• Anonym (Q)

Kan vi sluta ha sex nu? :-o

Det här känns som en riktigt idiotisk fråga. Jag har efter mycket om och men äntligen fått igång min ägglossning!

I tisdags fick jag positivt på ägglossningtest. 

Vi hade då sex i tisdags, i onsdags, igår och idag.

Men det var nästan jobbigt. Det var så uppenbart att vi bara hade sex för att få barn och det var inte för att vi hade lust egentligen, om ni förstår vad jag menar.

Både jag och min man vill inget hellre än att ha barn och vi har kämpat länge nu, med gråt och frustration. Nu när ägglossningen är igång försöker vi alltså på naturlig väg.

Men "måste" vi ha sex i morgon och i övermorgon, eller borde vi ha det? Eller kan vi räkna med att vi "gjort det vi ska" den här månaden och hoppas på det bästa?

Vi brukar ha ett mycket bra sexliv, men att ha det på "beställning" varje dag tog musten ur mig, om man säger så. 

• Svar på tråden Kan vi sluta ha sex nu? :-o
  • MajaVira

De flesta ägglossningstest visar väl positivt 24-36 timmar innan ägglossning, sedan lever ägget ca ett dygn. Så ni kan ta det lugnt nu...

• Anonym

Det heter väl att man ska ha sex varannan/var tredje dag för att spermierna ska hinna mogna tillräckligt/inte bli dåliga..

• Anonym (Q)
    Anonym skrev 2012-08-31 21:43:25 följande:
    Det heter väl att man ska ha sex varannan/var tredje dag för att spermierna ska hinna mogna tillräckligt/inte bli dåliga..
    Det finns massor med teorier om det. Vissa säger som du, andra säger att man brukar rekommendera varannan dag för att det helt enkelt inte behövs med varje dag och kan bli lättare att hålla varannan dag.

Har man var tredje kan man ju missa själva ägglossningen?

Vi går efter vad vi fått höra från vår fertilitetsklinik (som vi hade kunnat fråga om detta, men de har stängt över helgen). De säger att det är struntprat med att spermierna ska "mogna" och att om man orkar så är det bra att ha sex varje dag
  • Anonym
    Anonym (Q) skrev 2012-08-31 21:47:26 följande:
    Det finns massor med teorier om det. Vissa säger som du, andra säger att man brukar rekommendera varannan dag för att det helt enkelt inte behövs med varje dag och kan bli lättare att hålla varannan dag.

Har man var tredje kan man ju missa själva ägglossningen?

Vi går efter vad vi fått höra från vår fertilitetsklinik (som vi hade kunnat fråga om detta, men de har stängt över helgen). De säger att det är struntprat med att spermierna ska "mogna" och att om man orkar så är det bra att ha sex varje dag
    Vilken fertilitetsklinik är det? RMC i Linköping rekommenderar varannan till var tredje dag för att spermierna mår bäst då.
  • Anonym

Det hade ju varit bättre om ni hade haft sex dagen innan ÄL testet visade positivt (dvs ca 2 dagar före ÄL) än att ha det 4 dagar efter ÄL.

Det verkar vara en konstig fertilitetsklinik du har hamnat hos och jag skulle rekommendera dig att byta. 

• Anonym (Q)
    Anonym skrev 2012-09-01 11:31:02 följande:
    Det hade ju varit bättre om ni hade haft sex dagen innan ÄL testet visade positivt (dvs ca 2 dagar före ÄL) än att ha det 4 dagar efter ÄL.

Det verkar vara en konstig fertilitetsklinik du har hamnat hos och jag skulle rekommendera dig att byta. 
    Vi kunde omöjligt veta när det skulle visa positivt, så vi kunde inte planera in att ha sex innan. Hade jag vetat när det skulle visa positivt så hade jag ju inte ens behövt testa..?

