• Hannabergström

Go fika till 1 års kalaset! hjälp!

Min dotter fyller snart ett år och jag skulle verkligen behöva ha hjälp med idéer på vad
    hon kan få att fika på, vill ju göra det lite speciellt för henne. Vill inte att det ska vara något socker i det..

• Svar på tråden Go fika till 1 års kalaset! hjälp!
  • Elvis Mamma

Ramborg: Vi tyckte att det var onödigt att "mata" sonen med socker (som inte är nyttigt på något vis) innan han själv ens visar intresse för det.. Socker är ju inget livsmedel som man måste äta utan tvärtom så mår ju kroppen bättre utan och det finns så mycket hälsosammare alternativ man kan ge istället för det vanliga fikat.. Vi ansåg att tids nog kommer han äta socker iaf men vi gav inget socker i form av fikabröd, glass, saft, läsk, godis osv. före 2,5 års ålder och det är inget beslut jag ångrar, det är ju heller ingenting sonen lidit av utan tvärtom

• Hannabergström
    Elvis Mamma skrev 2012-08-23 23:54:55 följande:
    Ramborg: Vi tyckte att det var onödigt att "mata" sonen med socker (som inte är nyttigt på något vis) innan han själv ens visar intresse för det.. Socker är ju inget livsmedel som man måste äta utan tvärtom så mår ju kroppen bättre utan och det finns så mycket hälsosammare alternativ man kan ge istället för det vanliga fikat.. Vi ansåg att tids nog kommer han äta socker iaf men vi gav inget socker i form av fikabröd, glass, saft, läsk, godis osv. före 2,5 års ålder och det är inget beslut jag ångrar, det är ju heller ingenting sonen lidit av utan tvärtom

Vi har samma tanke med våran dotter, har aldrig förstått vitsen med att ge dom socker, har dom aldrig smakat det så saknar dom ju inte det.
  • Ramborg

Ok, då är det alltså "bara" för att det är onödigt. Det är det visserligen, men det är ju inte som salt eller rabarber till en liten dvs skadligt. Era förslag till TS låter jättetrevliga men jag tror jag själv håller mig till planen att ge min flicka av den vanliga tårtan. Inte utifrån att hon behöver tårtan (det gör ingen av oss som är där hehe) utan för att jag vill att vi ska fika tillsammans i familjegemenskapen. Precis som jag vill att vi äter middag tillsammans och därför får de vuxna salta sin egen portion.

42.
  • Elvis Mamma

Fast fika tillsammans gör man ju ändå trots att barnet äter sitt eget fika Man sitter ju tillsammans och det är ju inte direkt så att 1-åringen uppmärksammar att man fikar på olika saker och känner sig utanför

• sirisdotter
    Ramborg skrev 2012-08-24 00:10:02 följande:
    Ok, då är det alltså "bara" för att det är onödigt. Det är det visserligen, men det är ju inte som salt eller rabarber till en liten dvs skadligt. Era förslag till TS låter jättetrevliga men jag tror jag själv håller mig till planen att ge min flicka av den vanliga tårtan. Inte utifrån att hon behöver tårtan (det gör ingen av oss som är där hehe) utan för att jag vill att vi ska fika tillsammans i familjegemenskapen. Precis som jag vill att vi äter middag tillsammans och därför får de vuxna salta sin egen portion.
    Är socker mindre skadligt än salt?
  • Helle333
    Hannabergström skrev 2012-08-23 22:59:39 följande:
    Min dotter fyller snart ett år och jag skulle verkligen behöva ha hjälp med idéer på vad hon kan få att fika på, vill ju göra det lite speciellt för henne. Vill inte att det ska vara något socker i det..
    sen finns det ju babykex som inte är sockersötade. När min dotter fyllde år fick hon glass medan hennes kompis som är 1,5 månader yngre inte får äta socker alls, till henne köpte jag sådan där squeezy som jag vet att hon tycker om, pluttarna fick semper babykex, semper riskakor med äpple och kanel samt smörgåsrån. Frågade om hon ville ha en frukt till sin lilla också men då hade liten ätit sig mätt redan =)
  • Ramborg
    sirisdotter skrev 2012-08-24 01:07:38 följande:
    Är socker mindre skadligt än salt?

Ja, salt ansamlas på nåt sätt i njurarna som inte är färdigutvecklade under första året. Men nu när de är ett är det ingen fara tror jag. Som jag förstått det hela.
    42.
  • sirisdotter
    Ramborg skrev 2012-08-24 08:19:16 följande:

Ja, salt ansamlas på nåt sätt i njurarna som inte är färdigutvecklade under första året. Men nu när de är ett är det ingen fara tror jag. Som jag förstått det hela.

Nja,  varken salt eller socker är nyttigt för någon,   i varje fall inte i onödig mängd,   oavsett ålder.
  • tulip79

Funderade också på ettårstårtan. Kanske blir en egen liten tårta som han kan kladda med, en som innehåller mindre socker och mer frukt och grädde.

• Thunderkatten

Jag gjorde en petit-choux-krans (eller liknande stavning...) till dotterns 1årskalas. Blev rätt misslyckad, sjönk ihop liksom. :) Så jag gjorde en till, la dem ovanpå varandra och hade frukt och grädde mellan och ovanpå. Blev jättefint. Pannkakstårta lät ju smarrigt! Det ska jag nog göra nästa gång. :)

• Windsor

Här är en till som inte vill ge tårta, fika, läsk, godis saft och andra socker bomber. Så länge sonen inte vet vad det är flr nått, har han ju inte gått miste om nått. Varför visa dom och låta dom smaka sånt när dom är så liten så dom inte förstår vad det är? Så länge dom inte ser skillnad på en äppel bit och en muffins? Sonen älskar vatten, varför visa han saft tex. Pannkakstårta med banan lät kanon! Man vill ju festa till det för barnet utan en massa socker.

• Ingridsmamma

Ett tips till era pankakstårtor är att göra bananplättar. Det är enkelt att göra och passar bra till efterrätt/kalas

Det enda man har i är mogen banan, ägg och mjöl.

• EllisBell

sirisdotter: Salt kan vara farligt för spädbarn (under 1). Socker är inte ett dugg farligt i normala mängder. Bröstmjölk är för övrigt något av det sötaste som finns. Fattar inte heller varför fruktsallad eller pannkakstårta skulle vara mindre sött än vanlig tårta. Helt befängt.

• fluu

Vi gjorde nyttiga morotsmuffins utan socker när dottern fyllde ett.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hannabergström
    EllisBell skrev 2013-03-26 07:35:48 följande:
    sirisdotter: Salt kan vara farligt för spädbarn (under 1). Socker är inte ett dugg farligt i normala mängder. Bröstmjölk är för övrigt något av det sötaste som finns. Fattar inte heller varför fruktsallad eller pannkakstårta skulle vara mindre sött än vanlig tårta. Helt befängt.

Visst, frukt innehåller fruktsocker men det är bara en princip som vi har att det är onödigt att låta vår dotter öppna ögonen för godis och sockerbomber när hon absolut inte får ut något av det. Ju längre man kan hålla henne ifrån det desto bättre. I frukt finns det ju iaf vitaminer som godis och andra sötsaker helt saknar så förstår inte syftet med att ge dom det.
Svar på tråden Go fika till 1 års kalaset! hjälp!