• pandyb

Ungen sover ju aldrig!

Har en tre-månaders som ALDRIG sover! Storebror sov jämt, så jag börjar känna mig helt knäckt! Så här såg denna dagen ut: Igår 22:30 somnar för natten 01:00 vaknar för mat, somnar om 04:00 vaknar för mat, somnar om 06:30 vaknar för mat, somnar om 08:30 vaknar för mat, är vaken 10,30-11,00 sover 15,30-16,00 sover Nu 21:30 somnade igen, för natten? Mellan 16:00 och fram till nu har han fått mat 3 ggr (ammar på heltid) Utan att somna vid bröstet, vi har varit och gått på promenad utan att han somnar var ute ca 50 min. Alla dgar ser olika ut han har inga rutiner. Detta kan man säga har varit en extrem dag! Han äter vissa dagar 1g i timmen, händer även på natten! Men vanligast är varannan timme på dagen och att han sover ett längre pass på 3 eller 4 h vid första insovningen på kvällen och sedan varannan timme resten av natten! Jag håller på att gå sönder av trötthet! Jag äter helt mjölkfritt då sonen fått ont i magen av mjölken och framföralllt har han fått mycket eksem. Har ätit mjölkfritt i en månad nu. Fick höra att det skulle hjälpa sonen att sova bättre samt äta mer sällan! Bullshit! Eksemen och magontet är dock borta! Skillnaden för sömnen har varit att när han sover så sover han bättre tidigare vaknade han och skrek och vi fick gunga honom ungefär var tionde minut. Han har svårt att somna in när han ska sova. Han har tex aldrig, inte ens som nyfödd somnat av sig själv... Vi får gunga, köra vagn äver tröskel mm. Ibalnd gallskriker han, troligtvis av övertrött het och det går inte att få honom att somna om han inte får bröstet... Då vaknar han när Jag lägger ner honom och är hur glad som helst! Har försökt att lägga honom trots att han inte verksr trött. Då tar han ut nappen och ligger och tittar på den eller bara ligger och tittar, tills det blir tråkigt. Då skriler han tills vi tar upp honom! på dagen har han aldrig sovit mer än en timme, vanligast är att han sover ca 40 min 2-4 ggr/dag Är vi ute och går med vagnen slår han bara upp ögonen helt plötsligt, nör det gått ca 2 tim sen mat, och skriker hysteriskt efter mat. Han har alltså aldrig sovit över en måltid! Vet egentligen inte vad jag vill ;) men ge mig tips och förslag på hur jag ska få honom att sova längre pass på dagen och inte vakna så ofta på natten

Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
  • Svar på tråden Ungen sover ju aldrig!
  • frigoliten

Vår bebis sover ok på natten, men utan ersättning hade jag ammat dygnet runt. Hur går det? Fått magdroppar eller annat? Hon sover också korta stunder på dagen och mer sömn på natten, men varje vecka är olika bara att följa bebisens rytm i början...

• pandyb

Vi har en väldigt varm son, han trivs inte i varken bilstol, vagn eller bärsele ... Har svårt att se att han skulle gilla sjal...

Vi kör minifoam och semperdroppar

Ska till läkaren på fredag och hoppas på att få mjölkfri ersättning utskriven... Men vill inte sluta amma! Har massor med mjölk så vill gärna fortsätta i kombination med flaska! Min bvc sköterska var dock tveksam om det skulle fungera... Den mjölkfria ersättningen är tydligen inte så god och hon menade eftersom sonen är såpass stor kommer han troligtvis inte ta ersättningen om den ska varieras med amningen... Så hon trodde jag skulle behöva välja antingen eller... ;(

• Lena

Gillar han gosa upp sig i famnen gillar han nog sjal. Vagn och bilstol är ju inte nära så de ogillas här med.

• pandyb

Kanske ska testa?!? Tips på någon bra?

• skogsvitter
    pandyb skrev 2012-08-22 22:17:32 följande:
    Vi har en väldigt varm son, han trivs inte i varken bilstol, vagn eller bärsele ... Har svårt att se att han skulle gilla sjal...

