• ionize85

Vad tycker ni om dessa namn? (väntar första)

Hej på er

Detta är mitt allra första inlägg. Har lite frågor kring vissa namn. Jag och tjejen är gravida för andra gången (första gången missfall), men denna gång hoppas vi att det kommer att hålla i sig hela vägen :)

I min babylycka så känner jag att jag är nyfiken på folks åsikter kring namn.

Har ju haft flera år (vi har hållit på i fyra år) på oss att komma fram till några förslag, både tjej och killnamn.

de vi har, och som vi verkligen gillar är följande:

Pojkar:
    Harry - Familjenamn med karaktär. Lite "gubbigt" kanske, men sen är ju jag rätt gubbig också. Var lite emot detta namn i början, men efter ett tag tyckte jag faktiskt om det!
    Edgar - Inte ett familjenamn, men lagom gubbigt/gulligt. Kanske lite wt-känsla på det (?)

Flickor:
    Nike - Inte heller ett familjenamn, men som historia och religionslärare stöter man på många fina historiska namn, detta från grekisk mytologi. Mycket fint, men kanske även lite wt-känsla?
    Kirke - Samma sak där, ett fint tjejnamn från grekisk mytologi, men även med en norsk klang, vilket inte alls gör något.

Det enda som jag är helt 100% övertygad om är Harry. Vad tros?

• Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn? (väntar första)
  • ionize85
    Natulcien skrev 2012-08-26 14:06:38 följande:
    Tror jag inte alls. Jag känner en Nike, och hon har inte mobbats eller fått frågor om Adidas. De som är lite mer kultiverade, och har lite koll, vet ju att det i första hand är en gudinna...
    Håller helt med ;)
  • Natulcien
    ionize85 skrev 2012-08-26 14:07:24 följande:
    Haha, låter bra :) Förresten tycker jag att det är en komplimang att kalla något "gubbigt". Lill-gammalt, liksom :)
    Jo, Melker, Vilgot och Artur är ju namn i lite samma stil om ni vill ha fler förslag..? Glad
  • ionize85
    Natulcien skrev 2012-08-26 14:08:48 följande:
    Jo, Melker, Vilgot och Artur är ju namn i lite samma stil om ni vill ha fler förslag..? Glad
    Jag gillar ju Melker, men tyvärr tänker jag för mycket på mat. Både kocken och chark-märket ;)

Artur är jättefint (om man uttalar det med et snabbt ARTur, inte aaartur), och Vilgot är nästan lite för gubbigt, men charmigt ändå ;D
  • Mio

Nike tyckte jag var jättefint! De andra namnen vart jag inte så förtjust i dock!

• Bradbury

Vår son på 2 år heter Harry. Har bara fått positiva reaktioner (eller så har folk inte vågat säga annat ) Älskar såklart namnet. Klassiskt, internationellt gångbart, lätt att uttala och stava, inte jättevanligt men ändå inte "tokigt". Ett perfekt namn!
    Lillebror heter Frank. Perfekt det med av samma anledningar. Lycka till!

• happy 78

Nike är jättefint! Harry är lite gulligt. De andra gillar jag inte alls

• emma ax

Harry och Edgar tycker jag är jättefina, men det är båda namn som jag hört en del bebisar som heter senaste tiden.
    Tjejnamnen har jag lite svårare för.

• Sara A 81

Har själv en son på snart 2 år som heter Harry så det namnet gillar jag :) Edgar och Kirke tycker jag också är fina, inte lika förtjust i Nike. Vi har en dotter som heter Lilly, tycker det passar bra ihop med Harry men man blir ju lite partisk här... Det är erat barn så välj vad NI tycker är fina namn, tror det blir bra i slutändan :)

• Catbride

Tycker att båda pojknamnen var jättefina!! Men tjejnamnen var inte helt i min smak... Nike känns (som du uttrycker det) "wt", i samma kategori som "Nikita/Natasha" osv. Kirke låter för hårt...

Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn? (väntar första)