• Noir

Timvikarie, graviditet, ekonomi ?

Jag jobbar som timvikarie inom äldrevården och har funderingar kring graviditet, ekonomi, jobb.
    Min plan är att jobba tills jag känner att det inte går längre. Min mamma har berättat att hon inte hade några problem att jobba inom barnomsorgen med mindre barn till någon vecka innan beräknad förlossning ( som visade sig vara en dag efter hennes sista arbetsdag, min bror kom tidigare än beräknat)  Så det ger mig hopp!

Men låt oss säga att jag som timvikarie, som bara bokas när det behövs folk inte alls mår bra i min graviditet, till exempel mot slutet och inte klarar av att lägga mig tillgänglig för jobb. Hur blir det då? Blir jag arbetslös och utan inkomst tills jag väljer att starta föräldrapenningen? Vill inte använda mig av den innan barnet ens är fött bara för att jag inte känner att jag kan jobba?

Någon med erfarenhet av timvikariat och graviditet?

• Svar på tråden Timvikarie, graviditet, ekonomi ?
  • Hallonmumsan

Jag jobbade som timvikarie och fick lite tider när jag blev gravid men eftersom jag jobbat såpass länge där så hade jag rätt till att få ut föräldrapenning baserat på det jag jobbat tidigare. Man kan gå ner i arbetstid eller bli arbetslös 6 månader i bf utan att förlora sin sgi. Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen och tog ut alfa- kassa fram till förlossningen. Jag ville inte heller ta av mina dagar för tidigt.

• Noir

jag skev in mig i AF i mars, började jobba i slutat av maj och har jobbat fulltid 9v och nu går jag som timvikarie och får små pass hit och dit. Ser rätt bra ut än så länge, har ju rätt att lägga till fler enheter om jag vill ha fler jobb erbjudanden.
    Gick även med i kommunal och har medlemskap från och med 1 juni.

Kan det hjälpa mig? Är jätte ny med allt det här kring graviditet + jobb  och allt som hör där till och börjar bli lite orolig kring min ekonomi

• Hallonmumsan

Ring försäkringskassan och fråga dom. Det gjorde jag och det var lugnande. Men mitt råd är att hålla graviditeten hemlig på jobbet så länge du kan. Jag höll det hemligt men så mötte jag en annan timmis på affären som såg att jag var gravid och skvallrade på jobbet. Jag Fick helt plötsligt inga tider mer. Jag tror knappast facket hjälper heller då man som timvikarie inte har så lätt att bevisa varför man inte längre får några tider.

• Noir

Vet inte hur du hade det men i poolen jag är med i som styrs av bemanningen/kommunen så fyller man i när man kan jobba i datorn och sen så ska den med lägst procent arbetade timmar få jobb i första hand efter

ordningen:
    fasta polare
    utbildade (jag)
    outbildade

Så det är inte jobbet som bestämmer vem som ska jobba det sköter en annan. Men sen kan ju visserligen enheterna gå till chefen och som pratar med bemanningen att en viss person inte gör det den ska och därför vill de inte att bemanningen ska boka denna. Men har svårt att tro att de skulle göra så bara för att man är gravid, så vida man faktiskt sköter sina uppgifter.
    Då är det ju bra om man känner sig själv och kan ta bort tillgängligheten när man känner att man behöver vara ledig o.s.v

När jag får ett efterlängtat plus på stickan blir det nog att ringa FK, klarar oss på sambons lön i värsta fall men det blir ju inte roligt, sparar även undan så mycket jag kan i fall att.

Svar på tråden Timvikarie, graviditet, ekonomi ?