• Perickles

Billig solresa med barn, men VART?

Nu ska vi boka solresa, Tjohooo! Med oss tar vi förstås våra barn 1år o 4år.

Förmodligen i januari/februari då det är som mörkast här i nordland .... men VART?

Kan ni tipsa mig vilket ställe som passar oss då vi söker en resa för den sparsamme som ändå vill ha stort shoppingutbud, sol o strand och sen mycket mycket kul o skoj åt vår 4 åring.

Gärna förslag på bungalow/lägenhetshotell (vi föredrar eget kök, All inklusive passar inte denna matallergifamilj)

TACK TACK TACK :) 

• Svar på tråden Billig solresa med barn, men VART?
  • pussgurkan86

oj hur mycket vill ni lägga ner på denna resa då?? och hur varmt vill ni ha det?? det finns ju kap verde, egypten och dom har väl ca. 24 grader. vill ni ha det varmare så blir det i karibien området eller till thailand.

det finns ju alltid sista minuten resor, dom är lite billigare.  

• Perickles

Resan startar redan i Bodö och vi vill inte flyga så långt.
    Så Thailand blir för långt för vår vecka. Egypten och Turkiet är obekant för oss... Gran Canaria e bekant och lagomt barnvänligt... Men vi skulle vilja pröva nåt annat :) 

• Valborgs

Varför inte testa Teneriffa eller någon av de andra öarna där?

Turkiet i januari är inget jag rekommenderar, det är inte varmt då.
    Egypten ligger nog i nivå som kanarieöarna, men kan blåsa rätt mycket, men om ni vill göra utfärder är det bara skönt om det inte är för varmt :) blåser mycket på kap verde oxå efter vad jag hört och mindre att se där.

Gambia kanske? Aldrig varit där själv, men funderat på det flera gånger. Vet dock inte hur barnvänligt det är.

• MissNora

Absolut absolut inte Gambia! Dit ska man inte åka med småbarn..

Jag har rest mycket i mina dagar och skulle inte heller rekommendera Egypten i Er sits. Har aldrig varit så sjuk efteråt pga magåkomma och ser man på anmälningar till ARN så är det väl en fingervisning även det...

Jag skulle åkt till någon annan Kanarieö och haft det gott .

• Valborgs

Varför inte småbarn i Gambia? Jag har klarat mig från magsjuka båda gångerna i Egypten, men skulle nog inte åka dit med småbarn. Äldsta var 9 år när vi åkte dit och hon klarade sig oxå bra, hon tyckte däremot att det var alldeles för varmt (var där i början av okt)

Teneriffa är förresten mer solsäkert på södra sidan, kan skilja ganska mycket mellan norr och syd där, om det är något ni vill kolla närmre på.

♥ Emilia 010316 ♥ Alva 111216 ♥
  • pussgurkan86

egypten är fint, underbar mat, underbart hav och strand. vi blev inte iheller magsjuka. vi hade allin clusive pga. vi inte ville ta i pengarna som ska vara så smutsiga. dock är folket lite på, det är väl den enda nackdelen.

• Valborgs

Nej, som jag skrev har jag aldrig varit där och inte läst särskilt mycket om landet heller. Har bara kollat hotell där några gånger, men alltid hittat något annat land som fastnat mer. Brukar alltid läsa på innan jag bokar något annars, men inte gjort det om Gambia. Därför jag blev nyfiken när du skrev så. :)

• Lisa RMB

Vad tror ni om Dubai, det är solsäkert och inte så lång flygresa (för att vara ett vinterresmål).
    Egypten i januari är inte toppen om man vill bada i havet (säger jag som är badkruka).

En vän till mig har en dotter som är allergisk mot jordnötter (inte luftburet) men annars jättekänslig. De bokade en resa till Turkiet (efter mycket kontakt med läkare, resebolag och hotellchef så bokade hon all inclusive på ett hotell som påstod sig kunna hantera allergimat. Dottern blev jättesjuk och fick köras med ambulans till sjukhuset, så jag tycker ni gör helt rätt i att hantera matlagningen själva...

• Perickles

Lisa RMB
    Just typiskt scenario... att man gett med sig på en punkt som förälder och litar på att andra kan hålla sina löften. Precis därför jag insett att all inclusive tyvärr inte passar oss.
    De får bli nån av kanarieöarna... Kanske faktiskt inte gran canaria utan Teneriffa eller Lanzarote...
    Hmm... vilken?
    ;)
    Alltid beslutsångest 

• evaoregon
    Valborgs skrev 2012-08-25 12:51:34 följande:
    Varför inte småbarn i Gambia?
    Det finns malaria och en del andra sjukdomar i Gambia.  Många vill inte ge sina barn tabletter som förebygger malaria och mediciner och vaccinationer gör resan dyr.
  • evaoregon
    Valborgs skrev 2012-08-25 11:57:11 följande:
    Varför inte testa Teneriffa eller någon av de andra öarna där?

Turkiet i januari är inget jag rekommenderar, det är inte varmt då.
    Egypten ligger nog i nivå som kanarieöarna, men kan blåsa rätt mycket, men om ni vill göra utfärder är det bara skönt om det inte är för varmt :) blåser mycket på kap verde oxå efter vad jag hört och mindre att se där.

Gambia kanske? Aldrig varit där själv, men funderat på det flera gånger. Vet dock inte hur barnvänligt det är.
    Inte särskilt barnvänligt i Gambia.  Här kan du se vilka sjukdomar som förekommer där  http://www.vaccination.nu/vaccin/gm.cfm
  • kille95

Åk till Somalia och ha det skönt Solig

• Perickles

Här tidigare har ni diskuterat om sjukdomar och JO jag har egen erfarenhet.
    Har riktigt dåliga erfarenheter faktiskt så jag är väldigt försiktig på det planet också...
    Men det enda jag hört om från kanarieöarna är matförgiftning.
    Så teneriffa eller lanzarote??? 

• Ulle75

Teneriffa är fint, men välj södra sidan, då det är betydligt svalare i norr. Men väl värt att åka till Loro Park, djurparken.
    Lanzarote gillar jag oxå Playa Blanca är lagom stort vi har bott på detta hotellet, http://www.fritidsresor.se/resa/spanien/lanzarote/playa-blanca/blue-village-flamingo-beach-resort/?season=vinter-12-13
    Bra med strandnära hotell tycker jag.

Jag hade valt att åka i februarie, då det är ganska ostadigt väder i jannuarie och havet inte är så varmt.

Svar på tråden Billig solresa med barn, men VART?