• memma81

VB för flera barn och olika diagnoser! Överklaga eller nöja sig...

Hej, har tre barn, varav de två yngsta (5,9 år) har olika diagnoser!

pojke,5 år CP-skada, vänster sida, framförallt drabbat benet, rullstol vid längre än ca 150-200 m, nattskenor, påbyggda ortopediska skor med inlägg, samt  ADHD  för honom har vi 1/4 VB

Flicka 9 år, grav ADHD, med mycket runtomkring problem, för henne har vi 3/4

Att jag skriver här för att det är dags för nytt beslut, då tiden för förra gått ut, och det som förändrats sen sist är att dottern numera även fått en ny diagnos på högfungerande autism,

MEN, allt runtomkring har även drastiskt förändrats, känns som om ingenting flyter längre, HAB besök, BUP, möten i skolan, specialpedagoger, Ortopeden, you name it, sen för att inte tala om hemma, ALLT  är just nu en kamp, från att gå upp på morgonen, mat, kläder, och för att inte tala om maten.... dottern rasar i vikt, äter kass, vi sitter i timmar /per dag känns det som för att peta i henne lite då och då!
    Tänderna är en pina och duscha, ja då stänger vi fönstren för att inte grannarna ska tro att vi slår henne :/

All tid med träning och läkarbesök och likn har gjort att  jag fått gå ner ytterligare i arbetstid så nu jobbar jag bara 55-60 %

Att jag skriver här är för att handläggaren inte tror att det kommer bli ngn förändring på VB, och vad tycker ni? Ska jag nöja mig med "bara" 1/4 för sonen igen?? Eller ska man orka bråka även för detta ( för det får man ju aldrig annars göra för dessa barn) och göra en överklagan tro!

Man vet ju aldrig,,, kan ju falla in på vår väg och få en ökning för sonen, men förmodligen inte då vi aldrig har tur annars känns det som ;)

Men som sagt, hur skulle ni känna/tänka/göra!?

• Svar på tråden VB för flera barn och olika diagnoser! Överklaga eller nöja sig...
  • ragatan

Sök igen. Dels har barnen blivit äldre, dottern har fått en tilläggsdiagnos, sonen ska snart börja förskoleklass... Och som du själv skrev, det är mycket runt er nu.
    Ta hjälp av en god vän när du skriver ansökningarna. Någon som du känner väl och som kan hjälpa dej att se sånt du tar för givet. Och ta upp ALLT. Var särskilt noga med att skriva en utförlig genomgång av ett dygn med vardera barnet, 24 timmar av allt som ni gör en vanlig dag.

Är det handläggaren på FK som menar att det inte är lönt? Det är tjänstefel av honom/henne att uttala sej utan att ha sett en ansökan. EN handläggare kan inte bedöma något som de ännu inte sett, och det är inte handläggaren som fattar beslutet.

• tigermamma

Hur vet du hur mycket du har per barn? Vi får det inte specificerat.

Det är skitsvårt, står själv och tvekar om jag ska överklaga det beslut jag fått.

Men du gör ju en ny ansökan och handläggaren kan ju inte innan hon har läst den uttala sig. Lycka till   

• Little Ms Chatterbox

Jag skulle verkligen överklaga! Om jag vore dig. "Bara" autism brukar ge ½ VB. 

Skriv upp varje minut vad ni gör och sen berättar du även hur en värsta dag kan se ut. Allt från en natt med dålig sömn, skrik, krångel och bråk för att gå  upp och klä på sig osv...

• tigermamma
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-08-24 18:13:30 följande:

Skriv upp varje minut vad ni gör och sen berättar du även hur en värsta dag kan se ut. Allt från en natt med dålig sömn, skrik, krångel och bråk för att gå  upp och klä på sig osv...

Hur gör ni som får bra vb, tycker jag skrivit detyaljerat vad mina barn ger för mertid. Här är lite kortfattat, har skrivit tidigare i autismtråden
     1 barn med astma och celiaki 
     1 barn med matallergier, astma och exsem 
    1 barn med svåra exsem andra matallergier ner på kryddnivå på ex selleri, astma normalt 3 inhalationer per dag plus annan medicin och smörjnibg. Vid infektioner och hela pollensäsonger inhalationer minst var tredje timme ofta vakna nätter, slemkräkor, byte av lakan etc
    1 barn med blandade allergier, astma, exsem lika som ovan. även täta inhalationer vid infektioner och kyla 
    1 barn med mycket svår astma, allergier, exsem, matallergier, neurologisk sjukdom. Adhd och Asperger. Måste alltid inhalera 3-4 ggr per dag i aiolis två olika varje gång, efterföljande sjukgymnastik för slemmet. Hon kan trots åldern inte fixa det själv. Hon har även dyslexi och saknar atbetsminne. Vi måste sitta med henne i all läxläsning, medicinering etc. Listan kan göras hur lång som helst. Vi måste köra henne till och från skolan då hon inte får åka buss. Vi för dagligen peffdagbok. Hon tar vanliga och andra mediciner 6 ggr per dag och klara inte det själv om jag inte påminner, plockar fram osv. Akutmedicib är allt hon tar själv. Utlver det skall all utrustnibg rengöras och tas om hand. Mm mm mm 

De anser inte att merjobb för bak och matlagning föreligger då många familjer ibland bakar och lagar extra mat. De menar också att all problematik kring astma och allergier har vi levt med så länge att vi borde fått rutin på det.... Barnen är 5-16 den med mest omfattande är snart 15.

