• Anonym

Varför hatar alla stockholmare så mycket?

Jag kommer från Stockholm, och var man än åker i landet blir man hatad för att man är stockholmare. Jag tycker själv inte illa om skåningar eller göteborgare osv.
    Vad grundar sig detta småstadskomplex i? Känner de sig utanför, att de inte är en del utav Sverige? Har märkt att på nyheterna osv är det nästan alltid Stockholm som det händer något i. Är det därför vi är hatade?

• Svar på tråden Varför hatar alla stockholmare så mycket?
  • Anonym (Annika)
    Anonym (pippilotta) skrev 2023-12-03 14:11:55 följande:
    Är själv gift med en man som är född och uppvuxen i Stockholm men det hade han "vuxit ifrån" när vi träffades. Han hade då bott här i ungefär 9 år och numera är han mer lantis än jag.

Vi har varit tillsammans i snart 28 år och sedan hans föräldrar gick bort åker vi i stort sett aldrig till Stockholm eftersom vi båda avskyr vår kära huvudstad.
    Ja, du ser! Det finns bra stockholmare också. Tungan ute
    Jag har inte varit i Stockholm på... tja, minst 7-8 år och har inga planer på att åka dit. Min särbo är sällan där, men någon gång ibland "måste" han ändå då han har sin åldriga mor där. 
  • Anonym (pippilotta)
    Anonym (Annika) skrev 2023-12-03 14:14:56 följande:
    Ja, du ser! Det finns bra stockholmare också. Tungan ute
    Jag har inte varit i Stockholm på... tja, minst 7-8 år och har inga planer på att åka dit. Min särbo är sällan där, men någon gång ibland "måste" han ändå då han har sin åldriga mor där. 
    Ja, slipper de bara därifrån i tid så kan det nog bli folk av dem. Men det krävs några år för att komma ifrån tänket att det är ytan som gäller.
  • Anonym (B)

För att en del av era dialekter låter vidrigt dryga och snobbiga. Tänker spontant på unga kvinnor som uttalar bokstaven I på samma knasiga sätt som fiskegubbar på Tjörn. Otroligt enerverande. 

Sen så kan en del av er inte uttala Ä ordentligt utan mer som E vilket utgör ännu ett irritationsmoment för mig. Tala ur skägget liksom. Gäller alla dialekter när jag tänker efter.

• Anonym (Ljung)
    Anonym skrev 2012-08-21 19:56:38 följande:

Jag kommer från Stockholm, och var man än åker i landet blir man hatad för att man är stockholmare. Jag tycker själv inte illa om skåningar eller göteborgare osv.
    Vad grundar sig detta småstadskomplex i? Känner de sig utanför, att de inte är en del utav Sverige? Har märkt att på nyheterna osv är det nästan alltid Stockholm som det händer något i. Är det därför vi är hatade?

Ofta är Stockholmare dryga och PK. En väldigt dålig kombo.
  • Anonym (Gillar)

Gillar tjejer killar från Stockholm

• Mrs Moneybags

Nästan 25% av befolkningen bor i Storstockholm. Vi är inte alla likadana. Många är dessutom från andra delar av landet och andra delar av världen, så det är rätt få som är infödda stockholmare. 

• Anonym (Love)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-04 09:45:58 följande:

Nästan 25% av befolkningen bor i Storstockholm. Vi är inte alla likadana. Många är dessutom från andra delar av landet och andra delar av världen, så det är rätt få som är infödda stockholmare. 

Bara det eviga behovet att påpeka att det finns en skillnad mellan "infödda" stockholmare och andra, gör ju att man avskyr dem lite... 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Love) skrev 2023-12-04 15:42:00 följande:

Bara det eviga behovet att påpeka att det finns en skillnad mellan "infödda" stockholmare och andra, gör ju att man avskyr dem lite... 

Jaha, men det är ett faktum att de du säger dig avsky kanske inte är mer stockholmare än du själv är. Tycker du inte att det är lite orättvist? Eller har de signat upp för att bli avskydda så fort de rullade in med flyttbilen? 

Man blir ju tvungen att påpeka det, eftersom folk gillar att dra alla stockholmare över en kam.
  • Anonym (Adam)
    Anonym skrev 2012-08-21 19:56:38 följande:

Sverige består i huvudsak inte av Stockholm utan av småstäder. stockholmare är minioritet. Därför blir det så ironiskt när stockholmare verkar tro att allt kretsar runt Stockholm och blir helt lamslagna när de inte hittar en Expressohouse utanför tullarna.

Jag har själv bott i Stockholm och älskade det. Men livskvaliteten ökade när jag flyttade. I min hemort bor alla i stora villor. Lägenhet finns inte. Vi behöver intervjua flådiga jobb för att bo flott och ha pengar över.
    I Stockholm var vi fattiga trots att vi tjänade över medel.
  • Anonym (J)

Jag spyr faktiskt på allas generaliseringar, fördomar och fördömda behov av att placera in folk i fack för att tvingat skapa sig en förenklad bild av verkligheten. För egentligen är man så dum att man inte kan förstå att det ser olika ut.

• Anonym (Love)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-04 15:56:52 följande:
    Jaha, men det är ett faktum att de du säger dig avsky kanske inte är mer stockholmare än du själv är. Tycker du inte att det är lite orättvist? Eller har de signat upp för att bli avskydda så fort de rullade in med flyttbilen? 

Man blir ju tvungen att påpeka det, eftersom folk gillar att dra alla stockholmare över en kam.
    Man blir som man umgås, så infödd eller inte spelar ingen större roll... 
Svar på tråden Varför hatar alla stockholmare så mycket?