• Anonym (Malin)

Går det att väcka lusten hos honom igen?

Min man (inga barn) har sedan 1 år haft problem med hjärtat. (han är dock bara 41 och jag 29) I början fick vi helt enkelt inte ha något som helst samliv pga av att han varken kunde eller ville. Detta tärde såklart mycket men vi har hållit ihop. Med tiden har han blivit bättre, och nu finns inget hinder längre... Skulle man kunna tro. Nu sitter hindret i hans huvud och han har väldigt dåligt samvete för han VILL vilja ha mig, men han har svårt att hitta tillbaka tilld e sexuella känslorna för mig... (eftersom vi varit tvugna att leva som vänner en längre tid). Ju mer han tänker på det - ju mindre går det lixom. Han tycker dock fortfaradnde jag är attraktiv.

Vi har nu halvt om halvt brytit upp eftersom det blivit en så stor grej. Vårt hopp är att lite lugn och ro och inga måsten ska väcka hans lust igen.. Frågan är omd et går?? Hur ska jag bete mig? Försöka? Eller vara lite "off" så han börjar längta igen?

• Svar på tråden Går det att väcka lusten hos honom igen?
  • Hannah76

Han kanske inte vågar ha sex? Att rädslan sitter kvar?
    Kan ni inte ha ett möte med hans hjärtläkare?

• Anonym (Malin)
    Hannah76 skrev 2012-08-22 10:53:17 följande:
    Han kanske inte vågar ha sex? Att rädslan sitter kvar?
    Kan ni inte ha ett möte med hans hjärtläkare?

Jo.. Alltså, eftersom det inte direkt finns några fysiska hinder längre så borde det ju gå. Han säger att det beror på att han vill att de här "passion-jag vill ha dig"-känslorna ska komma av sig själv, att det inte är något han vill pressa fram, vilket vi skulle göra om vi tex gick och pratade med någon. Det är lite som när man verkligen verkligen vill känna på ett visst sätt, så gå det inte. Elefanten i rummet..
  • Hannah76
    Anonym (Malin) skrev 2012-08-22 11:05:17 följande:

Jo.. Alltså, eftersom det inte direkt finns några fysiska hinder längre så borde det ju gå. Han säger att det beror på att han vill att de här "passion-jag vill ha dig"-känslorna ska komma av sig själv, att det inte är något han vill pressa fram, vilket vi skulle göra om vi tex gick och pratade med någon. Det är lite som när man verkligen verkligen vill känna på ett visst sätt, så gå det inte. Elefanten i rummet..
    Jag tror ändå att det är rädsla som ligger o spökar.
    Sen så kan det ju vara en stor press han känner om ni inte har haft ett sexliv tidigare?
    Har ni haft närhet under denna tid? Hånglat typ?

• Anonym (Malin)
    Hannah76 skrev 2012-08-22 11:06:50 följande:
    Jag tror ändå att det är rädsla som ligger o spökar.
    Sen så kan det ju vara en stor press han känner om ni inte har haft ett sexliv tidigare?
    Har ni haft närhet under denna tid? Hånglat typ?

Nja, vi har ju pussats, kelats, haft jättemycket och fin närhet och det var under den här tiden som han sa att han verkligen älskade mig, så på många sätt har ju relationen stärkts. Men det har blivit en så stor grej hela grejen tyvärr. För mig känns det som att det är en sån grej att när det väl händer så släpper allt. Men han vet ju att jag väldigt gärna vill, och bara den vetskapen kan kanske vara lite "avtändanade" eftersom jag väntat på honom i nästan 1 år.. Att han vet exakt vart han har mig. Jag vet inte om jag borde spela lite cool, eller om jag skulle ta chansen att nästa gång vi ses tex kyssa honom. Han har dock inte tagit något initiativ till det än. Nu kramas vi bara. Han hör dock av sig nästan varje dag via sms och mail, på ett "lättsamt" men positivt sätt. Kan lägga till att han är extremt charmig och snygg. Har inet svårt att få tjejer om han vill, vilket inte gör saken lättare..
  • Hannah76
    Anonym (Malin) skrev 2012-08-22 11:13:21 följande:

