Gravid och vän till ofrivillig barnlös söker råd...
Hej! Jag skriver i detta forum då jag är i en situation där jag behöver lite kloka råd. Jag har ett tajt tjejgäng som hängt ihop i många år. En av mina närmsta vänner upptäckte för ett par-tre år sedan att hon och hennes man inte kunde bli gravida. Efter utredning osv har de nu gjort tre IVF-försök, men inte lyckats ännu.
Jag har stöttat henne mycket under denna tid. För ett år sedan kände även jag och min pojkvän oss redo för att skaffa barn och jag nämnde det för min vän. Dock ganska diskret, då mycket fokus varit på hennes barnlängtan, sorg, misslyckade försök osv. Ingen annan i tjejgänget har av olika anledningar velat börja skaffa barn än.
Jag och min kille blev inte gravida direkt och någon gång under året har jag beklagat mig till min vän över hur jobbigt det är att se andra gravida när man själv längtar efter barn. Vi har då funnit tröst hos varandra, i vår gemensamma olycka kanske man kan säga.
Så blir jag gravid i början av juni, och sedan dess har min vän helt tagit avstånd från mig. Hon hör inte av sig och den gången vi alla vänner sågs efter sommarsemestern i början av augusti kunde hon inte ens titta mig i ögonen. Mina försök till "vanlig" kontakt blev ganska direkt avvisade, och det kändes inte trevligt alls. Från att vi hörts och setts flera gånger i veckan, hörs vi nu ingenting.
Jag tycker det är jättesorgligt och saknar henne såklart. Efter tre månader av dålig kontakt är min plan att kontakta henne och säga att vi behöver ses och prata ut om detta. Det svåra i det här är dock att det inte finns något jag kan säga som gör det bättre för henne... Jag vill ju inget annat än att hon ska "glädjas åt min graviditet", men jag förstår också att det är just de orden hon mår sämst av att höra. Jag vill ju inget annat än att hon ska lyckas bli gravid med IVF'en, men kan tänka mig att hon inte heller vill höra det – inte från mig.
Någon som varit med om något liknande? Vad kan man som vän säga för att det ska kännas bättre? Vad bör jag som gravid vän till en ofrivilligt barnlös undvika att säga?
Tacksam för alla tips jag kan få!