• Baby Doll

Progestoron för livmodertappen? Någon??

Jag ska få progesteron slidpiller som gör att min livmodertapp blir hårdare och håller sin längd (har fött mina 3 yngsta prematurt, varav ett par tvillingar) Och jag undrar om någon annan ska göra det, eller har gjort?? Det verkar vara ganska nytt här i Sverige, vore kul att höra om nån har vart med om samma? Kram

www.mybabydolls.blogg.se

Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Progestoron för livmodertappen? Någon??
  • snöboll1
    Baby Doll skrev 2012-09-17 11:00:55 följande:
    Va spännande!! Berätta gärna hur det går!Kram
    Inget cerklge, än iaf, fick en jättestor blödning :( så vänta o se vad som händer...
    inget svar från Huddinge heller, kanske inte är så populärt att man skickar mail med frågor så...  
  • snöboll1

Vad heter det progestron du tar och vilken dos?
  • JennyAnn

Hej. Jag tar progesteron och är i v 33+0 för att stärka upp min livmodertapp. Har med förstått att det är ganska nytt, men enligt min läkare är detta det mest effektiva mot för tidig förlossning, vilket är den situation jag är i :) så det kan visst användas i två olika syften i graviditeten som jag förstått det. Än så länge fungerar det för min del :)

• snöboll1

Det blev varken cerklage eller progestron. Det blev ett nytt fruktansvärt missfall, står mer i cerklagetråden.
  • Baby Doll

Snöboll- nej... Jätte ledsen för din skull!!! Ska leta efter de trådet!

• Baby Doll

JennyAnn- sa dom hur länge du ska använda det? Jag ska tillbaka om 3-4 veckor är då kring v. 28 så jag antar att dom skriver ut mer då? Har du fött tidigt förut?

• JennyAnn

Ja, jag tog sista igår! Jar har gått 34 hela veckor nu så är det ok om bebis vill komma enligt min läkare så jag har kunnat sluta med bricanyltabletterna med nu. Nej detta är mitt första barn. Men min tapp hade växt till sig lite nu på ul i veckan, så det verkade ju hjälpa :)

• JennyAnn

Jag blev inlagd i v 32 för sammandragningar som påverkat livmodertappen. Då fick jag äta bricanyl för att motverka sammandragningarna och så fick jag crinone för att stärka tappen :)

• Baby Doll

Okej, då förstår jag!
    Hur mår du nu? Har sammandragningarna kommit tillbaka?

• JennyAnn

Jag mår bra, sammandragningarna är kvar men jag står ut med dem ð???
    De påminner ju om att något gott är på väg, hoppas bara inte man går över tiden för så härligt är det ju trots allt inte ð???
    När är det dags för dig då?

• Baby Doll

Jag är i vecka 25 + 3 idag så jac har (förhoppningsvis) måååga veckor kvar! Helst minst 10 veckor.

Väntar du pojke eller flicka? Har ni funderat på namn ännu?

• petitelle

Mellan vilka veckor har ni som tagit progesteron tagit det? Har ni fortsatt från v12 eller har ni tagit en paus och sen börjat senare? Varför har ni tagit progesteron förresten?

Tacksam för svar:)

• Tussenn

Hej. Hur går det för er? Jag födde mitt förra barn prematurt och är nu gravid i v. 18 och fått progesteron som jag tar varje kväll. Har redan haft massa onda sammandragningar så känner mig inte så hoppfull att få gå tiden ut.

• petitelle

[quote=77095358][quote-nick]Tussenn skrev 2016-10-31 09:49:03 följande:[/quote-nick]Hej. Hur går det för er? Jag födde mitt förra barn prematurt och är nu gravid i v. 18 och fått progesteron som jag tar varje kväll. Har redan haft massa onda sammandragningar så känner mig inte så hoppfull att få gå tiden ut.[/

Hej!

Tar du lutinus? Eller i vilken form? När började du ta detta?

• Sweetiedarling
    petitelle skrev 2016-11-01 19:01:08 följande:

[quote=77095358][quote-nick]Tussenn skrev 2016-10-31 09:49:03 följande:[/quote-nick]Hej. Hur går det för er? Jag födde mitt förra barn prematurt och är nu gravid i v. 18 och fått progesteron som jag tar varje kväll. Har redan haft massa onda sammandragningar så känner mig inte så hoppfull att få gå tiden ut.[/

Hej!

Tar du lutinus? Eller i vilken form? När började du ta detta?

Hej!

Jag började med Lutinus (vagitorier) idag i v21+6 pga förkortad livmoderhals...
Svar på tråden Progestoron för livmodertappen? Någon??