• Anonym (ledsen)

HJÄLP mig hitta "bevis" på att jag har rätt :( !!

Pappan till mitt barn är ju helt upp i det blå så även hans "nya fruga"...
    ursäktar ifall detta kommer bli ett argsint inlägg.

Iaf så har han under alla år tjatat och tjatat om att jag skall skriva på gemensam vårdnad - något som aldrig kommer hända. (har många orsaker som jag inte kommer rada upp)

Han kräver nu att jag ska skriva nått brev, att ifall jag dör/skadas allvarligt så ska han få vårdnaden.

Barnet bor idag varannan vecka hos oss, så umgänget är alltså delat, han har även syskon där. Finns inte heller någon anledning att han INTE skulle få vårdnaden ifall jag försvann.

Vad jag har fått höra så kommer vårdnaden automatiskt tillfalla honom ifall något skulle hända mig, dock måste han "ansöka" om den. Men att han SKULLE FÅ DEN såvida han inte är missbrukare / psyko you name it....
    Han gaggar å jagar mig dagarna i ända, finns det någon sida här på nätet man skulle kunna skriva ut där detta står, så han får svart på vitt att det är såhär å sluta jaga mig med nått satans brev???

Jag hittar inge vidare själv, kanske finns nån här inne som vet mer?? 

• Svar på tråden HJÄLP mig hitta "bevis" på att jag har rätt :( !!
  • nymedlem

Kan du inte be honom ringa familjerätten eller nåt och därifrån få "bekräftat" om än muntligt, att han med största sannolikhet skulle få vårdnaden om något (Gud förbjude) skulle hända dig?!

• Anonym (ledsen)
    nymedlem skrev 2012-08-26 16:45:19 följande:
    Kan du inte be honom ringa familjerätten eller nåt och därifrån få "bekräftat" om än muntligt, att han med största sannolikhet skulle få vårdnaden om något (Gud förbjude) skulle hända dig?!
    jojo men skulle kännas skönt å kunna slänga ett gäng papper i fejset på honom också som styrker det jag säger...
    ursäkta tonfallet 
  • GeRDiS

Tänker han ha ihjäl dig eller? Och måste vara på den säkra sidan att han får barnet?!

• Anonym (ledsen)
    GeRDiS skrev 2012-08-26 16:56:06 följande:
    Tänker han ha ihjäl dig eller? Och måste vara på den säkra sidan att han får barnet?!
    ja man kan ju börja undra..
    men han är störd å bitter över mkt som hänt förr...för länge sen..
    dock måste ju barnet såklart få vara där så länge han sköter papparollen :(
  • Anonym

Varför skulle han inte få gemensam vårdnad? Han har ju barnet varannan vecka så det blir ju ingen skillnad mer än att han kan få vara med att bestämma förskola/skola och så.
    Skulle pappan dra dig inför tinget så skulle han garanterat få gemensam vårdnad och DET tycker jag att du kan upplysa honom om.

• Deborah
    Anonym skrev 2012-08-27 09:46:03 följande:
    Varför skulle han inte få gemensam vårdnad? Han har ju barnet varannan vecka så det blir ju ingen skillnad mer än att han kan få vara med att bestämma förskola/skola och så.
    Skulle pappan dra dig inför tinget så skulle han garanterat få gemensam vårdnad och DET tycker jag att du kan upplysa honom om.
    Ni borde självklart ha gemensam vårdnad.
    Det finns ingen anledning att neka till det.
  • Anonym (ledsen)

har nyss suttit en timme och pratat med er jurist. jag vet vad som gäller och inte, han missköter sig på så hemskt många punkter så skulle han ta detta vidare skulle hans umgänge garanterat bli nedbantat av div uppenbara orsaker + han skulle även förlora..

så 

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-08-27 10:15:36 följande:
    har nyss suttit en timme och pratat med er jurist. jag vet vad som gäller och inte, han missköter sig på så hemskt många punkter så skulle han ta detta vidare skulle hans umgänge garanterat bli nedbantat av div uppenbara orsaker + han skulle även förlora..

så 
    Om han nu missköter sig på så många punkter så kan man ju fråga sig varför du låter honom ha barnet varannan vecka? Det talar emot dig om han skulle dra det vidare och du först DÅ skulle påpeka alla hans brister.
  • Anonym (***)
    Deborah skrev 2012-08-27 09:56:14 följande:
    Ni borde självklart ha gemensam vårdnad.
    Det finns ingen anledning att neka till det.