Vi kör minifoam och semperdroppar

Ska till läkaren på fredag och hoppas på att få mjölkfri ersättning utskriven... Men vill inte sluta amma! Har massor med mjölk så vill gärna fortsätta i kombination med flaska! Min bvc sköterska var dock tveksam om det skulle fungera... Den mjölkfria ersättningen är tydligen inte så god och hon menade eftersom sonen är såpass stor kommer han troligtvis inte ta ersättningen om den ska varieras med amningen... Så hon trodde jag skulle behöva välja antingen eller... ;(
    Öh va?! Så hon anser att du hellre ska sluta amma helt då? Snacka om att frångå gällande rekommendationer... varför skulle inte amningen funka? Jag fattar inte det? Ät mjölkfritt såklart! Det finns massor som ammar mjölkallergiska barn, det är ju fan så mycket enklare än att krångla med mjölkfri ersättning (som inte ens är mjölkfri för den delen) som de kanske inte ens gillar... låter helt sjukt att du får sådana "råd".
  • pandyb

Det är jag själv som vill kombinera amning och flaska... Eftersom jag inte får sova!
    Hon tror att det är kombinationen som är svår eftersom sonen kommer tycka bröstmjölken är godare än den enligt henne äckliga ersättningen!
    Ger jag bara ersättning kommer han vänja sig vid det men i kombination med amning så kommer han rata flaskan.

• Höghus

Men har du massor med mjölk är det väl bara att pumpa ur och så får din partner gå upp och ge i flaska ibland?

• skogsvitter
    pandyb skrev 2012-08-22 22:37:05 följande:
    Det är jag själv som vill kombinera amning och flaska... Eftersom jag inte får sova!
    Hon tror att det är kombinationen som är svår eftersom sonen kommer tycka bröstmjölken är godare än den enligt henne äckliga ersättningen!
    Ger jag bara ersättning kommer han vänja sig vid det men i kombination med amning så kommer han rata flaskan.
    Jaha, ok.. men du sa ju att du har massor med mjölk? Jag skulle pumpa ut om jag var du. Klart att bröstmjölken är godare! Och bättre!!

Dessutom kan väl pappan ta vissa uppvak ändå?! Varför är det bara du som ska gå på knä? Ni är ju två föräldrar. När vår andra dotter åt för mycket för sitt eget bästa på nätterna så fick hon börja sova tätt intill pappan istället. Då sövde han om henne, och eftersom hon fick den närhet hon behövde från honom istället så behövde hon inte vakna och amma stup i kvarten. Det löste vår onda cirkel om många uppvak och för mycket mat. Pappan tog sitt ansvar helt enkelt. Sedan kanske inte han fick sova som en gud dessa nätter heller med en bebis så tätt inpå sig, men herregud hela familjen ska fungera!
  • skogsvitter
    pandyb skrev 2012-08-21 23:33:47 följande:
    Vi samsover till viss del. Han somnar oftast i vagnen eller i min eller mannens famn. När vi går och lägger oss läggs han över i sin säng. 9/10 gånger vaknar han då och ammas. Han somnar då vid bröstet och jag sitter med honom i 10-15 min tills han somnar om ordentligt... Lägger honom i sin säng. När han vaknar sen på natten orkar jag inte sitta vaken och vänta på att han ska somna in så då får han sova i vår säng, då somnar han direkt!
    Och angående detta så bör ni rimligtvis ha honom nära, i er säng, hela tiden. Istället för att bråka med honom helt i onödan (vilket var min poäng ovan, när de får närhetsbehovet tillgodosett så brukar det lösa sig självt).
  • Emmyl

Sover aldrig? Att vakna och äta 3 gånger per natt när man är 3 månader är väl inte att aldrig sova? Tar matningen lång tid på natten eller tar det långt tid att somna om? För att få sova mellan 22.30 och 8.30 är väl rätt ok när man har en liten bebis, eller? Min äldsta sov 1,5 timme, åt i 45 minuter, sov 1,5 timme, åt i 45 minuter, hela nätterna igenom i flera månader, och på dagarna bara en halvtimme i stöten.

