• win55

Hur svårt är det att vara ensamstående förälder?

Hej jag ska kortfatta mig och hoppas på vettiga svar. Jag har en kompanjon som är ensamstående förälder med två barn på 13 och 10 år. Han har skitit i jobba de senaste 4 månader och gnäller hela tiden på att han mår dåligt eller det är mycket att göra hemma som diska, laga mat och ta hand om barnen och att jag vet inte hur det är att vara ensamstående förälder.

Ingen av hans barn har sjukdomar, handikapp eller psykiska problem helt frisk och går i skolan tackolov!

jag misstänker att han latar sig bara och vill att någon annan ska göra jobbet, jag kanske har fel men det därför jag vänder mig hitt. Själv är jag singel och inte har några barn än och vet inte hur det är att vara förälder men kan tänka mig hur det är.

Själv funderar jag på att bryta kompanjonskapet och gå vidare, har pratat med honom flera gånger och sagt att barnen inte är små och han kan hinna med jobbet och allt annat samtidigt. Enligt honom så är jag hårt och fårstår inte ett skit!

1: hur är det att vara ensamstående förälder med jobb/ företag för er som har det?

2: Är jag för hårt eller, jag tror inte alla ensamstående föräldrar sitter och gnäller hela dagarna?

3 Vad tror ni att det handlar om? Har ni några tips?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur svårt är det att vara ensamstående förälder?
  • Juvina

Han är bara lat ok om man har småbarn som behöver ständig uppmärksamhet

• Eisa

Nej det är inte sådär jobbigt så länge man sover bra om nätterna och inte är deprimerad.

• Alisa

Som föregående talare. Om inte familjelivet för honom pga ovanliga saker (allvarliga funktionshinder hos barnen eller liknande) så borde han klara att hantera en vardag med barnen och ett jobb. 
    Det jag upplevde jobbigaste som ensamstående var sömnbrist, att aldrig kunna delegera hushållssysslor och att aldrig få vara den barnen kommer till när den andre föräldern sagt till dvs aldrig få vara "den snälle" utan alltid vara den som sa till och blev arg. Men att strunta i jobbat vara aldrig något alternativ. Tror din kompanjon mår dåligt om familjen inte är extrem på något sätt.

• mammalovis

Det kan säkert vara tufft med uppfostran av tonåringar, men inte skäl nog att undlåta sig att jobba. Kräv att han söker läkarhjälp för att se om han lider av depression, annars finns det ju inget direkt vägande skäl anser jag. Att vara ensamstående med småbarn med medföljande sömnbrist skulle jag tycka vore värre än tonåringar.

Jag hade nog brutit kompanjonskapet, då det verkar vara mer en belastning än till nytta.

• Dantes matte

Det verkar väl som att han har tröttnat? Kanske egentligen också vill komma ur erat samarbete?

Jag har haft företag och är ensam med tvillingar på 7 år. Tyvärr var jag tvungen att lägga ner då det blev för mycket helg- och kvällsjobb, men funderar på att starta upp företaget igen om några år när barnen själva kan gå hem från skolan, åka till fotbollsträningarna och fixa egen mellis. Visst är det mycket hemarbete när man alltid måste göra allting själv, men barnen blir ju större och kan ta sin beskärda del så småning om. Speciellt om dom är 10 och 13 år.

• Fru Zäll

Blev han ensam med dom nyss? Då kanske det är jobbigt för honom. Dumt av dig att fråga här

• Happyfeet1980

tycker det verkar konstigt!
    Jag är ensam med två barn i förskoleåldern. har ingen hjälp av släkt eller nåt sånt. de bor hos sin pappa 2 korthelger i månaden. Annars har jag dem hela tiden. Jag jobbar heltid på både helger, kvällar och vardagar. Jag hämtar och lämnar, lagar mat, handlar, tvättar, åker på aktiviteter, skjutsar och hämtar hos kompisar mm mm
    Jag har bara tillfälle att ha bil vid speciella tillfällen som om jag ska storhandla eller åka o hälsa på en kompis utanför stan, annars cyklar jag överallt eller går med barnen i vagnen. Är hemma om barnen är sjuka ja ni vet, allt man gör som förälder gör jag själv med mina två barn. De är med överallt. har varit med på jobbet, hos tandläkaren, hos barnmorskan, föräldrarmöten mm mm

jag tycker inte det är speciellt jobbigt. kan vara vissa dagar om man sovit dåligt och barnen har en dålig dag som man känner att det är jobbigt.      

tror för det första att det blir lite till vad man gör av det. men tycker mest det handlar om lathet hos din vän, barnen är ju dessutom stora!! 

Svar på tråden Hur svårt är det att vara ensamstående förälder?