• Loreena

Bebisen vaknar och vill äta 1 gång i timmen

Hej!

Nu kommer en sån här "bebisen-vill-äta-hela-natten-och-jag-får-inte-sova-tråd" igen.

Igår somnade min 1,5månadsbebis kl 22, vaknade och ville äta 01.30,02.30,03.30,04.30 - var sedan vaken och tjorvade till kl 06, då vaknade 2åringen och det var dags att gå upp..

Som tur är så lyckas jag oftast få båda barnen att sova mellan 11-13 på dagarna, så det är min räddning, men det går ju ut över 2åringens läggningstider på kvällen. Sover han så länge på dagen så är han ju uppe och tjoar till 21-22 på kvällen.

Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan göra - om det finns nåt att göra för att få lugnare nätter. Om han vaknade varannan timme och somnade om direkt efter amningen så vore det mycket lättare för mig, men som det är nu så får jag för lite djupsömn.

Jag samsover med bebisen och har hans spjälsäng fäst vid vuxensängen och nattammar liggandes.

• Svar på tråden Bebisen vaknar och vill äta 1 gång i timmen
  • Nordanvinden08

Somnar han i amningen? Då kan det vara att han inte får i sig tillräckligt innan han somnar. Jag hade det problemet med min första bebis. Började tända en nattlampa och sätta mig upp och amma så bebisen inte somnade. Det hjälpte mig, bebisen åt så den blev mätt och kunde sova ngra timmar till nästa gång. :)
    Lycka till!

• c89

Nu har jag inte fått mitt barn än, men snart, men en nära vän till mig hade samma problem och hon hade helt enkelt inte tillräckligt mättande mjölk, eller så somnade bebisen under amningen så dom började ge ersättning på kvällen innan läggdags istället för bröstmjölk vilket gjorde stor skillnad för dom. Sedan ammade hon bara en gång per natt efter det och på dagarna också då förstås.

Kanske inte funkar på alla bebisar, men kan ju vara värt att prova Glad 

• Loreena

Bebisen växer så det knakar så jag har nog inte för lite mjölk. Men han somnar ju ofta ifrån så jag ska prova att väcka honom lite så att han kan äta från båda brösten istället för bara det ena. Fast oftast så vill han inte ha mer, han nöjer sig med mjölken från ett bröst i taget och brukar mest bli grinig om jag erbjuder det andra.

• hellokill3r

Om du ammar hela natten så behöver du väl inte vakna för att han börjar äta? I den åldern släppte min son bara bröstet vid enstaka tillfällen. Kan du inte vila medan 2åringen är på dagis?

Svar på tråden Bebisen vaknar och vill äta 1 gång i timmen