• Anonym

Olagligt att bo i ett annat land när man bor i Familjehem?

Hej! Jag är en 18 åring tjej som bor i familjehem. Jag funderar på att åka till ett annat land under en period, ett år kanske och undrar då om familjehemsföräldrarna fortfarande får lönen för en?

Jag planerar att flytta till ett annat land under en längre period och kunna leva på familjehemspengarna(mina familjehemsföräldrar har lovat att skicka till mig) men är det möjligt att göra detta utan att socialen märker? Och hur kan dom märka? Vad händer OM dom märker? är det mot lagen?(hur kan det vara det?)

Hjälp mig hur jag ska få detta att lyckas utan komplikationer...

• Svar på tråden Olagligt att bo i ett annat land när man bor i Familjehem?
  • Anonym

Om du bor i annat land behöver du inget familjehem och de får naturligtvis ingen lön för dig då....

Soc får givetvis veta om du flyttar utomlands, så det är ingen ide att du ens försöker blåsa dom....

• Anonym

Om du är myndig, men inte går i gymnasiet så är du väl skyldig att försörja dig själv? Så jag tvivlar starkt på att några pengar kommer betalas ut. Hade du inte bott i familjehem hade inte dina föräldrar varit försörjningsskyldiga heller, om du var myndig och inte gick i gymnasiet. Så gör som alla andra som vill åka utomlands. Studera så du får studiemedel, skaffa dig jobb där du befinner dig eller jobba ihop pengar innan så du har till dina kostnader när du är utomlands.

• Anonym

Jag tror alltså att det faktum att du inte är inskriven på någon svensk gymnasieskola, och med visad närvaro där, kommer vara det som gör att familjehemmet inte får några pengar för dig.

• Anonym

Men hur ska dom få reda på det?

Jag pluggar på distans via hemmet så kan lika gärna plugga detta utomlands =) då är dom försörjningsskyldiga.

Jag frågar då, HUR kan soc få reda på detta?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-22 15:40:13 följande:
    Men hur ska dom få reda på det?

Jag pluggar på distans via hemmet så kan lika gärna plugga detta utomlands =) då är dom försörjningsskyldiga.

Jag frågar då, HUR kan soc få reda på detta?

Allvarligt.. vill din fosterfamilj hjälpa dig att blåsa soc?? Jisses, jag håller alla fingrar jag har att du och familjen åker dit så det ryker om det....
  • Tow2Mater

Det rätta är ju att ni kontaktar "soc" och rådgor med dem om vad som är lagligt eller. Att ditt familjehem ska gora olagliga saker är val inget du vill? De kan ju bli återbetalningsskyldiga, i bästa fall.

• Anonym

Lämnar tråden, typiskt folk att man ska vara så laglig hela tiden :) går ju inte att diskutera

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-08-22 16:10:33 följande:
    Lämnar tråden, typiskt folk att man ska vara så laglig hela tiden :) går ju inte att diskutera
    Det är nog helt fel plats om man vill leta knep för bidragsfusk. om du skall läsa utomlands så tror jag säkert att det kan gå även med stöd från soc. Men leva loppan, nix
  • Chianti

Jag hade kunnat förstå om familjehemmet försökt svindla åt sig pengarna för egen räkning, men bidragsfusk som görs av uppdragstagare ger fängelse vid upptäckt så ditt största problem är nog att få familjehemmet att vilja riskera det för dig.

• Anonym
    Chianti skrev 2012-08-22 17:30:48 följande:
    Jag hade kunnat förstå om familjehemmet försökt svindla åt sig pengarna för egen räkning, men bidragsfusk som görs av uppdragstagare ger fängelse vid upptäckt så ditt största problem är nog att få familjehemmet att vilja riskera det för dig.
    Dom är släkt med mig och älskar mig, därför skulle dom riskera det för hur tusan kan soc få reda på det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-22 17:49:14 följande:
    Dom är släkt med mig och älskar mig, därför skulle dom riskera det för hur tusan kan soc få reda på det?
    Om du är familjehemsplacerad,så brukar soc ha vissa träffar med familjen och den som är placerad.

Hur skall man förklara din frånvaro då.hade du tänkt? 
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-08-22 17:49:14 följande:
    Ha ha, låter lite som "om jag är otrogen, hur skulle frugan få reda på det" - det kommer fram, förr eller senare!
  • Anonym

Nej, ts, du kan inte göra så.

Om du är familjehemsplacerad på grund av att din familj inte kan ta hand om dig så kommer du att slussas ut i eget boende när du blir myndig och slutar skolan. Då får du socialbidrag i stället och kan då inte bosätta dig utomlands.

Om du är familjehemsplacerad på grund av sjukdom som du själv har (psykiskt funktionshinder) så gör socialtjänsten regelbundna kontroller av dig och familjehemmet och du skulle saknas. Du kan inte åka utomlands ett år och tro att ingen tycker det är konstigt att du aldrig är med på besök och möten. Såna här saker har en tendens att alltid komma fram, förr eller senare.

Om du älskar din famij, så ska du inte låta dem göra något sånt här. Bor du utomlands så har de inte rätt till pengarna (som de får för att ta hand om dig) och då är det bedrägeri vilket kan ge fängelse.

Svar på tråden Olagligt att bo i ett annat land när man bor i Familjehem?