Vi har fått 1 1/4 och 69% merkostnader, dessa försökte jag få utöver men de ansåg att kriterierna för det ej föreligger. Ska man överklaga eller inte?     

• memma81
    ragatan skrev 2012-08-23 19:17:21 följande:

Sök igen. Dels har barnen blivit äldre, dottern har fått en tilläggsdiagnos, sonen ska snart börja förskoleklass... Och som du själv skrev, det är mycket runt er nu.
    Ta hjälp av en god vän när du skriver ansökningarna. Någon som du känner väl och som kan hjälpa dej att se sånt du tar för givet. Och ta upp ALLT. Var särskilt noga med att skriva en utförlig genomgång av ett dygn med vardera barnet, 24 timmar av allt som ni gör en vanlig dag.

Är det handläggaren på FK som menar att det inte är lönt? Det är tjänstefel av honom/henne att uttala sej utan att ha sett en ansökan. EN handläggare kan inte bedöma något som de ännu inte sett, och det är inte handläggaren som fattar beslutet.

Det var lite det jag kände med... att säga att det ändå kommer bli avslag utan att ha sett ansökan :/
    Sista ansökan skrev jag som ett långt brev, eller snarare en dagbok kan man säga, vad som händer hos oss från morgon till kväll!
    Men känner att jag kommer inte att nöja mig med samma VB som sist, barnen har blivit äldre och merjobbet har ökat avsevärt!!
  • memma81
    tigermamma skrev 2012-08-24 16:10:10 följande:

Det är skitsvårt, står själv och tvekar om jag ska överklaga det beslut jag fått.

Men du gör ju en ny ansökan och handläggaren kan ju inte innan hon har läst den uttala sig. Lycka till   

Ja det är jätte svårt  att veta när man ska vara "nöjd" men jag inser mer och mer att vi aldrig kommer att kunna jobba fullt, hur gärna vi än vill, har under våren/sommaren varit sjukskriven deltid och märker vilken otrolig skillnad det gör för barnen att inte vara så mycket på fritids, och framförallt kan man ta alla kvällsbestyr i deras egen takt och inte behöva stressa ihjäl sig att hinna läxor, mat och övr på 2 timmar, för ni vet ju, finns ju INGET  som man kan göra i en högre växel och få ett bra resultat med dessa barn ;)
  • memma81
    tigermamma skrev 2012-08-24 16:10:10 följande:

hmm, missade, vi fick det specificerat i beslutet, spaltat barn för barn!
  • memma81
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-08-24 18:13:30 följande:

precis så har jag gjort, bara att vänta och se, men har iaf bestämt mig för att överklaga om det blir samma beslut som sist, då situationen faktiskt är en helt annan nu, HAB tider och behandlingsridning, nedgång i arbetstid mm mm fanns inte vid förra ansökan!
  • memma81
    tigermamma skrev 2012-08-24 18:35:05 följande:

Hur gör ni som får bra vb, tycker jag skrivit detyaljerat vad mina barn ger för mertid. Här är lite kortfattat, har skrivit tidigare i autismtråden
     1 barn med astma och celiaki 
     1 barn med matallergier, astma och exsem 
    1 barn med svåra exsem andra matallergier ner på kryddnivå på ex selleri, astma normalt 3 inhalationer per dag plus annan medicin och smörjnibg. Vid infektioner och hela pollensäsonger inhalationer minst var tredje timme ofta vakna nätter, slemkräkor, byte av lakan etc
    1 barn med blandade allergier, astma, exsem lika som ovan. även täta inhalationer vid infektioner och kyla 
    1 barn med mycket svår astma, allergier, exsem, matallergier, neurologisk sjukdom. Adhd och Asperger. Måste alltid inhalera 3-4 ggr per dag i aiolis två olika varje gång, efterföljande sjukgymnastik för slemmet. Hon kan trots åldern inte fixa det själv. Hon har även dyslexi och saknar atbetsminne. Vi måste sitta med henne i all läxläsning, medicinering etc. Listan kan göras hur lång som helst. Vi måste köra henne till och från skolan då hon inte får åka buss. Vi för dagligen peffdagbok. Hon tar vanliga och andra mediciner 6 ggr per dag och klara inte det själv om jag inte påminner, plockar fram osv. Akutmedicib är allt hon tar själv. Utlver det skall all utrustnibg rengöras och tas om hand. Mm mm mm 

De anser inte att merjobb för bak och matlagning föreligger då många familjer ibland bakar och lagar extra mat. De menar också att all problematik kring astma och allergier har vi levt med så länge att vi borde fått rutin på det.... Barnen är 5-16 den med mest omfattande är snart 15.

Vi har fått 1 1/4 och 69% merkostnader, dessa försökte jag få utöver men de ansåg att kriterierna för det ej föreligger. Ska man överklaga eller inte?     

Vår 9-åring har också celiaki, men det tog de bara med vid merkostnader, de ansåg att sjukdomen i sig inte skapar mertid :/
Svar på tråden VB för flera barn och olika diagnoser! Överklaga eller nöja sig...