Ni som inte nattmatar era (4-5 mån) bebisar - hur sent får de kvällsmat?
Hej!
Som rubriken anger:
Ni som inte nattmatar era (4-5 mån) bebisar - hur sent får de sin kvällsmat/nattslurk/sista måltid?
Och när brukar de vakna på morgonen?
Hej!
Som rubriken anger:
Ni som inte nattmatar era (4-5 mån) bebisar - hur sent får de sin kvällsmat/nattslurk/sista måltid?
Och när brukar de vakna på morgonen?
Min tjej är iofs 3 mån men hon äter sista vid ca.19.30-20.00 och sover hela natten fram tills ca.6.00-6.30 då hon äter och somnar om ett par timmar till.
Inte riktigt blivit en regelbunden vana än men min snart 5 månaders äter vid 19:30 sista gången. Sover ibland till 4-5 då han är hungrig igen. Kliver oftast upp då men efter en timme eller två somnar han om (alltså vid 6-7) och sover en timme till.
Ibland vaknar han vid ett på natten och vill äta trots maten vid 19:30.
Sonen ammades en sista gång runt 21-21.30 i den åldern. På det sov han gott i ca 12 timmar utan att vakna.
Tack för svaren!
Fler?
Hur har ni gjort för att sluta amma/mata där på natten, har barnet valt det själv eller har ni "arbetat bort" det?
Min dotter påbörjar nattning runt halv sju (ibland lite tidigare eller senare, så då förskjuts ju hela processen). Då Klär vi av henne, leker lite på skötbordet, badar så länge orken finns, torkning sedan pyjamas på (alltid gråt här, vet inte varför). Mat blir alltså runt sju sista gågen.
Men sedan är hon vansinnigt oregelbunden. De flesta nätterna vakar hon vid 2-3 tiden och får mat. Sover sedan till 6-halvsju då vi "går upp". (dvs hon får morgonammning sedan kläder o lite morgonbestyr. efter 1,5 timme är det sovdags igen och då får hon mer mat innan det.)
Men vissa nätter vaknar hon redan vid 11, och igen vid kanske 01, och sedan kanske sista gången vid 05. Inte kan hon väl vara hungrig alla de gångerna?! Jag har försökt att se om det är något mönster i hennes dagätning men kan inte hitta något som kan "ge" utslag på natten.
Och hur ska jag få bort nattmålet (på sikt)? Jag har testat sk dreemfeed vid 22 när vi går till sängs, men då har hon antingen vaknat fler gånger än "normalt" eller vaknat vid tretiden som "vanligt" ändå.
Någon reflektion?
Kan hon verkligen vara hungrig där på natten?
Vi gjorde inget för att sonen skulle sluta äta på natten. Det var han själv som valde att sova istället, allt längre pass, tills han sov hela natten.
Men om din bebis bara äter 1-3 gånger per natt och bara är 4-5 (?) månader, så tycker jag inte att du ska göra någonting alls. Hon verkar ju sova bra, och hon är ju faktiskt väldigt liten än.
Bebisar är så olika med det där. Vissa behöver nattäta upp till 1 år, andra slutar tidigare.
Båda mina barn har ammat och somnat runt 20 för natten i den åldern.vaknat runt 06 och somnat om nån timme.
Jag tycker du ska vara nöjd med hennes sömn i denna tidiga ålder. Det är mer än man kan hoppas på! Ni har fina rutiner och om ett tag kommer hon att sova hela nätter.
Oh vad jag är avundsjuk på er som får sova några sammanhängande timmar per natt! Här hemma bestämmer liten (4 mån) att maten ska serveras var 3:e timme dygnet runt! Ibland bara 2-2,5 timmar mellan målen.
Fast jag tror att jag får hungriga barn, storebror sov sin första hela natt utan mat när han var runt 2-2,5 år!!!
Ja herregud det där verkar vara helt infividuellt och inte mycket att göra något åt. Kämpat med olika metoder för att få bort nattmaten men min nio månaders vill fortfarande äta kl 20, 23, 05, 07. Suck!
Nu struntar jag i det och matar...
Verkar vara väldigt olika alltså.
Som jag skrev så är det väl på sikt jag vill få bort det, och de flesta nätter fungerar det ju fint med bara ett uppvak.
Jag funderar på om bättre dagrutiner kan hjälpa till lite. Vi har en ganksa bra rutin på morgonen med uppvak, morgonammning, bestyr, frukost och sedan sovning igen, men sedan är det lite vilda västern fram tills att kvällsrutinerna börjar runt fem-sextiden med kvällsmat.
Jag försöker få till att maten (lunch om förmiddag/eftermiddagsmåltider) sker ungerfär på samma tider, men lilla damen är väldigt oregelbunden med sömnen på dagen. Ibland är det en halvtimme på morgonen (då får hon chansen en gång till innan lunch) och ibland tre timmar så att hon vaknar till lunchtid. Eftermiddagen är ännu mer oregelbunden...
Min son sov 12 timmarsnatt vid 4 mån när vi introducerade gröt och då av sig självt.
Jag vet inte hur du definierar "inte nattammar", men jag tyckte inte att jag gjorde det då mina sovit ca 5-6 timmar under ett pass i den åldern. Har ammat mycket sen em-kvällstid och innan läggning ca 19 o även tagit upp o ammat innan jag själv gick och la mig vid ca 23, sen har nästa amning blivit vid 4-5. Framförallt hände mycket de närmsta månaderna därefter, så vid 7 mån var bara en tidig morgonamning vid 6 kvar, med omsomning efter.
Jag har med min lille varit noga med att inte ha tutte som första alternativ, så jag har testat att söva utan, om det inte funkat har jag tagit upp o ammat sittande (så att jag själv inte somnat om direkt) ur båda brösten o lagt igen. Jag har haft väldigt svårt att sova själv när vi samsovit o liggammat, då har mina bebisar velat ha bröstet mkt oftare, o gärna ha tutten i munnen hela tiden...
Men det där är individuellt, en del sover mkt bättre själva liggamandes o samsovandes trots fler uppvak, bara man själv somnar om så!
Min lilla sov 5-6 timmar efter en vecka sen har det bara blivit längre nätter. Jag ammar henne mycket på kvällen, hon lägger sig mellan 21-23 beroende på hur dagen har sett ut. hon vaknar mellan 8.30-10 första gången, då är hon jättehungrig. Oftast så leker vi lite då och sover lite till. Så skönt =D