• phillipha

LCHF Hjälp! Nybörjare och hungrig!

Okej, jag har precis börjat med lchf och jag är typ hungrig hela tiden....
    detta är vad jag har ätit idag:

Frukost: 2 finn crisp 1 m ost skina och bregott, 1 m räk/ägg/avocado röra m cf och philadelhipaost plus bregott under.
    Lunch: Räkpytt m sparris zuccini gröna bönor vitlök chili smör.
    Mellis: 2 skink o ostrullar med vitlöksost
    Middag: ångkokt lax med sparris o hollandiesås

så varför är jag hungrig typ hela tiden?

har svårt att äta frukost, kan endast äta ägg kokta el i pannkakor.

Hjälp mig!

• Svar på tråden LCHF Hjälp! Nybörjare och hungrig!
  • yena89

Hmm, antingen så äter du för lite fett eller så är det bara så att kroppen behöver vänja sig vid kosten. Jag frossade i mat första månaden, men sen lärde sig kroppen att tolka hungerkänslorna och nu äter jag 2-3 mål om dagen och kanske nåt mellanmål eller kvällsfik.

Sen finns risken att du inte går ner i vikt om det är det du är ute efter för du verkar äta alldeles för många kolhydrater och fettsnåla alternativ (philliost är inte särskilt mättande).

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • astro

1) En del blir jättehungriga i början. Då ska man äta. Du ska bli mätt, oroa dig inte, mättnaden kommer och portionerna krymper med tiden.

2) Du äter en aning fel. Fokusera på basen dvs kött, fisk, ägg. Finncrisp är överkurs och du är ny så du bör ta bort allt spannmål. "Måste" du äta bröd, gör frökex eller mandelbröd istället. (mandelbröd går blixtsnabbt, smält 25 gr smör i en djup tallrik, häll på en dl mandelmjöl och ett ägg, rör om, kör i mikron tills det är stelt, tar 1-2 minuter).
    Två finncrisp innebär i sig 8 gr kolhydrater, inte så lyckat just till frukost.

Räkpytten känns också lite tveksam. Beror på proportionerna, men räkor är förstås magert (bara protein) och en del av tillbehören tillför kolhydrater (gröna bönor om än lite, vitlök, vissa chilisåser). Så det beror lite på hur din blandning såg ut.

3) Frukost måste du inte äta. Man måste ingenting, egentligen. Min egen frukost består i vanliga fall av en kopp kaffe med vispgrädde och en klick kokosfett. Det duger gott.
    Om du int kan hitta en frukost som smakar så kanske du helt enkelt inte är så hungrig på morgonen, ta då hellre med mat till jobbet och ät den när du blir hungrig. 

• phillipha

Alltså jag är hemma (mammaledig) och är verkligen vrålhungrig på morgonen men har svårt att veta vad jag äter. Tål inga nötter och kan inte äta en massa frön. Dricker varken kaffe el the. Brukar dricka mjölk till frukost.

Jag använder inga fettsnåla varor utan allt är helfeta. Ska prova turkisk yoghurt till frukost i morgon. Idag har jag åter igen ätit crisp till frukost för det fanns inte så mycket annat hemma. Känns ändå som ett ok alternativ. Jag försöker inte gå ner i  vikt bara stabilisera den och minska mitt sötsug. Till lunch gjorde jag omelett på 2 ägg, lite cf, philadelphiaost, riven ost, bacon, lök, tomat, spenat och mozzarellaost. Är det en ok lunch? 

Vår ekonomi är inte sper så att bara äta protein och fett går liksom inte, behöver dryga ut med en del grönsaker som kål, spenat och sparris.

• yena89

Det är bra att veta vad ditt mål är. Viktnedgång eller bara välmående? Det är skillnad på LCHF och LCHF.

Din Lunch ser bra ut sålänge du stekte i riktigt smör. Mjölk är inte det bästa om du vill gå ner i vikt men är inte det ditt mål går det bra att dricka ett glas röd mjölk.

Grönsaker ska du inte utsluta. LCHF innehåller en hel del grönsaker tvärtemot vad folk verkar tro. Det är potatis, bönor, linser, rotfrukter, ris, bulgur och sånt du ska utesluta om du vill gå ner i vikt. Vill du inte ner i vikt så tar du bara 1-2 msk av det.

• yena89

Såg nu att du skrev att du inte vill ner i vikt. Då kan du vara fritt med grönsaker och lägga till 1-2 msk bonör/linser och liknande eller 1-2 små potatisar. Snåla heller inte med fettet, annars blir det svältdiet :)

• Catox9

Jag brukar äta vispgrädde, rysk yoghurt/smetana och hallon till frulle :) Gott och jag står mig superlänge :D
    Det kan funka att äta finn crisp om du har ordentligt med bregott på plus en fet ost!
    Men inte mer än två skivor och det blir iaf inte jag mätt på :P

Om du dricker te kan du testa att ha i kokosfett, kung markatta (ekoprodukter) finns på de flesta ica och kostar typ 50-60spänn.. Det är bra, du får i dig fett och man får fina och mjuka läppar ;))

Jag har inte heller en helfet plånka  men jag äter inte lika mkt längre så det jämnar nog ut sig, plus att jag är ute efter att gå ner i vikt, så jag måste köra på det här :P
    Har gått ner 9kg hittills på ca 3mån, det känns jättebra! Lagom takt och jag har inte rört på mig något nämnvärt.. nästa vecka ska jag börja promenera med en kompis som liksom jag är föräldraledig.

Mitt tips är att kolla vilka produkter som det är värt att lägga slantarna på.
    Grädde, smör kokosfett osv är basic tycker jag, jag klarar mig inte utan dem..
    Skippa mjölken, den kostar mycket kolisar :P           

• Loreena

Ägg är riktigt bra mat om du är hungrig och vill äta billigt. Gör en omelett på 2-3 ägg, en skvätt grädde och några skivor ost på till frukost. Sen kan du variera med olika fyllningar, då blir du garanterat mätt! :)

Eftersom att du inte vill gå ner i vikt så kan du tillåta dig en del rotfrukter, baljväxter, bär och någon frukt ibland. Det är även helt ok med lite mer mejeriprodukter då.

Jag brukar variera mina frukostar såhär:

*Omelett - äter jag oftast
    *LCHF-plättar med hallon och grädde (som extra gott till helgen)
    *Tre stekta ägg med skinka och majonäs
    *Smoothie på 2 dl kokosmjölk och 1 dl hallon
    *Kanelomelett med en klick äppelmos
    *Keso blandat med turkisk yoghurt och vaniljpulver med kanel på, blir ungefär som risgrynsgröt
    *Turkisk yoghurt med lite kanel på eller hallon ev. linfrön i om magen behöver det.

Sen är det ju lite olika det där med hur mycket och ofta man behöver äta. Jag brukar äta tre rejäla mål och där emellan blir det kaffe med grädde, lite nötter och ett mindre kvällsmål. Jag klarar helt enkelt inte att äta så att det täcker mitt energibehov vid huvudmåltiderna. Känn efter vad som passar dig!

Svar på tråden LCHF Hjälp! Nybörjare och hungrig!