• Lindybelindy

Ååååh hjälp mig någon! är detta normalt efter förlossning?

Jag födde min underbara dotter för fyra månader sedan och har nu fått problem med kroppen och hälsan.

Jag har aldrig haft problem mage men sedan jag födde barn så har jag blivit så hård i magen. Har även pgr av detta (tror jag) fått massa blod när jag gör nr 2. Har även himla ont där bak. Jag fick väldigt mycket smärta i magen och först trodde jag det var livmodern som drig ihop sig men det är kvar fast nu har det gått över till att det bara är himla ömt i nedre delen av magen. Jag kan få ont om min sambo tex ligger där osv. Jag är också väldigt gasig och har väldigt orolig mage. Jag sökte vård för detta och då gjorde dom gynn undersökning som inte visade något. Var hos läkare som konstaterade spricka där bak och fick movicol för det. Men ömheten i magen har jag inget svar på... Läkaren sa att det kan ha att göra med min hårda mage men nu är jag inte hård längre men det ömmar fortfarande. Jag känner mig även väldigt trött och slut. Och jag känner mig ganska svag. Jag äter järn tabletter och dricker vitamin dryck ifrån hälsokost just för att få i mig vitaminer. Nu är jag bara så rädd för att det ska vara något allvarligt som drabbat mig. Min störts rädsla är att inte få se min dotter växa upp och att hon kanske skulle behöva vara utan mig. Ja just när jag är som lyckligast i livet så vill jag njuta och inte vara orolig. Jag hoppas väll på att det är fler som haft dom här problemen här och att det är normalt efter en förlossning så att jag kan pusta ut.

• Svar på tråden Ååååh hjälp mig någon! är detta normalt efter förlossning?
  • E Maria

Jag har inte mycket svar kanske, men jag vet att man kan bli hård i magen av järntabletter. Försök minska på dem o få i dig järn på andra sätt.. Ta en skiva paprika på smörgåsen.. Klipp ner persilja i maten o salladen.. Ha lite pumpakärnor o andra fröer i filmjölken.. Laga mat i järnpanna om ni har, o skrapa upp såsen med en sked.. Man tar upp järn bättre om man samtidigt får i sig c-vitamin... Så starta varje morgon med en bit paprika o ett glas apelsinjuice.. Detta hade du kanske redan kunskap om, men det var det enda jag kände att jag kan bidra med... Hoppas du snart slipper alla besvär!

• zootwind

Jag gick aldrig på efterkontrollen, men jag hade problem med vad tror var hemorrojder eftersom det är ganska vanligt efter en förlossning. Symptomen var smärta och blödning vid nr 2, det kom och gick lite de första månaderna och har nu ebbat ut efter tre månader. Jag fick inga bristningar enligt den barnmorska som undersökte mig direkt efter förlossningen. De första timmarna gjorde det dock väldigt ont att sitta, som att ha blivit sparkad i stjärten komiskt nog. Vad jag förstår så utsätts även ändtarmen för ett kraftigt tryck vid krystningen, som i sin tur kan orsaka hemorrojder.

Jag kände mig även förstoppad den första tiden och vågade inte ta järntabletter utifall jag skulle förvärra saken.

Smärtan i mellangärdet hade jag också i början, men jag är osäker på om vi syftar på samma smärta.
    Det är rätt viktigt och kunna avgöra om det är i magmuskeln eller tarmarna. Jag upplevde att jag hade en sorts kronisk träningsvärk i nedre delen av magen de första månaderna. Den har avtagit allt eftersom jag tränat upp magmuskeln igen.

Det var lite om mina erfarenheter, men jag tycker du skall tala med din MVC om det fortsätter.
    Annars föreslår jag träning och att röra på sig som den bästa medicinen, i alla fall när det gäller magproblem och trötthet.

• DreamBear

Har inget svar, men min dotter är 10 månader och min mage är inte alls som förr. Jag mår illa varje dag, och magen ömmar på ett konstigt sätt. Varit till läkare och fick då diagnosen magkatarr. Ska till gyn för koll nästa vecka. Min barnmorska tror att det är omställningen i kroppen. Hänt mycket med tanke på graviditet och förlossning, amning och hormoner som löper amok samt nybliven mamma med ett mer stressigt liv. Jag vet inte vad jag ska tro.
    Har som sagt inget svar eller tröst att ge, men du är inte ensam. 

Svar på tråden Ååååh hjälp mig någon! är detta normalt efter förlossning?