• äralltupptaget

När inte pergotime hjälper.. någon med erfarenhet av spruta?

Ja ha.. då hade man käkat upp 4:e kuren med pergotime och det gav som vanligt inget resultat. SUCK!

Nästa steg tyckte bm att sprutor var.

Finns det någon som har erfarenhet av dom? Blev ni gravida ? biverkningar?
    gjorde det ont ? berätta ALLT!

Fick ni dessa även när ni var överviktiga ?eller har dom någon gräns ?

• Svar på tråden När inte pergotime hjälper.. någon med erfarenhet av spruta?
  • Steffi
    äralltupptaget skrev 2012-10-24 09:11:52 följande:
    Förra gången fick jag enligt blodprov äl , men då var min man borta 2 dagar så vi missade väl chansen då. Nu fick jag pröva pergotime en gång till , utan undersökning, vi har haft sex varje dag men ändå blev det inget :( När börjar man med sprutorna ? Är det samma som med pergotime , 5;e mensdagen. ?

Fördelen med sprutor är att man har mer koll på äl när det är bäst att få till det så att säga Jag har för mig att man började på dag fem. Men det var ju några år sedan så det kan ju ha ändrats..
  • äralltupptaget

Nu har jag ringt läkaren, som sa att jag får pröva pergotime en sista gång, och gå på kontroller under den sista gången. Vul plus blodprov.

Sedan tyckte hon att vi skulle gå vidare med utredningen, få lämna spermieprov det var drygt 2 månaders väntetid för det !! 2 jävla månader, hur fan kan det bli så långa köer !
    Så en grundlig koll sedan kan vi ta det vidare med sprutor mm.

Hur kollade dom dig innan du skulle få börja med sprutor?
    Har du blivit "spolad" någon gång ?

• jagvill85
    äralltupptaget skrev 2012-10-24 17:20:24 följande:
    Nu har jag ringt läkaren, som sa att jag får pröva pergotime en sista gång, och gå på kontroller under den sista gången. Vul plus blodprov. Sedan tyckte hon att vi skulle gå vidare med utredningen, få lämna spermieprov det var drygt 2 månaders väntetid för det !! 2 jävla månader, hur fan kan det bli så långa köer ! Så en grundlig koll sedan kan vi ta det vidare med sprutor mm. Hur kollade dom dig innan du skulle få börja med sprutor? Har du blivit "spolad" någon gång ?

Hej, minns dig för en annan tråd Innan jag fick börja med sprutor måste mannen göra prov plus att jag gjorde en spolning (röntgen) för att kolla att passagen var fri. Min gyn ville kolla upp allt före sprutstart eftersom det trots allt är en ganska påfrestande behandling. Jag började på dag tre och fick hålla på i nästan 3 veckor innan det blev några ägg. Fick sen ta en äl spruta för att ägget skulle lossna och den äl:n kãndes ordentligt! Tyvärr blev det inte nåt utan började med ny behandling förra lördagen. Tyckte inte att själva sprutandet var jobbigt men det blev flera vul. Jag tror att första omgången är knepigast eftersom det kan vara svårt att hitta rätt dos. Hoppas pä kortare behandling nu på andra varvet. På mig funkade inte ens trippelpergo så det finns alternativ! Lycka till och försök stå ut med all väntan!
  • äralltupptaget

men , en spolning, hur exakt går den till !?

Jag känner igen dig också men kommer inte ihåg från vilken tråd :)

• Steffi
    äralltupptaget skrev 2012-10-24 17:20:24 följande:
    Nu har jag ringt läkaren, som sa att jag får pröva pergotime en sista gång, och gå på kontroller under den sista gången. Vul plus blodprov. Sedan tyckte hon att vi skulle gå vidare med utredningen, få lämna spermieprov det var drygt 2 månaders väntetid för det !! 2 jävla månader, hur fan kan det bli så långa köer ! Så en grundlig koll sedan kan vi ta det vidare med sprutor mm. Hur kollade dom dig innan du skulle få börja med sprutor? Har du blivit "spolad" någon gång ?

Sambon fick lämna spermaprov. Dock behövde vi inte vänta så länge som ni.. Mig tog dom en massa blodprover. Fick spola äggledarna. Det gick bra. Obehagligt men helt ok iaf. Dom för upp en kateter och spolar med nån vätska och kollade med ul samtidigt. Inte skönt men skönt när det är över. Dom kollade åven lvmodern på samma sätt för att se om det fanns ngt avvikande.. Allt som allt tog nog alla tester och undersökningar en månad..
  • Steffi
    äralltupptaget skrev 2012-10-24 20:54:17 följande:
    det blir som ett vul fast med vätska i då eller vad ?

