• Noir

Timvikarie, graviditet, ekonomi ?

Jag jobbar som timvikarie inom äldrevården och har funderingar kring graviditet, ekonomi, jobb.
    Min plan är att jobba tills jag känner att det inte går längre. Min mamma har berättat att hon inte hade några problem att jobba inom barnomsorgen med mindre barn till någon vecka innan beräknad förlossning ( som visade sig vara en dag efter hennes sista arbetsdag, min bror kom tidigare än beräknat)  Så det ger mig hopp!

Men låt oss säga att jag som timvikarie, som bara bokas när det behövs folk inte alls mår bra i min graviditet, till exempel mot slutet och inte klarar av att lägga mig tillgänglig för jobb. Hur blir det då? Blir jag arbetslös och utan inkomst tills jag väljer att starta föräldrapenningen? Vill inte använda mig av den innan barnet ens är fött bara för att jag inte känner att jag kan jobba?

Någon med erfarenhet av timvikariat och graviditet?

• Svar på tråden Timvikarie, graviditet, ekonomi ?
  • Hallonmumsan

Jag jobbade som timvikarie och fick lite tider när jag blev gravid men eftersom jag jobbat såpass länge där så hade jag rätt till att få ut föräldrapenning baserat på det jag jobbat tidigare. Man kan gå ner i arbetstid eller bli arbetslös 6 månader i bf utan att förlora sin sgi. Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen och tog ut alfa- kassa fram till förlossningen. Jag ville inte heller ta av mina dagar för tidigt.

• Noir

jag skev in mig i AF i mars, började jobba i slutat av maj och har jobbat fulltid 9v och nu går jag som timvikarie och får små pass hit och dit. Ser rätt bra ut än så länge, har ju rätt att lägga till fler enheter om jag vill ha fler jobb erbjudanden.
    Gick även med i kommunal och har medlemskap från och med 1 juni.

Kan det hjälpa mig? Är jätte ny med allt det här kring graviditet + jobb  och allt som hör där till och börjar bli lite orolig kring min ekonomi

• Hallonmumsan