Mamman trakasserar!!
Jag fick för ett tag sedan ensam vårdnad om min son. Hans mamma och jag har sedan flera år en väldigt spänd relation. Nu på senare tid känner jag att det har eskalerat lite. Hon ringer mig och ska ständigt klaga på saker, saker som inte stämmer i mina ögon. Hon i princip säger att det är mitt fel att sonen är besvärlig när han är hos henne och tycker att jag ska ta itu med det.
Problemet är att jag inte ser något problem utöver vad som kan tyckas vara "normalt". Barn är ju trotsiga, de gör inte alltid som man vill. Så är det ju.
Det känns mer som att mamman nu gör allt för att svartmåla mig. Påstår att sonen bara sitter vid facebook(något HON introducerade honom till, jag sa innan nej till att skaffa honom ett facebook), vi hittar inte på något, jag lagar dålig mat etc etc...
Det finns ingen sanningshalt i något av detta. Jag gör och har alltid gjort det som varit bäst för honom. I veckorna leker han exempelvis med kompisar så ofta han kan. Det händer då att de exempelvis visar varandra olika knep och sånt i den uppsjö av facebookspel som finns. Facebookande är jag väldigt restriktiv med ska jag tillägga, vill inte att han sitter för mycket med det.
Hon har till och med mage att klaga på MIG för att han, då hon skriver till honom på Facebookchatten, säger att han leker med en kompis och inte har tid att prata just då. Hon ska bland annat ha svarat honom "Det skiter jag i", sen surnat till.
Ärligt talat är jag efter alla år trött på att ständigt få ta massa skit från henne. Så då undrar jag:
Finns det någon mer med liknande problem med den andra föräldern? Vad kan man göra åt detta?? Kan jag exempelvis byta nummer till något hemligt och därefter sköta kontakten med henne exempelvis genom soc??
Jag orkar verkligen inte med denna människa mer. Det tycks aldrig bli bättre vad jag än gör. Jag har aldrig hindrat min son från att åka till henne över skollov och sånt(Vi bor på olika orter). Jag pratar inte skit om henne inför honom. När sonen är arg på henne så försöker jag så gott jag kan peppa honom, att han i alla fall är hennes mamma och att hon vill prata med honom och träffa honom.
Men just nu känner jag mig rätt uppgiven och vet inte vad jag ska göra. Råd??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-27 18:13
Tack igen för alla svar...
Tror jag kommer styra över kontakten till mail, samt, som en skrev, skaffa en mobil till med ett nummer som bara används till henne och när sonen är där.