Ja det kan man väl säga. Man för in en kateter samt vulstaven.
  • äralltupptaget

hur stor är kateten ? låter inte skönt :(

Jag är livrädd för gyn undersökningar, VUL har man ju blivit så van med nu att det går på rutin, men tex cellprovet sista gången sa jag nej tack till då jag har upplevt sådant obehag samt börjat blöda :(

• Steffi
    äralltupptaget skrev 2012-10-28 17:12:53 följande:
    hur stor är kateten ? låter inte skönt :( Jag är livrädd för gyn undersökningar, VUL har man ju blivit så van med nu att det går på rutin, men tex cellprovet sista gången sa jag nej tack till då jag har upplevt sådant obehag samt börjat blöda :(

Jag vill minnas att den var jättetunn. Det kommer att gå bra. Nä gynundersökningar är ej roliga men man får tänka på den goda saken Många blir gravida ef spolning har jag hört
  • kattmamma

Har suttit och läst lite grann av era inlägg och tänkte bara hoppa in lite mitt i. Hur spolningen känns verkar vara lite olika för alla men så länge du följer råden från personalen så tror jag inte du behöver vara så orolig. Ta värktabletter i god tid och gå och kissa precis innan. Jag var orolig för att det skulle göra ont men det var inte så farligt. Däremot hade jag sådan tur att bm sa till mig att gå och kissa strax innan vilket jag är glad för. Själva katetern är tunn och känns knappt eftersom den förs in tillsammans med staven. När det gäller gynundersökningar har jag också haft problem men sedan hamnade jag hos en gynekolog som ordnade fram ett spekulum i storlek small i stället och då gick det utan problem så fråga nästa gång om de inte har ett av modell mindre.

• nilla78
    äralltupptaget skrev 2012-10-24 20:54:17 följande:
    det blir som ett vul fast med vätska i då eller vad ?

Jag har spolat typ sju gånger... Har haft polyper i olika omgångar så det har blivit några koller.

Du hoppar upp i stolen som vanligt. Gyn för in en spekulum - ett instrument som öppnar upp slidan så att h*n kommer åt livmodertappen. Den delen av undersökningen _kan_ vara lite obehaglig och ömma. Men det går så fort!! Jag lovar, det handlar om några få minuter!! In kommer katetern, och den brukar inte kännas alls. Om läkaren inte hade talat om för mig vad han höll på med hade jag aldrig märkt av det...

H*n sprutar in vatten - den delen kan kännas lite olika. Jag har aldrig känt av den biten heller, vissa känner lättare mensvärk. 

Ut med kateter, ut med spekulum, in med staven.

Det hela brukar vara klart på... tja... max fem minuter? Om ens det?

Och som kattmamman skriver ovan - ta värktabletter nån timma innan. Och stå ut, det är värt det!!         
  • Steffi

Alltärupptaget: hur går det för dig? Har inte varit inne på evigheter.. Kram

• äralltupptaget

hej! :) Jag har inte heller varit in på länge.

Vi var iaf  till läkaren i mitten på januari och fick då gå igenom " nästa steg" dvs IVF. Så just nu väntar vi på att remissen ska skickas till Umeå.
    Jag tog upp spolning med min läkare då jag var där  ,som sa att spolning är inte en behandling utan ett sätt att se om det är fri passage eller ej. Och är det inte det blir utgången iaf IVF så det spelade som ingen roll. Så jag slapp spolning så nu är det äggplock jag går och oroar mig över ( pest eller kolera liksom  hahah )
    Men det känns skönt att vara " igång" igen.. det är ett evigt väntande i köer hit och dit.

Vi hoppas att remissen kommer bli skickad nu i feb ,  så vi hoppas att vi hinner göra ett försök nu innan sommaren, men annars blir det till hösten. Känns ändå bra att vara på gång :)

• Steffi

Vad skönt att det händer något!! Håller tummar hårt att remissen snabbt är framme och snart att du har plusset!! Lycka till!!! Kram

• äralltupptaget
    Steffi skrev 2013-02-10 17:43:49 följande:
    Vad skönt att det händer något!! Håller tummar hårt att remissen snabbt är framme och snart att du har plusset!! Lycka till!!! Kram
    tack! :) Ja nu är det ännu en väntan.... men spännande väntan..  :)

kram kram
Svar på tråden När inte pergotime hjälper.. någon med erfarenhet av spruta?