• AlucardTheImpaler

Fler med hjärtfel som vill bli gravida?

Hejsan!
    Här en tråd för oss som har hjärtfel eller hjärtsjukdomar och som vill bli gravida!

Om mig (taget från min press):

Jag föddes med ett allvarligt medfött hjärtfel som heter Pulmonalisatresi, vilket har gjort att jag blivit opererad 3 gånger som liten, första gången var när jag var nyfödd, bara någon dag efter att jag fötts, det var 1990, operation nummer 2 var 1993 och 3:e och sista var 1995.
    Då satte de in en shunt och ett rör.

Pulmonalisatresi, högerkammarhjärta, betyder att man bara har en kammare som fungerar, för att klaffen till min högra kammare är igenväxt och var vid födseln, så att jag har bara en fungerande kammare och det är vänster kammare, den får pumpa allt blod i kroppen, och istället för att filtreras som hos friska personer går blodet direkt till lungorna, detta gör att jag har mycket lägre syrehalt i blodet än en frisk person, så jag är jättekänslig för värme och jag får ALDRIG bli uttorkad. Och när jag anstränger mig så blir det dubbelt så mycket jobb som för en frisk person och min syrehalt går ned ytterligare om jag blir varm.

På grund utav mitt hjärtfel så blir det en högriskgraviditet och jag behöver bland annat ta blodförtunnande i sprutform varje dag i magen eller låret under hela graviditeten och jag är även överviktig och måste gå ned i vikt för att kunna bli gravid för annars dör jag.

Beskriv gärna era fel och vad ni har gjort/måste göra för att bli gravida!Glad

http://comps.canstockphoto.com/can-stock-photo_csp8191046.jpg
    Welcome to the 9 circles of Hell. Which one do you belong to?
  • Svar på tråden Fler med hjärtfel som vill bli gravida?
  • karlsssson

Hej, jag har också ett hjärtfel och önskar att bli gravid i framtiden. Går du på livslång behandling av Waran? Vad är det för sprutor du tar? :)

• AlucardTheImpaler
    karlsssson skrev 2012-09-08 16:17:35 följande:
    Hej, jag har också ett hjärtfel och önskar att bli gravid i framtiden. Går du på livslång behandling av Waran? Vad är det för sprutor du tar? :)
    Hejsan!

Vad har du för hjärtfel? :)

Nej, jag hade Waran som liten men äter nu Trombyl sen ca 17 år tillbaka. :)
    Jag tar inga sprutor nu men måste ta sprutor när/om jag blir gravid. :)

Tar du några mediciner? :)

• karlsssson

Hej, jag opererade min mitralisklaff när jag var liten, så jag har en mekanisk klaff inopererad. Jag har gjort två operationer, en när jag var tio månader och en när jag var 10 år så nu kommer jag inte behöva göra någon mer.  Men saken för min del är att jag går på livslång behandling utav waran och dem har inte riktigt hittat någon klockrent substitut för waranet. Jag har ju alltid trott att det bara är att byta ut waranet mot fragmin sprutor under graviditeten, men det är tydligen inte lika säkert mot blodpropp som waran. Men jag har tid hos läkaren nu inom en månad så jag håller tummarna på bra besked :) Skönt att höra att man inte är helt ensam om dessa problem. Annars finns det ingen att prata med om sådana här saker.  Är du redo att blir gravid nu eller är det i framtiden? :)

• AlucardTheImpaler
    karlsssson skrev 2012-10-28 20:49:04 följande:
    Hej, jag opererade min mitralisklaff när jag var liten, så jag har en mekanisk klaff inopererad. Jag har gjort två operationer, en när jag var tio månader och en när jag var 10 år så nu kommer jag inte behöva göra någon mer.  Men saken för min del är att jag går på livslång behandling utav waran och dem har inte riktigt hittat någon klockrent substitut för waranet. Jag har ju alltid trott att det bara är att byta ut waranet mot fragmin sprutor under graviditeten, men det är tydligen inte lika säkert mot blodpropp som waran. Men jag har tid hos läkaren nu inom en månad så jag håller tummarna på bra besked :) Skönt att höra att man inte är helt ensam om dessa problem. Annars finns det ingen att prata med om sådana här saker.  Är du redo att blir gravid nu eller är det i framtiden? :)
    Hejsan!

