• justina81

Tjänar man på att jobba extra innan förlossning eller ska man gå på a-kassa?

Blir inte klok på allt som har med försäkringskassan att göra nu inför bf. Jag blev arbetslös den 1/8 och registrerat mig på arbetsförmedlingen. Jag har förstått att min kommande föräldrapenning grundas på mina 6 sista arbetslöner men om jag jobbar lite extra nu, kommer den lönen att räknas in i förädrapenningen eller är det bara lönerna innan jag blev arbetslös?

• Svar på tråden Tjänar man på att jobba extra innan förlossning eller ska man gå på a-kassa?
  • Annelie 76

Är lite osäker men risken finns att ersättningen kommer baseras på det du tjänar nu istf då och då blir det ju mindre pengar. Heltidslön är ju mer än bara pengar från extraarbete...

• justina81

Jag pratade med försäkringskassan och hon sa att jag förlorar på att jobba extra men sen säger en kompis att förr räknades man som arbetslös från första dagen då man var på arbetsförmedlingen och det man jobbade extra räknades inte. Men det känns galet att det är bättre att gå på a-kassa än att jobba extra.

• Nathalieeliasson

Jag går oxå på à-kassa, lr rättare sagt får pengarna från försäkrings kassan via jobb och utvecklings garantin. Ska jag tacka ja eller nej till dom timmar jag kan få jobba?

• PreciousDivine

Så länge du stämplar upp till heltid skyddar du din SGI, och det är på den som din föräldrapenning baseras på.

Svar på tråden Tjänar man på att jobba extra innan förlossning eller ska man gå på a-kassa?