• Chinx

Räkna ut årsarbetstid, hur?

Jag försöker räkna ut min årsarbetstid då jag fyller i papper till att ansöka om graviditetspenning. I mina papper från arbetsgivaren står det bara att jag arbetar 40 timmar i genomsnitt per helgfri vecka, men hur räknar jag ut årsarbetstid.

På blanketten man ska fylla i står det dessutom årsarbetstid, anställning på en rad och på nästa rad står det dagar, timmar, antal. Det förvirrar mig något. 

Hur har ni fyllt i det här, ni som ansökt? 

thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Svar på tråden Räkna ut årsarbetstid, hur?
  • Teodorra

Står det inte att arbetsgivaren ska fylla i de uppgifterna, det gjorde det när jag skulle skicka in...?

• Chinx
    Teodorra skrev 2012-08-26 14:13:13 följande:
    Står det inte att arbetsgivaren ska fylla i de uppgifterna, det gjorde det när jag skulle skicka in...?
    Nej, det står bara att jag ska fylla i mina inkomstuppgifter, inget om att arbetsgivaren ska göra det.
  • Erki

40 Tim/vecka och det är 52 veckor på ett år så är din årsarbetstid 2080 timmar.

• Teodorra
    Erki skrev 2012-08-26 19:42:51 följande:

Semester och helgdagar?
  • Chinx
    Erki skrev 2012-08-26 19:42:51 följande:
    Det är ju just det som antagligen inte stämmer, jag har ju både 25 dagars semester samt att vissa veckor innehåller helgdagar, därför jobbar man ju inte så mycket? Eller skriver man så iallafall? 
  • Erki

Japp, det skriver du.
    För frånvaro räknas i kalenderdagar(365/366)när man är sjuk längre än 14 dgr/föräldraledig m.m
    Och gäller det VAB så kan du inte Vabba på tex en röd dag om du inte har ett arbete där du är schemalagd helger eller röda dagar.

• Lillaria

På blanketten jag fick ut så står det på följebrevet att jag ska fylla i men om man läser överst på formuläret samt vid underskrifterna på baksidan att det är arbetsgivaren som ska fylla i. Du ska bara godkänna med underskrift att uppgifterna är rätt. 

• Chinx
    Lillaria skrev 2012-08-28 08:37:18 följande:
    På blanketten jag fick ut så står det på följebrevet att jag ska fylla i men om man läser överst på formuläret samt vid underskrifterna på baksidan att det är arbetsgivaren som ska fylla i. Du ska bara godkänna med underskrift att uppgifterna är rätt. 
    Är det verkligen samma blankett? För den blanketten jag har ska jag fylla i allt. Det enda arbetsgivaren ska fylla i är uppgifter om omplacering. Har jag fått fel blankett från försäkringskassan? Den här heter blankett 7205 - Ansökan Graviditetspenning. 
  • Lillaria
    Chinx skrev 2012-08-28 17:44:56 följande:
    Är det verkligen samma blankett? För den blanketten jag har ska jag fylla i allt. Det enda arbetsgivaren ska fylla i är uppgifter om omplacering. Har jag fått fel blankett från försäkringskassan? Den här heter blankett 7205 - Ansökan Graviditetspenning. 
    Jag tänkte nog på den blanketten som man skickar in först för att beräkna föräldrapenningen.

Men eftersom den är inskickad när man söker gravidpenning så borde de uppgifterna du  behöver finnas på fk:s hemsida eller fråga arbetsgivaren som från början har fyllt i dessa på den första blanketten. 

Ledsen att jag förvirrade =) 
  • Lillaria
    Chinx skrev 2012-08-29 20:06:23 följande:
    De blanketterna är inte inskickade eftersom jag bara är halvvägs i graviditeten. FK ville att jag skulle skicka in gravidpenning så snabbt som möjligt eftersom det tar minst två månader att handlägga. 
    är det inte så att de behöver ha beräknat sgi för att kunna fixa alla andra olika utbetalningar? Konstigt att de tyckte det var viktigare med havandeskapspenning. 
  • Chinx
    Lillaria skrev 2012-08-29 20:24:54 följande:
    är det inte så att de behöver ha beräknat sgi för att kunna fixa alla andra olika utbetalningar? Konstigt att de tyckte det var viktigare med havandeskapspenning. 
    Ja, inte vet jag, det är vad de har sagt till mig. 
Svar på tråden Räkna ut årsarbetstid, hur?