• Anonym (Förälder)

Problem med hämtning och lämning

Jag och den andra föräldern till våra barn har kommunikationsproblem. Vi kan inte prata med varandra eller träffa varandra på grund av flera års bråk och vi kommer helt enkelt inte överrens.

Tingsrätten är uteslutet. Och att inte ena föräldern ska träffa barnen är uteslutet.

Hur kan man göra för att vi ska slippa träffa varandra vid hämtning och lämning? Är det något soc kan hjälpa till med så överlämnandet kan göras via dom?  

• Svar på tråden Problem med hämtning och lämning
  • Anonym (tänk)
    Anonym (TS) skrev 2012-08-29 22:02:25 följande:
    Jag ska ringa imorgon och prata med den andre föräldern och kolla hur vi kan lösa.. Eventuellt så möts vi halvvägs men kontakt enbart genom mail, då jag inte vill ha massa arga samtal och sms eller hot och sånt..

Får väl se vad denne har att säga imorgon då 

Lycka till! Kom ihåg barnen =) {#emotions_dlg.flower}
  • Prodigal
    Anonym (Förälder) skrev 2012-08-29 18:23:10 följande:
    Jag och den andra föräldern till våra barn har kommunikationsproblem. Vi kan inte prata med varandra eller träffa varandra på grund av flera års bråk och vi kommer helt enkelt inte överrens.

Tingsrätten är uteslutet. Och att inte ena föräldern ska träffa barnen är uteslutet.

Hur kan man göra för att vi ska slippa träffa varandra vid hämtning och lämning? Är det något soc kan hjälpa till med så överlämnandet kan göras via dom?  
    Ena föräldern lämnar måndag morgon och den andre hämtar på eftermiddagen. Veckan efter blir det tvärtom, på så sätt behöver ni aldrig träffa varandra. Jag gör så, har mina barn varannan vecka men iofs vi har bra kommunikation så det är inte för att inte träffa varandra. Jag ansåg bara det var mest praktiskt såhär.
  • Sarah84

Stackars barn! Vill inte veta hur barnen måste känna de.
    Ni är 2 vuxna människor som har barn ihop.
    Bete er för fan som de, eller skiter ni totalt i barnen?

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Prodigal
    Prodigal skrev 2012-08-29 22:10:10 följande:
    Ena föräldern lämnar måndag morgon och den andre hämtar på eftermiddagen. Veckan efter blir det tvärtom, på så sätt behöver ni aldrig träffa varandra. Jag gör så, har mina barn varannan vecka men iofs vi har bra kommunikation så det är inte för att inte träffa varandra. Jag ansåg bara det var mest praktiskt såhär.
    Förtydligar.. jag menar såklart lämnar - hämtar dagis/skola, fungerar faktiskt bra
  • Anonym

Hur ofta är barnen med dej och hur ofta med den andra föräldern? Vilka tider ska barnen hämtas och lämnas? Vem flyttade?

• SupersurasunkSara
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-08-29 21:44:11 följande:
    Soc har väl inte bättre öppettider än dagis, så det är väl ingen lösning att lämna via dem?
    Soc kan bistå med en person som antingen är med vid hämtning/lämning eller möter upp föräldern någonstans och överlämnar.

TS, jag föreslår en kontaktbok där ni skriver allt viktigt som har hänt, tex läkarbesök och ev medicinering.
    Sen beror det på hur umg'nget ser ut, varannan v? Varannan helg? Det är umgängesföräldern som ska stå för både kostnad och det rent praktiska om inget annat döms till. (Upp till 10 mil enkel resa) Boendeföräldern kan bidra utefter förmåga eller ta varannan resa, eller ta alla lämningar eller alla hämtningar.

Men det blir ju svårt då att lämna via dagis. Mitt förslag är att den som ska ha barnet hämtar på dagis och även lämnar där sen. Om den andra då får resa så kan ju du bidra ekonomiskt. Hur som helst, vad spelar det för roll om den andra gnäller om att denne får resa långt? Ni träffas ju inte...

• Anonym

Men herregud vad är TS för människa... lika så X:et.
    Har man barn ihop så får man helt enkelt bita ihop och sätta barnen först, vilket betyder att man MÅSTE kommunicera med varandra om saker gällande sina barn.

Och jag förstår inte att man kan säga att Tingsrätten är utesluten om man har såna stora problem att man inte ens kan föra en vuxen konversation ang barnen.

Väx upp, bit ihop och tänk på dina två små barn som mår allt annat än bra när mamma och pappa bråkar.
    Tänk på hur barnen kommer känna vid tex skolavslutningarna om mamma och pappa inte ens kan vistas i närheten av varandra.      

• Anonym (Förälder)
    Jag har gett all min själ och ansträngning för att få detta att fungera. Jag har tagit barnen extra dagar, jag har tagit barnen när den andra föräldern mått dåligt, varit bakis, ska på fest, ska träffa vänner (då när det inte är mina dagar) och det är massor som kommer där till. Jag har fått stått ut med mycket och gett chanser till att vara vänner för det vill jag. Jag har inte skrikit tillbaka eller bråkat tillbaka utan ignorerar eller svarar lugnt och sansat för mina barns skull. Blir så sur när den andre föräldern inte gör sitt och jag måste göra mer. Jag måste anpassa mig efter den andres förälderns schema om denne har något planerat. Vi kompromissar inte om tider, utan det är aldrig jag som får bestämma när det faktiskt passar mig utan det är alltid när det passar den andre.