Om din son dessutom sover 3-4 gånger a 40 minuter dagtid så tror jag det är helt normalt sömnintag. Han är ju bara ytre månader, det kommer att gå länger mellan matningarna när han blir äldre.

• Nyfiken2012

Nu tar du väl i väldans, grattis till en helt normal bebis säger jag! Samsov så orkar du mer.

• pandyb

Överdriver?
    Var hos läkaren igår och sonen har kraftig äggallergi och mjölkalkergi.
    Detta gör att han har ont i magen och får eksem som kliar vilket naturligtvis gör att sömnen blir lidande...

• Kärlek84

Jag tyckte det var ganska generöst med sömn Att sova från 22:30 till 08:30 har inte några av mina barn gjort som 3 månaders!

• pandyb

Jo men där emellan kan det vara allt från 2 uppvak (en bra natt) till 6-7 uppvak. Och svårt att somna om ordentligt
    Mat vid varje uppvak pga magont... Och att bara sova 2ggr a 40 min på en dag det är verkligen inte normalt.

En tremånaders bör sova ca 16 tim/dygn. Det kan jag säga att vår son inte är i närheten av!

• Höghus

En tremånaders bör faktiskt ingenting. Bebisar är olika och har olika sömnbehov. Ett behov som också varierar från dag till dag.

• leiapp
    pandyb skrev 2012-08-25 08:20:44 följande:
    Överdriver?
    Var hos läkaren igår och sonen har kraftig äggallergi och mjölkalkergi.
    Detta gör att han har ont i magen och får eksem som kliar vilket naturligtvis gör att sömnen blir lidande...

Vad bra att ni hittat en möjlig orsak som förhoppningsvis går att åtgärda! Vad ska läkaren att ni skulle göra?

Vår son, 7 månader, har alltid haft väldigt känslig mage men det har inte gått att visa någon allergi. Däremot har jag ätit mjölkfritt och nu när han börjar äta ger vi mjölkfritt. Därför är jag lite nyfiken på eventuella tips om man kanske bara har ett barn som är "känsligt".
  • whitestar

När min son var bebis och var mest vaken på natten och sov på dagen fick vi rekommendationen att lära sonen när det var natt och när det var morgon. Vi hade mörkt,tyst på kvällen och natten,bara ge mat och sen lägga i säng igen. På dagen så föreslog bvc att vi skulle försöka dra ner sovandet genom att väcka sonen och ge mat 1 extra gång. Funkade för oss,sonen vände på dygnet,vaknade bara för mat och sen somnade om! Kanske ett tips för dig?

• essemia

Alla barn är ju som sagt olika, och med en 3 månaders känns det som att man får prova sig fram (sen tror jag ju att så små barn behöver rätt mycket sömn, mer än TS lillkille får idag), så här gjorde jag:

Runt 3 månader kände jag att jag behövde försöka få till lite rutiner, både för min och lillfisens skull. T ex tog jag en promenad varje förmiddag, behöver inte vara stora grejer. Och sen gjorde jag som whitestar, jag började markera när det var dag och när det var natt. Dagtid vagnade jag henne till sömns i dagsljus, och hon fick sova mitt i rummet med oss runt omkring som förde "väsen". Vaknade hon för tidigt så vagnade jag tills hon somnade om igen. På natten släckte vi ner och jag hade en dimmer vid min säng som jag bara tände för ledljus när jag ammade. Allteftersom hon blev större och bröstmjölken inte riktigt mättade införde vi ersättning och pappan tog nattpassen på helgen så att jag skulle få sova. För det är på något sätt sammanhängande sömn man behöver, och att få VETA när man lägger sig att man faktiskt har en HEL natts ostörd sömn framför sig, åh så efterlängtat och skönt det var!

Jag tyckte nog att första halvåret var riktigt jobbigt, på de flesta sätt men det gick bättre och bättre ju större hon blev och jag kunde förstå lite mer vad hon ville och behövde.

Viktigt för mig har varit att jag liksom har gjort upp en plan när något inte fungerat, så att jag känt att kontrollen har legat hos mig.

Lycka till!

Svar på tråden Ungen sover ju aldrig!