• kattislofberg

Spelfixerad sjuåring

Min sjuåring blir alltmer fixerad vid spel. Det enda han vill är att spela eller titta på när storebror spelar. Han väljer bort sina kompisar. Även när han inte får spela, så känns det som han liksom bara väntar på nästa spelomgång. Inget annat är speciellt roligt. Det som oroar mig mest är att han aldrig vill leka med sina kompisar. De lär ju sluta ringa eftersom han alltid säger nej.

Är föräldraledig så det är mycket ledig tid, han slutar halv ett varje dag.

Antar att jag inte är ensam med detta bekymmer. Vill gärna höra hur andra har kommit ur det.

• Svar på tråden Spelfixerad sjuåring
  • pigglet

Yngsta barnet är åt samma håll här. Han ÄLSKAR allt som har knapar!! Tamagotchi, dator, telefon, lps... kan sitta i timmar. Praktiskt på bilsemester visserligen, men rätt irriterande här hemma.

Min lösning är att minimera tiden vid dator. Han får sitta en stund lö-sö morgon. I övrigt ingenting. Därför löns det inte ens tjata.
    Tyvärr har hans pappa en otrevlig vana att sticka till sonen telefonen lite när helst. "Köper sig lugn och ro". Så på honom kan sonen tjata. Och går runt och väntar på att han ska komma åt telefonen. Trist.

• Stjärnstoft

Känner igen detta. Har en sexåring m samma tendenser. Då stryper vi spelandet till noll lr ett minimum en tid. Det tar ett tag men sen försvinner tjatet och han leker igen.

• Tygtiiger

Vi införde spelsöndag, analogt med lördagsgodis. När det är söndag så får x-boxen gå varm, ös på bara, han får spela tills han mår illa. Resten av veckan får han göra annat. Det hjälpte när han hade en spelfixering, nu har han ett helt normalt förhållande till spel för en sjuåring, han gnölar om det ibland men begränsar sig själv när han spelar på söndagarna. Och kan spela då och då i veckan hemma hos en kompis utan att det blir något bekymmer eller att han glömmer bort att leka annat.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Stjärnfall76

Det blir snabbt så där. två veckors spelförbud, eller minst en vecka brukar det ta för mina barn att komma ur beroendet. Jättejobbigt. Dessutom tål inte många barn att spela för mycket, de blir jobbiga och bråkaiga.

Prova två veckors spelförbud så ska du se att det blir lite bättre.  

Svar på tråden Spelfixerad sjuåring