• Anonym (TS)

    Tar du personer som svär mycket på allvar?

    Min nya chef svär hela tiden, hon lyckas väva in några svordomar per mening. 
    Jag kan inte ta henne på allvar, jag ser henne inte som en seriös person utan som ett skämt.
    Tar du personer som svär mycket på allvar eller får du samma problem som jag får? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du personer som svär mycket på allvar?
  • Anonym (TS)
    Äppelpaj80 skrev 2012-08-29 20:16:02 följande:
    Nej det låter korkat och obildat att svära mycket. Vilken bransch jobbar du inom?
    Jag jobbar inom IT-branschen 
  • silhuett

    Som vissa andra har skrivit så beror det på sammanhanget, vem man pratar med och vad man pratar om. Så jag kan varken svara ja eller nej på den frågan.

  • Anonym (TS)

    Nu syftar jag till en person som svär i alla sammanhang oavsett vad det handlar om. Ger hon positivt feedback så svär hon, pratar hon om någonting som hänt så svär hon, sitter hon med en chefskollega och pratar så svär hon. Det flyger svordomar ur henne hela tiden. 

  • Petrol

    Det gör jag absolut, jag har ett intresse för ord och lyrik och tycker att svordomar hör dit dem också.

  • sverker11
    Lufsan skrev 2012-08-29 18:23:46 följande:
    Nej jag tycker att folk som svär så mycket framställer sig som korkade. Om jag ska vara helt ärlig. 
    Jag skulle verkligen inte kunna ta en vuxen människa på allvar om personen svor hela tiden, speciellt inte min chef.  
    Svordomar är en klassmarkör så det du egentligen säger är att du hyser ett klassförakt. Om din chef svär mycket beror det sannolikt på att chefen i fråga tillhör den första generationen i familjen som klättrat uppåt på den sociala stegen.
  • Anonym (fabriken)
    sverker11 skrev 2012-08-29 21:21:08 följande:
    Svordomar är en klassmarkör så det du egentligen säger är att du hyser ett klassförakt. Om din chef svär mycket beror det sannolikt på att chefen i fråga tillhör den första generationen i familjen som klättrat uppåt på den sociala stegen.
    Eller att man kanske är akademiker men på gott och ont anpassar sig till rådande jargong på sin arbetsplats.


  • M C

    Om svordomarna uppvisar samma variation som resten av språket bryr jag mig inte alls, det är när de säger fan som varannan ord jag avfärdar dem.

    Jag svär mycket, men det är bara svärfacister som kommenterar det, har inte någon gång blivit avfärdad som varken okunnig eller ointelligent för det.

    Jag svär med finess, kan man säga.   


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Lufsan
    sverker11 skrev 2012-08-29 21:21:08 följande:
    Svordomar är en klassmarkör så det du egentligen säger är att du hyser ett klassförakt. Om din chef svär mycket beror det sannolikt på att chefen i fråga tillhör den första generationen i familjen som klättrat uppåt på den sociala stegen.
    Nej, jag ser det inte som en klass markör. Har träffat folk med alla möjliga levnadssituationer som svär lika mycket i alla fall. Där något som tonåringar gör, det är inte så att tonåringar på östermalm inte svär. Och de vuxna som fortfarande svär har inte vuxit upp. 

    För övrigt så växte jag upp med min mamma och vi hade knappt råd med mat för dagen och jag svär inte mer än någon annan. Så tyvärr så stämmer det inte. 
    En dag i sänder.
  • sverker11
    Lufsan skrev 2012-08-30 06:31:54 följande:
    Nej, jag ser det inte som en klass markör. Har träffat folk med alla möjliga levnadssituationer som svär lika mycket i alla fall. Där något som tonåringar gör, det är inte så att tonåringar på östermalm inte svär. Och de vuxna som fortfarande svär har inte vuxit upp. 
    Svordomar är en klassmarkör även om du inte ser det så. Precis som så många andra saker så finns det där och påverkar dig även om du inte tror det. Det är därför svordomar ses som något fult. De används av underklass men inte av överklass och eftersom det är överklassens som sätter normerna för vad som är fint eller inte så blir svordomar fult. Nu kan man anse vad man vill om att överklassen sätter normerna men så är det både här och på andra ställen, oavsett vad man försöker inbilla sig.

    "Fult språk, dvs. svordomar, könsord eller andra tabubelagda ord och kraftuttryck är liksom slang vanligt för att markera grupptillhörighet eller avstånd till andra eller helt enkelt bara för att bryta mot normer och tabun
    (Gunnarsdotter Grönberg 2008:246)."

    "För övrigt så växte jag upp med min mamma och vi hade knappt råd med mat för dagen och jag svär inte mer än någon annan. Så tyvärr så stämmer det inte. "

    Jag växte upp i ett miljonprogramsområde dit de skickade de hopplösa fall som vräkts från alla andra miljonområden. Om jag jämför språket mellan dem jag växte upp med och de som jag umgås med som har akademikerbakgrund (medel- och överklassbakgrund) så är det en stor skillnad i hur svordomar hanteras. Naturligtvis existerar undantag men de är undantag.

    Så ett citat (som jag inte minns ordagrant): "Är svordomar ett bevis på dåligt ordförråd? Jag som alltid använt ord för att jag inte kan tillräckligt många svordomar."  (Schassen)
  • Anonym (Formulera)
    Anonym (TS) skrev 2012-08-29 14:06:37 följande:

    Min nya chef svär hela tiden, hon lyckas väva in några svordomar per mening. 
    Jag kan inte ta henne på allvar,


    Kvinnor brukar väl inte svära så ofta?
Svar på tråden Tar du personer som svär mycket på allvar?