• missmadde91

Min sambo har fått testikelcancer :(

För 2 veckor sen opererades min sambo för testikelcancer, allt gick så fort. Vi fick aldrig chans att reflektera över det, hinna ställa frågor osv. Vi fick ingen information om risker med operationen. Vi har ännu inte fått komma på återbesök. Vi har precis flyttat och kommer få återbesök på ett annat sjukhus än där han opererade sig.

Vi har försökt få barn i över 1,5 år och nu detta. Min sambo fick inte lämna spermieprover för infrysning innan operationen, vi frågade 3 gånger om våra chanser att kunna få barn och de sa att vi tror inte det blir några problem. Vi frågade 1 gång om infrysning av sperma och de sa att det lär nog inte behövas han har ju den andra kvar. Nu är vi båda oroliga att vi inte kommer kunna få barn, tänk om den andra inte fungerar, då har ju vården förstört våra chanser att få biologiska barn. 

Min sambo upptäckte en förändring 5-6 veckor innan vi fick komma på ultraljud av testiklarna, efter besöket på röntgen skickade de ner oss till akuten och där fick vi träffa läkaren från urologen en kort stund , sen blev han inlagd opererad morgonen där på och hemskickad redan dagen efter operation. Vi fick inget omläggningsmaterial med oss hem, och de sa att ni kan ta bort det imorgon och låta det vara sen, nu har det blivit en början till infektion bakom. Vi var på vårdcentralen i förrgår där skar läkaren upp operationsåret lite så att ev. vätska och var kan rinna ut, vi fick med oss lite omläggningsmaterial hem. 

Nu skulle jag vilja veta hur ni andra som varit med om liknade blivit behandlade. Har ni kunnat få barn efter operation?  Vad skulle ni göra om ni blev behandlade på samma sätt som oss?

• Svar på tråden Min sambo har fått testikelcancer :(
  • nappe

Min bror fick elakartad testikelcanser 29 år gammal. Han fick erbjudande att frysa ner spermier innan operation. Det är en cancer med goda chanser en av dom "bättre" sorterna att få sa hans läkare.

• missmadde91

Nappe: Ja det är mycket goda chanser att bli botad, fick förklarat för mig att all testikelcancer är elakartat, men de är olika hur snabbt de sprider sig. Min sambo är 20 år. Det är så jobbigt att inte veta om vi kommer kunna få barn och ovissheten vi lever i nu tills återbesöket är också jättejobbig.. 

• Lemio

Men har han opererats, fått cellgifter eller strålats? Har han bara opererats ska han kunna få barn som vanligt. Hade han tumör på ena kulan så är ju den andra helt frisk.

• missmadde91

Lemio: Vi vet inte om det har spridit sig än, iom att vi inte varit på återbesök än. Det vi vet är att tumörmarkören låg något för högt, men det kunde inte läkaren veta vad det betydde innan han fått de andra resultaten, samma sak med ct:n som vi fick ett snabbt svar på och det var att lymfkörtlarna i buk och börstpartiet var något förstorade, men ct:n ska ju granskas mer ingående och sen behövde de få svaren på alla proverna innan de visste vad det betydde. 

Men det är ju inte säkert att hans andra fungerar ändå, för själva operationen medför en risk och sen kan det ju vara något fel på den andra med, t.ex. att den inte producerar lika mycket spermier.

• nappe

Försök fokusera på att han ska bli frisk först. I värsta fall får man adoptera eller donerade spermier. Huvudsaken att du först och främst stöttar fin sambo i denna svåra tid.

• Pems

Min pappa hade för 40 år sedan testikelcancer. Då var prognosen för överlevnad 30% och ingen pratade om det där med barn. Efter fick han 2 friska barn på naturlig väg. Hoppas att det gör att det känns lite ljusare!

• missmadde91

Nappe: Jo, jag vet att det är viktigast att han ska bli frisk först. 

Pems: Fick han göra enbart operation eller fick han cellgifter/strålbehandling oxå? 

• Anonym

En kompis till mig fick det för några månader sedan och opererades. Han fick lämna sperma innan och är 29 år. Han fick komma på återbesök och fick goda besked om att operationen gått bra och inget spritt sig. Han behövde inte äta cytostatika eller strålas. Läkarna berättade att cancerformen har väldigt goda chanser.

• missmadde91

Anonym: Okey, Skönt att han fick lämna spermier innan, för säkerhetsskull. Det har ju inte min sambo fått :( Och skönt att det inte spridit sig.  Jo, det är väldigt goda chanser att bli frisk, och Sverige är bäst i världen på att behandla testikelcancer. 

• Pems
    missmadde91 skrev 2012-08-24 07:35:29 följande:
    Nappe: Jo, jag vet att det är viktigast att han ska bli frisk först.  Pems: Fick han göra enbart operation eller fick han cellgifter/strålbehandling oxå? 

Jag vet att det var en omfattande operation men vet tyvärr inte om han fick cellgifter/strålning.
  • missmadde91

Pems: Okey. Jo det är en omfattande operation, han har dessutom fått en infektion i såret :/ han äter antibiotika nu så det ska väll bli bra.

