jag tog faktiskt mod till mig och skrev till arbetsgivaren hur det var och fick ett svar tillbaks. Jag ska dit på intervju imorgon klockan 10 ;) Såå det kan vara bra att vara ärlig från början också märkte jag. Nu vet ju han att jag ska ha barn samtidigt som jag inte behöver ha ångest över att "lura" någon. :)

• Clazzicy

Skulle inte berätta. Då jag för fyra år sen var på en interjuv och fick inte jobbet pga att jag väntade barn. Så vänta tills du får svar om hur det går och prata med facket om det så hjälper dom dig mer.

• bebis91

Lite uppdatering i tråden! Jag spöade skiten ur de andra sju som sökt jobbet ;) Jag fick jobb fast jag i nuläget är gravid i v.28 och arbetsgivaren vet att jag kommer kunna jobba som max 14 veckor till :) en sån härlig chef och en sån härlig attityd! :D

Svar på tråden Hur nämna att man är gravid på arbetsintervju?