• strumpan3

Min Nyfödda får konkurera med valp om morfar/mormor! valp kommer på första plats!:(

Jag o min sambo har en underbar liten pojke på snart 3 mån. Jag,sambon och bebis har gått igenom rätt mycket på de senaste tre månader , något det flesta inte går igenom med sina barn på 3, 4 år.

vår lilla son har ett rätt allvarligt och väldigt sällsynt syndrom som innebär att han riskerar att försvinna vid minsta sjukdom, så som kräkningar , diarre, feber och förkylningar.  än har ingen av dessa sjukdomar slagit ut än men när det väl händer så är vi tvungna att åka in akut, (fruktar något otroligt inför detta).

Nu till saken! Mina föräldrar har precis köpt en liten valp , otroligt nog e den lika gammal som vår bebis. Dom har haft valpen i ca 1 månad men älskar den redan enormt mycket, vilket absolut är inget fel med de. Dom ser valpen som sin lilla bebis..deras lilla dotter...som dom kallar den för. Och tar sina roller som husse och matte på en helt annan nivå.

Anyway....problemet här är att mina föräldrar och småsyskonen pussar valpen och sedan pussar vår bebis! Vilket varken jag eller sambon accepterar eftersom vi tycker det är äckligt att pussa valpen efter att den har varit nere  slickat och utforskat sin rumpa och andra privata delar och sedan överföra dessa bakterier till vår son som vid minsta sjukdom riskerar att försvinna ...:(

Men mina kära föräldrar håller inte med om detta!! istället blir min mamma ledsen när jag säger att dom inte får pussa vår son efter  dom pussat hunden. Jag gav min mamma ett alternativ och sa att hon får helt enkelt välja att pussa sitt barnbarn eller en hund ...det är hennes prioriteringar. och tydligen prioriterar hon sin hund!! Frågade henne om hon kunde komma över och sitta barnvakt ikväll så jag o min sambo kunde gå på bio ikväll, men de ville hon inte. Hon ville att jag skulle komma över med min bebis till henne istället. vilket jag inte vill pga hunden.
    Så då sket det sig! Hon kan/vill inte sitta barnvakt och kommer förmodligen aldrig kunna/vilja det heller på grund av hunden.  Hon vet om hans syndrom och vad som kan vänta han. och med tanke på vilka bakterier hunden kan överföra till mina son, verkar hon inte bry sig om alls...! Dessutom har han inte fått sina vaccinationer än för stelkramp, röda hund och hela det där rubbet. Så det gör ju knappast saken bättre!! Och plus som pricken över i:et så ska han opereras på ons. och det får han inte heller om han blir sjuk!

Och min pappa ? ja vad ska man säga om han ? när jag hälsar på mina föräldrar så hälsar min pappa vår lilla son i ca 15 sek med lite gullgull sen är det bara jävla hyndan som är i hans famn 24/7 !! och ett barnbarn existerar knappt i hans värld!  Mina föräldrar har det rätt dåligt ekonomiskt och dom köpte denna hund för 6000 kr. endå har min pappa mage att fälla en kommentar som " jag mår dåligt över att inte kunna eller har köpt något till mitt barnbarn"   ....Men råd att köpa en hund för 6000 hade han ? Inte för att jag eller sambon nånsin klagat på att dom inte köpt något till sonen då vi förstår deras situation!! Och begär inte heller att dom ska köpa!!

Med tanke på allt deras barnbarn och deras dotter har gått igenom borde dom fan ta mig bry sig lite mer och bättre!! Men både jag och sambon får en stark känsla att hunden kommer på första plats!

Fast vi kanske har fel ?  Det kanske var fel av oss att ge min mamma det alternativet ? ...eller ?

• Svar på tråden Min Nyfödda får konkurera med valp om morfar/mormor! valp kommer på första plats!:(
  • strumpan3

Lilia! Ja min son har RISK för att gå bort om han blir sjuk med de syndromet han har är inte många som uppnår vuxen ålder pågrumd av detta!! Ne läkaren har inte sagt det! Men om man skulle stoppa avföringsbakterier i din mun menar du då att du inte skulle få någon form av magproblem eller så? Min son är inte döende men HAR RISK för de om han blir sjuk de e skillnad vettu! Skulle de va så himla farligt att lämna honom ca 3 Tim för en kväll då? Du kan inte mena allvar lilla gumman...!!

• Höghus

Nu vet jag inte vad din son har för sjukdom men min dotter stoppade kattBAJS (jag vet asäckligt) i munnen när hon var ca 6 mån och kröp omkring och jag vände ryggen till i några sekunder. Och hon överlevde, fick inte ont i magen eller någon annan sjukdom överhuvudtaget. Men troligtvis bättre immunförsvar. Den där basiluskfobin gör ofta mer skada än nytta.

• Strumpans

Vem har pratat om att stoppa avföring i munnen?
    Vi pratar väl om att gosa och pussas m en valp.

• hannis

Varför skall släktingar avstå från att skaffa valp för att ni skaffar barn? Jag fattar ingenting faktiskt.

Själv väljer jag att ha hundar och barn ihop. Jag hade fyra stora hundar när min son föddes. Nu när jag är gravid med nästa barn planerar jag att skaffa ny valp. Troligen kommer bebisen och valpen komma ungefär samtidigt. Vilken ynnest för barnen att få växa upp med djur!

• Höghus

hannis: håller med om att det är en ynnest för barn att växa upp med djur. Men hur funkar det med ny valp och ny bebis samtidigt? Om bebisen behöver amma typ 10 timmar om dan har man tillräckligt med tid för hundbebisen då?

• Strumpans

Hannis; håller med och gör samma sak. Bebis och valp.

Höghus; jag skulle aldrig rekommendera någon som inte har stor erfarenhet att skaffa hundvalp och barn precis samtidigt. Klart det tar tid.

:)

• Kattdamen

Vad är det för syndrom din son har egentligen?

En kopp te, tack.
  • viseversa
    Kattdamen skrev 2012-08-27 08:35:52 följande:
    Vad är det för syndrom din son har egentligen?
    Syndromet där hans föräldrar vill att mormor och morfar ska dansa efter deras pipa. 
  • hannis
    Höghus skrev 2012-08-27 08:03:19 följande:
    hannis: håller med om att det är en ynnest för barn att växa upp med djur. Men hur funkar det med ny valp och ny bebis samtidigt? Om bebisen behöver amma typ 10 timmar om dan har man tillräckligt med tid för hundbebisen då?

Ja det är nog inga bekymmer. Första tiden är vi två föräldrar hemma och sen när amningen är etablerad så ammar jag i sjal precis som jag gjorde med förra barnet. Jag tränade och tävlade hund med barnet ammandes i sjalen. Hur smidigt som helst. Gick också långa skogpromenader med barnet i sjalen. Hade hur mycket tid som helst för hundarna under den tiden.

Värre kommer det bli när barnet är runt året och sover mindre på dagarna samtidigt som valpen blivit unghund och behöver ramas in ordentligt samt behöver mer aktivering. DÅ kanske det blir lite hektiskt.
Svar på tråden Min Nyfödda får konkurera med valp om morfar/mormor! valp kommer på första plats!:(