Läkaren på vårdcentralen frågade oss hur länge han fick ligga inne efter operation och svaret på den frågan är ju: att han fick åka hem redan dagen efter. Nu har vi även fått en tid för återbesök. Det är på tisdag. 

• skorpan80

Min sambo har oxå haft testikelcancer. Han fick lämna sperma innan operationen men detta var för att han sedan fick strålning. Om jag förstått det rätt så är det själva strålningen som kan "förstöra" chanserna att få barn, så har din sambo inte strålats så är det nog inga problem. Min sambo fick tyvärr återfall 4 år senare och tog även bort den andra testikeln. Idag har vi två fina barn och ett till påväg tack vare de nedfrysta spermier och Ivf. Förstår din oro men hoppas allt kommer att gå bra för dig och din sambo.

• missmadde91

Skorpan80: Vi vet inte än om han behöver cellgifter eller strålning, men troligtvis blir det cellgifter för säkerhetsskull.

• solros84

Hej!

Hur har det gått för er? Har ni fått mera resultat nu efter återbesöket? (gissar att ni redan har hunnit med det) Min sambo fick också testikelcancer för lite mindre än 2 år sedan. Han fick lämna spermaprov innan de opererade bort den ena testikeln.

På återträffen fick vi reda på att cancern hade spridit sig och det blev strålbehandling sommaren 2011. Fyra månader senare fick vi veta att strålningen hade tagit och sambon var fri från cancerceller i kroppen.

Vi är också på gång att skaffa barn och fick veta att strålningen kunde ha inverkat negativt så i våras fick min sambo remiss för att ta spermieprover. I oktober fick vi reda på att det ska vara möjligt att kunna få barn trots en testikel och trots genomgången strålbehandling.

Vi tyckte att vi fick ett väldigt flummigt svar från läkaren och beställde ut testresultaten. På dem kan vi se att produktionen har sjunkit lite efter cancern (vi har ju resultaten från analysen innan infrysningen att jämföra med) MEN att produktionen i den andra testikeln är lite över hälften av vad den ursprungliga produktionen med två testiklar var och helt inom referensvärdena för att det ska vara möjligt att skaffa barn. Självklart varierar ju resultaten mellan olika personer men hoppas att detta kan ge lite hopp att testikelcancer inte betyder att det är kört med egna barn.

Vi har inte lyckats bli gravida ännu trots flera försök, men i det här fallet är det troligtvis så att bollen ligger hos mig och inte att det är problem med sambons spermier.

Hoppas det har gått bra för er! Och lycka till på vägen!

• Bling1975

Om din man hade en frisk spermieproduktion innan operationen så bör det inte vara några problem med att få barn med den kvarvarande friska testikeln. Men är det så att han behöver strålas eller få cytostatika så är det bäst att lämna spermier för infrysning innan. Det kan vara en nervös och jobbig tid när man har fått ett cancerbesked vilket gör att det kan vara svårt att "prestera" om det är kort om tid. Jag uppmuntrar er därför att kräva att få lämna ett par prover redan nu.

Min man blev tyvärr steril efter operationen, men vi var redan utredda för ofrivillig barnlöshet och den berodde på att han hade en väldigt nedsatt produktion sedan tidigare. Det visade sig efter operationen att all produktion hade kommit från den cancersjuka testikeln. Min man fick även ett ett återfall efter några månader och behandlades med cytostatika i 6 månader. Bra att veta är att det finns två sorter och behandlingen och förloppet skiljer sig något åt. Ni kommer säkert få mer information från er onkolog. Ställ så många frågor ni vill och se till att ni förstår svaren innan ni går därifrån.

Det är en "bra" cancer för väldigt få dör. Men det är en riktigt tuff behandling om den sprider sig. Min man var i princip sängliggande under hela behandlingen och låg mestadels inlagd då han fick infektioner och blodproppar. han fick även bestående skador som nedsatt hörsel, tinnitus och känselbortfall i händer och fötter.

Vi har i dag en underbar dotter genom donation och min man har varit fri från cancern i några år.

Jag önskar dig och din man lycka till, ni kommer fixa det här!

• Bling1975

Oj, missade att tråden var gammal. TS har säkert fått svar på sina frågor. :)

Hoppas allt gick bra!

• missmadde91

Min sambo fick inte frysa in spermier innan operationen. Hittills har det gått bra, och ha har valt att inte ta någon förebyggande behandling. Men det är ju självklart en osäker tid den första tiden. 

Men någron månad efter operationen så fick han lämna spermieprov hos vår gyn för att kolla kvaliten, som inte var speciellt bra, vi skulle inte klara av att få barn på egen hand. 

Hans spermiekvalitet och att jag har PCO-s gör inte saken lättare, så vi gav upp tanken om att lyckas själva, jag la o min kost till mer kolhydratfattig kost för att det ska lindra symtomen som PCO-s ger. Och på en månad lyckades jag få igång ägglossning och vi väntar nu vårt första barn. Det har varit en turbulent tid med allt och kommer fortsätta att vara det.

Men vad som än händer har vi varandra - tillsammans är vi starka! 

Svar på tråden Min sambo har fått testikelcancer :(