Nu har barnen inte fått träffa mig på tre månader, jag mår så jävla dåligt. Tänker på dom hela tiden, dom tror säkert att jag inte bryr mig nu men jag försöker komma på en långvarig lösning vet inte vad jag ska göra bara..

Jag smsade idag, fick inget svar. Ringde, fick inget svar. Nu börjar jag bli riktigt trött på detta 
  • Anonym
    Anonym (Förälder) skrev 2012-08-30 17:21:34 följande:
    Jag har gett all min själ och ansträngning för att få detta att fungera. Jag har tagit barnen extra dagar, jag har tagit barnen när den andra föräldern mått dåligt, varit bakis, ska på fest, ska träffa vänner (då när det inte är mina dagar) och det är massor som kommer där till. Jag har fått stått ut med mycket och gett chanser till att vara vänner för det vill jag. Jag har inte skrikit tillbaka eller bråkat tillbaka utan ignorerar eller svarar lugnt och sansat för mina barns skull. Blir så sur när den andre föräldern inte gör sitt och jag måste göra mer. Jag måste anpassa mig efter den andres förälderns schema om denne har något planerat. Vi kompromissar inte om tider, utan det är aldrig jag som får bestämma när det faktiskt passar mig utan det är alltid när det passar den andre.

Nu har barnen inte fått träffa mig på tre månader, jag mår så jävla dåligt. Tänker på dom hela tiden, dom tror säkert att jag inte bryr mig nu men jag försöker komma på en långvarig lösning vet inte vad jag ska göra bara..

Jag smsade idag, fick inget svar. Ringde, fick inget svar. Nu börjar jag bli riktigt trött på detta 
    Jag reagerar direkt på hur du refererar till barnen som dina samtidigt som du påstår dig ha bitit ihop och anpassat dig massor.

Umgänge har inget med boendeförälderns arbetsschema att göra. Har du varit i kontakt med familjerätten? Om inte så rekommenderar jag dig att prata med dem och försöka få till samarbetssamtal i första hand. Funkar inte det måste du ta dig i kragen och stämma den andra föräldern, antingen på umgänge, boende eller vårdnad  eller vilka kombinationer som nu passar dig och barnen. Ring familjerätten i morgon för barnens skull!!
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-08-30 17:34:41 följande:
    Jag reagerar direkt på hur du refererar till barnen som dina samtidigt som du påstår dig ha bitit ihop och anpassat dig massor.

Umgänge har inget med boendeförälderns arbetsschema att göra. Har du varit i kontakt med familjerätten? Om inte så rekommenderar jag dig att prata med dem och försöka få till samarbetssamtal i första hand. Funkar inte det måste du ta dig i kragen och stämma den andra föräldern, antingen på umgänge, boende eller vårdnad  eller vilka kombinationer som nu passar dig och barnen. Ring familjerätten i morgon för barnens skull!!
    Det är mina barn, jag säger mina barn och den andre föräldern säger mina barn. Det är så vi alltid sagt.

Jag ska ringa familjerätten.. Igen. Men som sagt så sa familjerätten förra gången jag ringde att dom inte kan hjälpa oss att detta är en tvist.. 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-08-30 17:35:51 följande:
    Det är mina barn, jag säger mina barn och den andre föräldern säger mina barn. Det är så vi alltid sagt.

Jag ska ringa familjerätten.. Igen. Men som sagt så sa familjerätten förra gången jag ringde att dom inte kan hjälpa oss att detta är en tvist.. 
    Varför står det ts på dig? På riktiga ts står det Anonym (förälder) (Trådstartaren)... Det blir lite förvirrat när det finns två som för ts talan.

Det är era barn och att kriga om dem är sällan klokt.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym skrev 2012-08-30 17:38:35 följande:
    Varför står det ts på dig? På riktiga ts står det Anonym (förälder) (Trådstartaren)... Det blir lite förvirrat när det finns två som för ts talan.

Det är era barn och att kriga om dem är sällan klokt.
    Ah sorry.

Det känns inte som att det finns mycket annat alternativ? 
  • Anonym
    Anonym (Förälder) skrev 2012-08-30 17:43:42 följande:
    Ah sorry.

Det känns inte som att det finns mycket annat alternativ? 
    Så fam.rätten vägrar befatta sig med er? Då finns bara ett sätt och det är att lämna in en stämning. Boendeföräldern borde inte få ha boendet då denne inte anser att umgänget med dig är viktigt.
  • Pluppisarna

Jag och mitt ex brukade lämna och hämta vid förskolan och skolan de få gånger han ville ha sina barn. 

äntligen 6 barns mamma <3
Svar på tråden Problem med hämtning och lämning