Anonym skrev 2012-09-01 11:28:46 följande:
    Vilken fertilitetsklinik är det? RMC i Linköping rekommenderar varannan till var tredje dag för att spermierna mår bäst då.
    Vi bor utomlands i en storstad. Kliniken vi går till har mycket bra omdömen, kvinnor kommer hit från hela världen och jag litar helt och fullt på dem. Vill inte skriva vilken stad dock, eftersom jag vll vara anonym.

Till saken hör att det här liksom var en "prov-månad", läkaren sa att vi kan prova om vi vill, men inte förrän nästa månad skall vi prova "på riktigt" - då kommer det även finnas läkare tillgängliga 24/7 om vi skulle ha frågor som dessa.

Den här månaden skulle vi mest kolla så att allt fungerar som det ska. Det är därför jag frågar här .

Däremot har jag hört många olika teorier om hur ofta man ska ha sex, och vi väljer att gå efter de här rekommendationerna. 

Jag menar, om man nu inte har så bra koll på ÄL att man kan planera att ha sex INNAN positivt ÄL-test så kan vi säga att man har sex på söndagen när man får positivt på testet. Sedan väntar man i tre dagar och "sparar" spermier till onsdagen - men då är det ju för sent ändå, eftersom ÄL brukar komma 24-36 timmar efter pos. test?

Så man har då haft sex en gång då det kan ta: på söndagen eftersom spermierna kan överleva några dagar (hur många är även det beroende på vem man frågar). Det känns ju inte som det optimerar gravidchanserna direkt.
  • Anonym (äntligen gravid)

Jag fick också höra att om man orkade så var det bästa att ha sex varje dag.

Att många läkare rekommenderar varannan till var tredje för att minska pressen på paren och för att man KAN bli gravid då.

Nu vet jag ju att det kan vara slump, men vi lyssnade först på läkarnas rek. och hade sex var tredje, ibland varannan dag. Sedan sa min svåger som även han är läkare, att spermier fungerar inte så, de "mognar" inte på det sättet.

Då hade vi sex varje dag efter positivt ÄL-test (vi hade av en slump sex två dagar innan också) och nu väntar jag vårt första barn om sex veckor

ON TOPIC: Ja, ni kan ta det lugnt nu. Jag förstår precis din känsla, att "magin" försvinner i sexet. 

• ToK

En del del forskning visar att varje dag är bättre än varannan/var tredje.

Man gör som man känner helt enkelt, forskningen pekar åt olika håll så man får väl helt enkelt välja själv på vilken forskning man lutar sig mot!

• ToK
    Anonym skrev 2012-09-01 11:31:02 följande:

ÄL testen visar positivt 1-2 dagar innan ägglossning sker så det går finfint att ha sex när man får positivt på testet, då har man någon dag på sig innan ägglossningen kommer!
  • Casablanca
    ToK skrev 2012-09-01 11:52:16 följande:

En del del forskning visar att varje dag är bättre än varannan/var tredje.

Man gör som man känner helt enkelt, forskningen pekar åt olika håll så man får väl helt enkelt välja själv på vilken forskning man lutar sig mot!

Precis! Det finns så mycket olika info att man liksom får chansa och följa magkänslan lite!

Det finns tyvärr inget "recept" på att bli gravid. 
    ♥ Känner du igen mig? Snälla avslöja mig inte! ♥
  • Pimpinellan

Vår läkare poängterade att är det länge sen mannen haft utlösning bör han ha utlösning minst 4-5 dar innan äl för att göra sig av med gammal sperma. Den är inte bra om man försöker bli gravid så endast vänta tills positivt äl-test tyckte inte han var bra alls. Är man lite äldre kan man dessutom missa äl,finns de som haft konstaterad äl före äl-testet visat positivt och det vorde ju rackarns om det hände! Annars är nog varannan dag fullt tillräckligt,men varje dag inte fel om man kan och har bra spermier.

Svar på tråden Kan vi sluta ha sex nu? :-o