• Africa

Svårt att sitta - tips på stol?

Mitt barn har väldigt svårt att sitta på sin stol i skolan. Det är en hög stol med fotstöd och saknar naturligtvis armstöd. Hon trillar av stolen flera gånger om dagen. Samma sak här hemma, så vi tänkte köpa en kontorsstol med armstöd åt henne. Tror ni det funkar? Finns det fler här med liknande problem, och hur har ni gjort i så fall?Hon tappar liksom muskeltonus när hon koncentrerar sig och måste sitta uppkrupen på alla möjliga konstiga sätt för att inte glida av stolen. Antagligen får vi köpa en egen stol och ställa i skolan så att hon inte trillar i golvet hela tiden, frågan är bara vilken typ av stol som är bäst. 

• Svar på tråden Svårt att sitta - tips på stol?
  • pigglet

En utan hjul!
    Får ni köpa saker och ta till skolan? Jag har hört att det inte skulle vara tillåtet, att det är skolan som ska stå för allt "material" som ska användas där och om de inte bedömer att det behövs så får man inte heller köpa dit det själv? Hoppas jag har fel då...
    Köp en hem först och prova, så ni inte köper 2 samtidigt och det kanske visar sig att just den stolen inte funkar så bra ändå.
    Kanske ni kan ta med henne till ett kontorsvaruhus och prova lite olika stolar?  

• Africa

Vi har blivit ombedda att köpa allt möjligt genom åren, så tillåtet är det nog. Men det vore ju smidigare om de hade fungerande möbler förstås. Vi tänkte åka och handla en stol nu i helgen och hoppas vi hittar något som funkar.

• EN11

Har ditt barn en diagnos som förklarar detta så ska ni höra med en arbetsterapeut om hon inte kan få en förskriven att ha i skolan innan ni köper en. I Stockholmslän får man det om man går i "vanlig" skola dvs icke särskola.

• Africa

Tack för tipset. Vi bor i Stockholm så jag ska kontakta arbetsterapeuten på måndag och se om de kan hjälpa till på något sätt.

• UnikFamilj

Har ni funderat över bolldyna..? För vissa barn som antingen har svårt med koncentrationen, eller som har svårt just med att hålla kvar kroppen upprätt när de börjar fundera på annat så kan det vara en hjälp. Kanske kan vara nåt att tänka på oavsett stol. Fråga arbetsterapeuten.

• Africa

Ja, vi har en bolldyna. Hon gillar den och det hjälper lite, på så sätt att det blir lättare för att henne att sitta lite längre stunder. Men hon trillar fortfarande av stolen precis som om den vore inoljad!

• UnikFamilj

Då tycker jag ni skulle fråga arbetsterapeuten om att få utskrivet en arbetsstol till henne. Det finns flera varianter, och den diskussionen borde ni definitivt ha om problemen är kända och så påtagliga. Hoppas det löser sig - och stå på er..! =)

Svar på tråden Svårt att sitta - tips på stol?