• vit orkide

Dream feed? Erfarenheter av att väcka för matning innan eget sängående?

Hej,
    jag har en 6 veckors bebis som sover väldigt bra. Första sovpasset på natten ca 5 timmar därefter mestadels ett par 3 timmarspass eller 2-timmars pass fram till ca 6-7 på morgonen. Dock lägger jag henne vid 19-20-tiden så jag får inte sova mer än max 3 timmar i sträck.
    Skulle vilja plocka upp för amning innan jag lägger mig för att förhoppningsvis få ett rejält sovpass själv. Dock väldigt rädd att göra detta då sonen aldrig sov mer än 3 timmar i sträck första året och jag vill inte riskera att börja störa i hennes nattsömn och programmera henne på kortare sovpass.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur har det funkat för er?

• Svar på tråden Dream feed? Erfarenheter av att väcka för matning innan eget sängående?
  • Pallas

Hela poängen med dreamfeeding är ju att man inte väcker utan de ska äta i sömnen. Vaknar hon om du tar upp? Kan hon sova någonstans, tex på en madrass på golvet, så att du kan lägga dig bredvid och mata?

• Ramborg

Jag har aldrig hört begreppet dream feed, men så här gjorde vi och det har funkat för oss tills ungefär tio månaders ålder. Vi tar upp henne, byter blöjan och ammar/ger flaska i vår säng medan vi ändå ligger och läser och småpratar inför natten. När hon inte äter mera lägger vi över henne i spjälsängen och så somnar hon om. Man känner sig lite elak för hon gråter lite när man byter blöja, men hon vaknade alltid och var hungrig och hade bajs i blöjan mitt i natten om vi inte gjorde såhär. Med kvällsväckning sov hon till 06-07 utan att vakna.

Från ungefär tio månader slutade vi med kvällsväckningen och hon sover (oftast) hela natten. Jag antar att vi haft tur med en unge som sover så bra.

42.
  • vit orkide
    Pallas skrev 2012-08-29 16:06:34 följande:
    Hela poängen med dreamfeeding är ju att man inte väcker utan de ska äta i sömnen. Vaknar hon om du tar upp? Kan hon sova någonstans, tex på en madrass på golvet, så att du kan lägga dig bredvid och mata?
    Problemet är tyvärr att hon inte äter om hon inte vaknar, helt omöjligt att få henne att ta bröstet sovandes. Idéer om hur man får dem att ta bröstet och börja suga i sovande? 
  • Nathaniels mamma

Dreamfeed funkade för min son (tror jag..) han sov alltid bra, sen testade jag dreamfeed (alltså väckte jag honom inte alls) från 1 månads ålder, efter en månad sov han hela nätter.

Svar på tråden Dream feed? Erfarenheter av att väcka för matning innan eget sängående?