Nja, vi har ju pussats, kelats, haft jättemycket och fin närhet och det var under den här tiden som han sa att han verkligen älskade mig, så på många sätt har ju relationen stärkts. Men det har blivit en så stor grej hela grejen tyvärr. För mig känns det som att det är en sån grej att när det väl händer så släpper allt. Men han vet ju att jag väldigt gärna vill, och bara den vetskapen kan kanske vara lite "avtändanade" eftersom jag väntat på honom i nästan 1 år.. Att han vet exakt vart han har mig. Jag vet inte om jag borde spela lite cool, eller om jag skulle ta chansen att nästa gång vi ses tex kyssa honom. Han har dock inte tagit något initiativ till det än. Nu kramas vi bara. Han hör dock av sig nästan varje dag via sms och mail, på ett "lättsamt" men positivt sätt. Kan lägga till att han är extremt charmig och snygg. Har inet svårt att få tjejer om han vill, vilket inte gör saken lättare..
    Ni borde kanske ta o prata om era känslor och vart ni står?
    Kan han "bara" ha känslor för dig som vän? Och inte vilja förlora dig?
  • Anonym (Malin)
    Kan lägga till att hans tidigare förhållanden har vait med tjejer med större självförtroende än jag, sånna "festtjejer" och behandlat honom som skit till och från. Skådespelerskor och sångerskor. Och dessa tejer har han varit sååå himla kära i...(dock sagt att han är glad att han hittat mig). Men kan ändå inte släppa tanken på att jag inte är "intressant" nog, att jag vikt mig för mycket för honom.. Känns sådär.
  • Anonym (Malin)
    Hannah76 skrev 2012-08-22 11:15:54 följande:
    Ni borde kanske ta o prata om era känslor och vart ni står?
    Kan han "bara" ha känslor för dig som vän? Och inte vilja förlora dig?

Det har vi gjort. Han säger att enda alternativet till det värsta (att vi skulle bryta helt) är för honom att ha det såhär ett tag. Se vart det leder. Vilket innebär en väntan för mig..
  • Hannah76
    Anonym (Malin) skrev 2012-08-22 11:19:05 följande:

Det har vi gjort. Han säger att enda alternativet till det värsta (att vi skulle bryta helt) är för honom att ha det såhär ett tag. Se vart det leder. Vilket innebär en väntan för mig..
    Fast har du inte redan väntat ett år?
  • Anonym (Malin)
    Hannah76 skrev 2012-08-22 11:20:28 följande:
    Fast har du inte redan väntat ett år?

Precis... Men då har vi ändå varit ett par, sovit tillsammans. Det gör vi inte nu. Är rädd att om jag tar upp det och grottar mer i det, så kommer han känns sig ännu mer pressad - och då är ju det lättaste att avsluta. Vilket jag inte vill =(
  • Hannah76
    Anonym (Malin) skrev 2012-08-22 11:25:03 följande:

Precis... Men då har vi ändå varit ett par, sovit tillsammans. Det gör vi inte nu. Är rädd att om jag tar upp det och grottar mer i det, så kommer han känns sig ännu mer pressad - och då är ju det lättaste att avsluta. Vilket jag inte vill =(
    Men vill du ha det såhär då? Hur länge kan du tänka dig att vänta?
  • Anonym (Malin)
    Hannah76 skrev 2012-08-22 11:27:45 följande:
    Men vill du ha det såhär då? Hur länge kan du tänka dig att vänta?

Rent spontant så skulle jag vänta för alltid eftersom jag verkligen verkligen älskar honom av hela mitt hjärt. Kan bara se alla bra saker med honom just nu (vem vet-kanske klingar av). Men i övrigt, om man bortser från hur sexbiten blivit, så är allt helt fantastiskt. Vi är varandras självfränder, men den här äkla sjukdomen förde in oss på ett sidospår.
  • Anonym

Personligen tror jag inte att de känslor han väntar på kommer av sig själv. Man måste hjälpa till själv. Min egen erfarenhet r att man helt enkelt måste bestämma sig. Skittrist i början men sen går det av sig själv, alltså det blir en naturlig del av livet igen. T ex bestäm er för att ni en dag i v ligger nakna och kelar (pussas och kramas), alltså inget mer. Sen utökas detta till t ex petting, sen till oralt osv eller hur ni nu vill. Som sagt att gå och vänta på passionerade känslor tror jag är en utopi.

• Anonym (Malin)
    Anonym skrev 2012-08-22 11:51:10 följande:
    Personligen tror jag inte att de känslor han väntar på kommer av sig själv. Man måste hjälpa till själv. Min egen erfarenhet r att man helt enkelt måste bestämma sig. Skittrist i början men sen går det av sig själv, alltså det blir en naturlig del av livet igen. T ex bestäm er för att ni en dag i v ligger nakna och kelar (pussas och kramas), alltså inget mer. Sen utökas detta till t ex petting, sen till oralt osv eller hur ni nu vill. Som sagt att gå och vänta på passionerade känslor tror jag är en utopi.

Stämmer nog.. Har funderat på att lägga fram det så att "Jag tror inte att när man haft huvudet i sanden så länge att man vaknar upp en dag och "poff" - utan man måste vänja in sig igen , som vilken sysselsättning som helst" (har nämnt det ungeför så tidigare, men då tyckte att han han minsann känner sih själv sexuellt eftersom han varit aktiv i så pass många år och att tvång inte funkar".. hmm...

Ska jag ringa honom redan idag eller ska jag vänta några dagar och inte höra av mig så han får börja undra lite..?
  • de Robespierre

Sex föder lust till mer sex.

