jonte02 skrev 2012-08-30 09:34:02 följande:
Jo, övningar och terapi kan lätt kännas lite "krystat" eller tvingande om man själv inte kan tänka sig det. Lätt att känna att "borde inte vi kunna fixa det själva", "behöver vi verkligen hjälp utifrån". Jag föreslog själv terapi, men det ville min partner absolut inte veta av.
Hur som helst så är det inte lätt att som partner få fart på något om den andre inte är med på det eller förstår situationen fullt ut. Dina behov och hur gärna du vill få dem tillfredsställda. Han förstår säkert, men vet inte hur han själv skall göra och hantera det/släppa sina "hjärnspöken". Ibland tror jag tyvärr att man gör det mer komplicerat än vad det eg är eller skulle behöva vara i sin frustration/desperation att få rätsida på det som fungerar mindre bra.
Jag förstår, och håller med... Frågan är ju bara om det enda alternativet är att bryta. Han kanske skulle släappna av mer med någon annan, som inte varit med och sett alla hans sidor genom den här jobbiga processen (inte så heta processen). Om han helt enkelt tappat dom rätta känslorna för mig. Tyvärr känns det ju inte som det är så heller.. Eftersom vi hela tiden har en flirtig ton mellan oss,alltid trevligt tillsammans och bara tanken att leva utan honom känns för tung att ens tänka på. Dock verkar han ganska lycklig ändå, utan mig, eller så visar han det bara inte..
Funderar kring hur jag ska agera. Vara avslappninad, lättsam och ha tankesättet att händer-det-så-händer-det. Bjuda in honom på middag i helgen, ha trevligt osv. Eller om jag bara ska lägga locket på och låta honom komma fram till hur han vill ha det. Han vet ju att jag finns här och "väntar" på honom vilket kan vara lite.. osexigt, om du förstår vad jag menar? Det man inte är helt säker på att man har, är mer lockande? Att ställa ultimatum funkar sällan enligt mig (tänkte om ja skulle lägga alla kort på bordet och be honom välja, ja eller nej, rakt upp och ner, men tror inte det leder nån vart, förutom till ett definitivt slut..)