Förlåt att jag inte svarat, har inte varit inne så mycket! :/

Nej, jag kan inte bli gravid nu då jag är för överviktig och måste gå ned i vikt, annars dör jag, p.g.a. hjärtat, och nu kan jag inte träna heller då jag är jättesjuk (förkyld). Så ja. :/

Men det är som du säger att det är otroligt skönt att ha någon att prata med som också har samma problem, alltså hjärtfel och vill bli gravid! :)

Om någon vill ha min facebook eller dyl. och prata om detta så är det bara att PM:a! :) 
  • Supatra

Finns det någon med medfött hjärtfel (enkammarhjärta) som har kunnat fullfölja sin graviditet?

• AlucardTheImpaler

Ingen aning, det finns inte så mycket forskning inom det området tror jag... tror dom bara har kollat upp det på ca 25 personer.. :/

• AlucardTheImpaler
    Supatra skrev 2014-07-25 09:33:11 följande:

Finns det någon med medfött hjärtfel (enkammarhjärta) som har kunnat fullfölja sin graviditet?

Ingen aning, det finns inte så mycket forskning inom det området tror jag... tror dom bara har kollat upp det på ca 25 personer.. :/

(Glömde citera. :/)

• Skumbollen
    Supatra skrev 2014-07-25 09:33:11 följande:

Hej!

Har egentligen inte här att göra då jag "bara" är mamma till en pojk (dessutom) med hlhs. Jag läser dock allt jag kommit över och mig veterligen finns det bara en kvinna i USA än så länge som blivit mamma med sitt enkammarhjärta. I Sverige började man ju inte skapa enkammarhjärtan före 1994. Ni som är äldre opererades ju mycket experimentellt om jag fattat det rätt :) detta innebär ju att många av er inte hunnit komma in i familjebildningstankar ännu.

Stort lycka till för er alla! Hoppas verkligen att forskning, vården och en gnutta tur jan hjälpa er på vägen :)
  • AlucardTheImpaler
    Skumbollen skrev 2014-11-08 11:13:13 följande:
    Hej!

Har egentligen inte här att göra då jag "bara" är mamma till en pojk (dessutom) med hlhs. Jag läser dock allt jag kommit över och mig veterligen finns det bara en kvinna i USA än så länge som blivit mamma med sitt enkammarhjärta. I Sverige började man ju inte skapa enkammarhjärtan före 1994. Ni som är äldre opererades ju mycket experimentellt om jag fattat det rätt :) detta innebär ju att många av er inte hunnit komma in i familjebildningstankar ännu.

Stort lycka till för er alla! Hoppas verkligen att forskning, vården och en gnutta tur jan hjälpa er på vägen :)

Hejsan! Glad

Det är väl inte så bara! Glad
    Tack så hemskt mycket för din omtanke! Det hoppas jag också på! Glad

(Sorry för kort svar, har lite mycket att göra Glad )

• patriciaaah

Puff!! Tycker tråden behöver puffas upp då vi med medfött hjärtfel (enkammarhjärta) börjar bli/är vuxna nu och är i tankar kring graviditet.

Skulle vilja komma i kontakt med fler som är i samma situation som mig dvs har komplicerat hjärtfel och vill bli gravid.

• Lilant

Om du aldrig får bli uttorkad så avråder jag dig från en graviditet, å om du skulle bli gravid så lär du ligga inlagd hela graviditeten

Svar på tråden Fler med hjärtfel som vill bli gravida?