Så låter talesättet och det kan finnas en sanning i det. Men hur kommer man igång och får upp farten? Var börjar man. Hur bär man sig åt?

Har man hamnat i fel så kan det kännas förvirrande hur man praktiskt gör. Jag tror att det är en sak om den saknade sexlusten till den andre bottnar i vardagliga relationsproblem. För där måste man lösa dem först. Men om det handlar om ofrivillig avhållsamhet där man "har glömt bort attraktionen" till sin partner så är det nog annorlunda. Fördelen är att man kanske inte har några andra problem som ligger och skaver. Men problemet kvarstår ändå. Och under en lång avhållsamhet så kan det ibland bli så att man tillsammans känns mer som vänner än ett par.

Det som kan hjälpa är att försöka hitta tillbaka till det som gjorde att man en gång i tiden valde att bli ett par. Att liksom börja "dejta" igen. Nollställa allt och göra en nystart. För att det skall lyckas tror jag att man också måste undvika press och förväntningar på snabba resultat eftersom det kan göra det värre.

En annan sak kan vara att upptäcka nya saker hos varandra. Utforska och leka. Det finns par som efter flera år tillsammans upptäcker saker som de inte hade en aning om. Det kan vara saker man inte vågat berätta eller säga till den andre (för att man kanske tycker det är pinsamt och utlämnande). När de väl har gjort det så ser den andre sin partner med nya ögon och säger "Tänk, det hade jag ingen aning om men jag gillar det!". De får något nytt att dela. Och lust föds ju i huvudet (tanken och fantasin). Det kräver dock en ansträngning från båda och speciellt från den som vill mer än den andre (lägga "stoltheten" och principerna åt sidan för den goda sakens skull).

Vilket som kan fungera är något ni själva måste få upptäcka. Det finns ingen generallösning som funkar för alla. Det handlar om att väcka lusten, viljan och glädjen igen.  Om ni känner att ni inte fixar det själva så ta hjälp från en terapeut. För då kanske det mer bottnar i hur ni skall kunna prata och förstå varandra.

• Anonym (Malin)
    de Robespierre skrev 2012-08-22 15:32:33 följande:
    Sex föder lust till mer sex.

Så låter talesättet och det kan finnas en sanning i det. Men hur kommer man igång och får upp farten? Var börjar man. Hur bär man sig åt?

Har man hamnat i fel så kan det kännas förvirrande hur man praktiskt gör. Jag tror att det är en sak om den saknade sexlusten till den andre bottnar i vardagliga relationsproblem. För där måste man lösa dem först. Men om det handlar om ofrivillig avhållsamhet där man "har glömt bort attraktionen" till sin partner så är det nog annorlunda. Fördelen är att man kanske inte har några andra problem som ligger och skaver. Men problemet kvarstår ändå. Och under en lång avhållsamhet så kan det ibland bli så att man tillsammans känns mer som vänner än ett par.

Det som kan hjälpa är att försöka hitta tillbaka till det som gjorde att man en gång i tiden valde att bli ett par. Att liksom börja "dejta" igen. Nollställa allt och göra en nystart. För att det skall lyckas tror jag att man också måste undvika press och förväntningar på snabba resultat eftersom det kan göra det värre.

En annan sak kan vara att upptäcka nya saker hos varandra. Utforska och leka. Det finns par som efter flera år tillsammans upptäcker saker som de inte hade en aning om. Det kan vara saker man inte vågat berätta eller säga till den andre (för att man kanske tycker det är pinsamt och utlämnande). När de väl har gjort det så ser den andre sin partner med nya ögon och säger "Tänk, det hade jag ingen aning om men jag gillar det!". De får något nytt att dela. Och lust föds ju i huvudet (tanken och fantasin). Det kräver dock en ansträngning från båda och speciellt från den som vill mer än den andre (lägga "stoltheten" och principerna åt sidan för den goda sakens skull).

Vilket som kan fungera är något ni själva måste få upptäcka. Det finns ingen generallösning som funkar för alla. Det handlar om att väcka lusten, viljan och glädjen igen.  Om ni känner att ni inte fixar det själva så ta hjälp från en terapeut. För då kanske det mer bottnar i hur ni skall kunna prata och förstå varandra.

Tusen tack för sitt svar! Känns lite mer hoppfullt. Det är väl ungefär så jag har tänkt mig. Att vi kan upptäcka varann på nytt och känna pirret igen. Det svåra är ju dock att jag hela tiden går runt och hoppas att "nästa gång vi ses - då släpper det!" Måste nog helt enkelt sänka mina förväntningar på det hela och lägga en del av bollen hos honom också. Som du säger så måste man VILJA, det måste börja i huvudet, iaf viljan att försöka.

Eftersom vi funkar så bra tillsammans på alla andra plan så känns det tråkigt att det skulle fallera på något som skulle kunna fixas. Time will tell! =)
Svar på tråden Går det att väcka lusten hos honom igen?