Varför ska dom självklart det??? Som läget är nu så har barnet ett bra umgänge. Finns det samarbetssvårigheter så talar det för att en förälder har enskild vårdnad. Skilj på umgänge och vårdnad är ni snälla. En justering av lagen säger att om föräldrarna inte kan samarbeta så talar det för enskild vårdnad för den ena föräldern, dock ej med inverkan på umgänget! Det underlättar ju grymt för TS att ha enskild vårdnad vid tex önskan om att flytta. Tänk inte bara idag eller en vecka... tänker flera år fram i tiden!
  • Anonym (Usch!)
    Anonym (ledsen) skrev 2012-08-26 16:36:55 följande:
    Pappan till mitt barn är ju helt upp i det blå så även hans "nya fruga"...
    ursäktar ifall detta kommer bli ett argsint inlägg.

Iaf så har han under alla år tjatat och tjatat om att jag skall skriva på gemensam vårdnad - något som aldrig kommer hända. (har många orsaker som jag inte kommer rada upp)

Han kräver nu att jag ska skriva nått brev, att ifall jag dör/skadas allvarligt så ska han få vårdnaden.

Barnet bor idag varannan vecka hos oss, så umgänget är alltså delat, han har även syskon där. Finns inte heller någon anledning att han INTE skulle få vårdnaden ifall jag försvann.

Vad jag har fått höra så kommer vårdnaden automatiskt tillfalla honom ifall något skulle hända mig, dock måste han "ansöka" om den. Men att han SKULLE FÅ DEN såvida han inte är missbrukare / psyko you name it....
    Han gaggar å jagar mig dagarna i ända, finns det någon sida här på nätet man skulle kunna skriva ut där detta står, så han får svart på vitt att det är såhär å sluta jaga mig med nått satans brev???

Jag hittar inge vidare själv, kanske finns nån här inne som vet mer?? 
    Varför finns en anledning till att han inte kan få ha vårdnaden om sitt eget barn nu men att han skulle klara av det ansvaret om du dog?
    Är han en tillräckligt bra pappa att ha barnet varannan vecka + att du vill att han har vårdnaden om du dör så skall han naturligtvis ha del av vårdnaden även nu.

Känns patetiskt att du vill behålla den själv....bara för att visa att du har "makt". Usch!
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (***) skrev 2012-08-27 10:56:09 följande:

Varför ska dom självklart det??? Som läget är nu så har barnet ett bra umgänge. Finns det samarbetssvårigheter så talar det för att en förälder har enskild vårdnad. Skilj på umgänge och vårdnad är ni snälla. En justering av lagen säger att om föräldrarna inte kan samarbeta så talar det för enskild vårdnad för den ena föräldern, dock ej med inverkan på umgänget! Det underlättar ju grymt för TS att ha enskild vårdnad vid tex önskan om att flytta. Tänk inte bara idag eller en vecka... tänker flera år fram i tiden!
    TACK!!! Exakt så sa även FAMILJERÄTTEN...
    Om föräldrarna inte kan sammarbeta finns ingen anledning att ha gemensam vårdnad. Dock har jag som mamma ändå ingen rätt att ta mitt barn ifrån sin pappa, hur mycket jag än hatar den människan.
    Umgänge å vårdnad blandas ihop å har egentligen inget m varandra att göra.
    Dom missköter många saker så som hans skola, idrottande mm. Jag har lagen på min sida så sluta tjata om hur han bor NU 
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-08-27 13:18:04 följande:
    TACK!!! Exakt så sa även FAMILJERÄTTEN...
    Om föräldrarna inte kan sammarbeta finns ingen anledning att ha gemensam vårdnad. Dock har jag som mamma ändå ingen rätt att ta mitt barn ifrån sin pappa, hur mycket jag än hatar den människan.
    Umgänge å vårdnad blandas ihop å har egentligen inget m varandra att göra.
    Dom missköter många saker så som hans skola, idrottande mm. Jag har lagen på min sida så sluta tjata om hur han bor NU 
    Det är väl ingen i denna tråd som haft synpunkter på hur han ska bo, det synpunkterna gäller är för eller emot gemensam vårdnad, och har pappan såpass mycket umgänge så finns det inga anledningar att vara emot en gemensam vårdnad.
    Att som argument ta att pappan missköter skolan för pojken eller hans idrottande kan jag knappast se som att han skulle missköta det mer vid en gemensam vårdnad, kanske tvärtom.
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2012-08-27 13:35:45 följande:
    Det är väl ingen i denna tråd som haft synpunkter på hur han ska bo, det synpunkterna gäller är för eller emot gemensam vårdnad, och har pappan såpass mycket umgänge så finns det inga anledningar att vara emot en gemensam vårdnad.
    Att som argument ta att pappan missköter skolan för pojken eller hans idrottande kan jag knappast se som att han skulle missköta det mer vid en gemensam vårdnad, kanske tvärtom.

