• Anonym (trött)

Kan jag kräva att han har medicin till barnet hemma?

Barnet är allergisk mot flera saker, pappan har halvkoll på det där dvs han vet om några saker barnet reagerar på men inte alla. Han vet heller inte om hur barnet ser ut om barnet reagerar.

Nu vill han lämna tillbaka allergimedicinen jag köpt som barnet kan ha hos honom. En släkting har flyttat in till honom med sina småbarn och det kan ju bli farligt för dem... Den skulle inte ens få följa med barnet för det är ju farligt för småbarnen.

Kan jag kräva att barnet ska ha tillgång till sin medicin? Barnet är för litet för att vara ansvarig över medicinen själv.

• Svar på tråden Kan jag kräva att han har medicin till barnet hemma?
  • Lillis80

Jamen självklart! Han får ju se till att förvara medicinen på ett säkert sätt - som alla andra!

• Anonym

Om det är så farligt för barnen kan ju inte du heller ha medicinen hemma... Självklart ska barnet ha medicin hos pappa, han får förvara den utom räckhåll för nyfikna barn.

• Tonky

Självklart kan du kräva det. Hur svårt är det att förvara medicin säkert egentligen? Det är bara att lägga upp det på en hög hylla så att småbarnen inte når.

• Anonym (trött)

Okej, men hur är det om vi går via lagen/soc/famijerätten whatever. Har jag fortfarande rätt att kräva det?
    Enbart mitt ord räcker inte.

Det är så självklart enligt mig att man ska kunna ha medicin till ens eget barn hemma att jag nog är lite chockad. Trodde faktiskt aldrig att han skulle göra såhär, inte köpa själv räknar jag med men att vägra ha det hemma...

• Anonym
    Anonym (trött) skrev 2012-08-27 07:50:08 följande:
    Okej, men hur är det om vi går via lagen/soc/famijerätten whatever. Har jag fortfarande rätt att kräva det?
    Enbart mitt ord räcker inte.

Det är så självklart enligt mig att man ska kunna ha medicin till ens eget barn hemma att jag nog är lite chockad. Trodde faktiskt aldrig att han skulle göra såhär, inte köpa själv räknar jag med men att vägra ha det hemma...
    Det kan ju påverka i vårdnads/umgängesfrågor. Om ena föräldern vägrar ha medicin hemma så är det en klar nackdel i såna sammanhang. Vill han ha barnet kanske du kan dra till med att annars går du till familjerätten, är han motvillig att ha barnet funkar ju inte det, han kanske tom försöker göra så att han slipper ha barnet?
  • Anonym

äh jo klart du kan kräva att pappan ska ha medicin hemma till barnet. vad ska han annars göra om barnet blir allergiskt? har allergimedicin till min minsta och den finns även på dagis. där är det typ 35 barn. man behöver ju inte lägga den i en låda längst ner utan ställa den högt upp så inget barn når.

• Anonym

Jag hade vägrat lämna mitt barn där om det inte fanns några mediciner....

• Mylla
    Anonym skrev 2012-08-27 08:22:12 följande:
    Det kan ju påverka i vårdnads/umgängesfrågor. Om ena föräldern vägrar ha medicin hemma så är det en klar nackdel i såna sammanhang. Vill han ha barnet kanske du kan dra till med att annars går du till familjerätten, är han motvillig att ha barnet funkar ju inte det, han kanske tom försöker göra så att han slipper ha barnet?

Man undrar ju för det var bland det konstigaste jag har hört. Hans eget barn ska utsättas för risker för att det ska bli säkrare för några andra. Och det problemet finns ens inte. Hur svårt är det att gömma en medicin nånstans högt upp eller låsa in den?

• Anonym (trött)
    Mylla skrev 2012-08-27 08:31:26 följande:
    Man undrar ju för det var bland det konstigaste jag har hört. Hans eget barn ska utsättas för risker för att det ska bli säkrare för några andra. Och det problemet finns ens inte. Hur svårt är det att gömma en medicin nånstans högt upp eller låsa in den?

Sitter på jobbet, har rast just nu.

Men seriöst det har jag inte ens tänkt på. Han vill inte ha barnet det vet jag. Har skrivit en annan tråd i det ämnet. Han har barnet för att hans släkt vill det. Tyvärr så har domstolen redan fastställt umgänget.
  • sextiotalist

Sambons barn hade alltid med sig sin allerginecessär till oss. Dvs medicinerna följde barnet. Det har aldrig diskuterats om vi skulle ha en extra uppsättning hemma hos oss.

• Anonym (trött)
    sextiotalist skrev 2012-08-27 11:00:50 följande:
    Sambons barn hade alltid med sig sin allerginecessär till oss. Dvs medicinerna följde barnet. Det har aldrig diskuterats om vi skulle ha en extra uppsättning hemma hos oss.

Det är för bökigt tycker exet. Har försökt med det tidigare.
Svar på tråden Kan jag kräva att han har medicin till barnet hemma?