Anonym skrev 2012-09-01 11:31:02 följande:
Det hade ju varit bättre om ni hade haft sex dagen innan ÄL testet visade positivt (dvs ca 2 dagar före ÄL) än att ha det 4 dagar efter ÄL.
Det verkar vara en konstig fertilitetsklinik du har hamnat hos och jag skulle rekommendera dig att byta.
Vi kunde omöjligt veta när det skulle visa positivt, så vi kunde inte planera in att ha sex innan. Hade jag
vetat när det skulle visa positivt så hade jag ju inte ens behövt testa..?
Anonym skrev 2012-09-01 11:28:46 följande:
Vilken fertilitetsklinik är det? RMC i Linköping rekommenderar varannan till var tredje dag för att spermierna mår bäst då.
Vi bor utomlands i en storstad. Kliniken vi går till har
mycket bra omdömen, kvinnor kommer hit från hela världen och jag litar helt och fullt på dem. Vill inte skriva vilken stad dock, eftersom jag vll vara anonym.
Till saken hör att det här liksom var en "prov-månad", läkaren sa att vi kan prova om vi vill, men inte förrän nästa månad skall vi prova "på riktigt" - då kommer det även finnas läkare tillgängliga 24/7 om vi skulle ha frågor som dessa.
Den här månaden skulle vi mest kolla så att allt fungerar som det ska. Det är därför jag frågar här

.
Däremot har jag hört många olika teorier om hur ofta man ska ha sex, och vi väljer att gå efter de här rekommendationerna.
Jag menar, om man nu inte har så bra koll på ÄL att man kan planera att ha sex INNAN positivt ÄL-test så kan vi säga att man har sex på söndagen när man får positivt på testet. Sedan väntar man i tre dagar och "sparar" spermier till onsdagen - men då är det ju för sent ändå, eftersom ÄL brukar komma 24-36 timmar efter pos. test?
Så man har då haft sex
en gång då det kan ta: på söndagen eftersom spermierna kan överleva några dagar (hur många är även det beroende på vem man frågar). Det känns ju inte som det optimerar gravidchanserna direkt.