Jag har inte skrivit att någon sakt något om hur han ska bo, jag hade synpunkter på att man i nuläget förespråkar gemensam vådnad när vi talar om vårdnad efter mammans eventuella död innan barnet är myndigt.
    Vårdnaden i nuläget är irrelevant, å särskilt med tanke på att dom uppenbarligen inte är helt överrens.
    Det är stor skilland på om förälder (man eller kvinna) sköter umgänge med barnet varannan vecka och att komma överrens om flytt, skola, pass, vaccinationer etc etc.

Vid mammans bortgång är det pappan som i första hand blir tilltänkt vårdnadshavare.
    Men INGEN varken mamman eller annan person kan idag säga att han är LÄMPLIG om så händer. Det kommer att ske en utredning av pappan. Det spelar alltså ingen roll vad mamman skriver i nuläget, det är ingen garanti för att det blir pappan ändå.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2012-08-27 15:15:23 följande:

Jag har inte skrivit att någon sakt något om hur han ska bo, jag hade synpunkter på att man i nuläget förespråkar gemensam vådnad när vi talar om vårdnad efter mammans eventuella död innan barnet är myndigt.
    Vårdnaden i nuläget är irrelevant, å särskilt med tanke på att dom uppenbarligen inte är helt överrens.
    Det är stor skilland på om förälder (man eller kvinna) sköter umgänge med barnet varannan vecka och att komma överrens om flytt, skola, pass, vaccinationer etc etc.

Vid mammans bortgång är det pappan som i första hand blir tilltänkt vårdnadshavare.
    Men INGEN varken mamman eller annan person kan idag säga att han är LÄMPLIG om så händer. Det kommer att ske en utredning av pappan. Det spelar alltså ingen roll vad mamman skriver i nuläget, det är ingen garanti för att det blir pappan ändå.
    "Det spelar alltså ingen roll vad mamman skriver i nuläget, det är ingen garanti för att det blir pappan ändå."
    Precis, därför är det av stor vikt för både pappan OCH barnet att det finns en gemensam vårdnad för att säkerställa att pappan får barnet vid ett eventuellt dödsfall.
    Största orsaken många gånger att samarbetet inte fungerar mellan föräldrarna är just frågan om vårdnaden, mamman sitter med hela makten och pappan blir överkörd bara för att hon KAN.
  • Anonym

barn har rätt till att umgås med båda föräldrarna, hur arg du än är så handlar det inte om dig, utan om barnet, sedan finns det ett betande som skadar barnet allvarligt kan man göra anmälningar och försöka få socialen med på att besöken skall vara under uppsikt,

man skall tänka på att personer är olika med varandra, det du märker när du träffar din före detta partner kanske bara utrycks när ni träffas,   

han eller hon kan vara en helt annan människa när du inte ser det, och har han eller hon en stor ilska mot sin partner så avskuggas det naturligt vis även när deras barn är med när ni träffas,

ilska och att vara arg är ju ganska ofta personligt till någon, men med någon annan kan det vara så att det fungerar bra.

tycker du borde prata med familjerätten eller familjens hus, kanske kan du argumentera med honom där.

för hur det nu är så är en pappa en pappa och mamma en mamma, men han känner sig kanske inte som en pappa i myndighetens ögon eller kanske är hans önskan om att få känna sig som pappa stor på något annat vis,

att olika personer är olika med barn och handskas med barn på olika vis, det är inget ovanligt, att det då blir konflikter mellan föräldrar det är ganska vanligt.

att både pappa och mamma vill till hundraprocent känna sig som föräldrar är inte konstigt. och då kan det vara stor skillnad mellan  vårdnad eller delad vårdnad..
    det kan ju naturligt vis finnas många olika anledningar till varför någon vill ha vårdnaden eller delad vårdnad.

skulle råda dig kontakta familjehuset och de kanske var ni skall vända er, för det finns ju även hjälp att få för de som har gått skilda vägar,

då kanske ni kan prata om varför det är så viktigt för honom och du kan faktiskt även ta upp varför du inte vill det, och efter som ni inte är själva så kan ju någon annan hjälpa till att få honom att förstå, även kanske du kan få förståelse

• Anonym (tsss)
    Anonym (ledsen) skrev 2012-08-27 10:15:36 följande:

så 
    Du ska nog skaffa en annan jurist. Om han stämmer dig på VÅRDNAD så kommer inte UMGÄNGET att dömas. Bara det man stämmer på kan man få en dom på.
  • lovley00

Det är inte alls självklart tyvärr, har en vän vars mor till barnet va med om en olycka och då tänkte myndigheten sätta barnet i foster familj för pappan bor på annan ort.! Dom fick slås hårt för att barnet skulle bo hos pappan.

Svar på tråden HJÄLP mig hitta "bevis" på att jag har rätt :( !!