• Lolee

Jag kan knappt läsa två meningar i en bok! :(

Hej, jag har vad jag skulle vilja kalla ett "problem", om så ett mindre problem.. Jag har så otroligt svårt att sätta mig ned för att läsa en bok utan att jag somnar! Och jag menat inte efter x-antal sidor utan inom 1-2 MENINGAR.. Det är skitjobbigt då jag studerar just nu, och planerar att plugga vidare på universitetet. Det spelar ingen roll hur pigg jag är innan jag börjar läsa eller vilken position jag sitter i, hjärnan börjar med detsamma vandra och jag somnar nästan på en gång.. Är det här vanligt/normalt? Vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Jag kan knappt läsa två meningar i en bok! :(
  • YummyMami

Dyslexi? 

Fast.. Dels har jag dyslexi men även sova beteende till böcker, därför är ljudböcker bra. Man har boken i öronen och man kan fortsätta att röra på sig = hålla sig vaken.  

Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • Lolee
    YummyMami skrev 2012-08-28 13:56:25 följande:
    Dyslexi?  Fast.. Dels har jag dyslexi men även sova beteende till böcker, därför är ljudböcker bra. Man har boken i öronen och man kan fortsätta att röra på sig = hålla sig vaken.  
    Veckans vägning var UNDERBAR! Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/

Hmm, är det vanligt att man känner sig sjukt sömnig av att läsa som dyslexiker? Jag vet inte vad som kan vara felet, men det känns som att jag inte kommer någonstans i mitt läsande.. Det tar sådan sjukt lång tid! Det är typ en sida max i taget, sen måste jag röra på mig för att vakna, för att sedan sätta mig ned och fortsätta..
  • Lumo

Jag "levde" på koffeintabletter som universitetsstudent i tentaperioder. Kaffe räckte inte. 1 tablett innan jag började läsa höll mig vaken. Annars läste jag 30 min, sov 2 h, läste 30 min o sov 2 h, osv. Oavsett om jag var utsövd eller ej.

Att plugga med någon på bortaplan (ej hemma) är även effektivt, då håller man sig vaken. :)

• Lumo

En just det, ät inte koffeintabletter för regelbundet eller ofta bara, då får du beroende o ännu svårare att vara pigg.

• Lolee
    Lumo skrev 2012-08-28 15:40:09 följande:
    Jag "levde" på koffeintabletter som universitetsstudent i tentaperioder. Kaffe räckte inte. 1 tablett innan jag började läsa höll mig vaken. Annars läste jag 30 min, sov 2 h, läste 30 min o sov 2 h, osv. Oavsett om jag var utsövd eller ej. Att plugga med någon på bortaplan (ej hemma) är även effektivt, då håller man sig vaken. :)

Haha, vilket liv! det låter som något jag skulle behöva (kommer dock undvika koffeintabletterna). Ska nog försöka plugga läsa utanför hemmet och endast hålla mig till kaffe. Blir det lättare att hålla sig vaken efter ett tag? Jag är en person som är ganska rastlös och gillar inte att sitta still för länge, så det här med att sitta ner ligger inte direkt i min natur.. :/ tack för svar!
  • YummyMami

Tror det handlar om vana oxå, första terminerna tog jag in kunskaperna sovande ett under att jag fick godkännt!

• Lolee
    YummyMami skrev 2012-08-28 16:37:31 följande:
    Tror det handlar om vana oxå, första terminerna tog jag in kunskaperna sovande ett under att jag fick godkännt!

Ja det kan ju kanske ha något med saken att göra.. Övning ger färdighet som det sägs - jag får väl hoppas att det gäller här också! :)
  • U never saw me

Har du alltid haft detta problemet? Visar det sig i andra situationer? Hur klarar du t.ex föreläsningarna?

• control

Så är det själva miljön, dålig ventilation/belysning osv.  
    Sitt vid ett bord och inte i soffan/sängen. Ta bort allt som stör, lyssna inte på musik etc. eller gör något annat. Var fokucerad. Försök variera i studierna, så när du känner dig sömning, så byt och läs ett annat ämne

Svar på tråden Jag kan knappt läsa två meningar i en bok! :(