• kajsan01

Fråga till er som är vegetarianer

Hej! Jag undrar om ni vegetarianer aldrig dödar insekter och småkryp? Kan man till exempel äga en flugsmällare med gott samvete om man är vegetarian? Jag har under en längre period funderat på att bli veg. men jag skulle ALDRIG klara att sluta döda de vidriga spindlarna vi har i källaren! Så hur gör ni med sådant?

• Svar på tråden Fråga till er som är vegetarianer
  • MadHatter

Du avgör väl själv var du sätter din gräns? Sedan behöver det väl inte vara allt eller inget? Om di nu både dödar myggor och äter kött men tycker att det är fel att döda djur kan du ju sluta med det ena - bättre än att göra både och i alla fall. Men som påpekats är ju inte alla vegetarianer pga av att de tycker att det är fel att döda djur - du avgör ju själv var din etiska/moraliska gräns går.

• Absens
    malino801 skrev 2012-09-02 12:10:28 följande:

Men du tycker inte det e onödigt ?
    Haha, nej. Jag är rätt obrydd. ;D
  • Eurydike

Jag blev vegitarian när jag var 14 år pga etiska skäl, dvs jag reagerade mot sättet man slakatade djur, transport till slakt, ja helt enkelt hur man behandlade djur. Nu, 30 år senare, äter jag fortfarande inte kött, men fisk och skaldjur. Insekter/skadedjur har jag aldrig tagit med i mitt resonemang, jag slår gladerligen ihjäl irriterande myggor. Sedan tycker jag väl att man inte i onödan behöver döda småkryp.

• DrakUlla

Man gör väl vad man kan och orkar för att bidra, allt behöver inte vara så svart och vitt. Bättre att vara en vegetarian som mördar spindlar än en köttätare som mördar spindlar.

• malino801
    MadHatter skrev 2012-09-02 13:40:31 följande:
    Du avgör väl själv var du sätter din gräns? Sedan behöver det väl inte vara allt eller inget? Om di nu både dödar myggor och äter kött men tycker att det är fel att döda djur kan du ju sluta med det ena - bättre än att göra både och i alla fall. Men som påpekats är ju inte alla vegetarianer pga av att de tycker att det är fel att döda djur - du avgör ju själv var din etiska/moraliska gräns går.

Sant, alla avgör själv
  • malino801
    DrakUlla skrev 2012-09-02 15:17:36 följande:
    Man gör väl vad man kan och orkar för att bidra, allt behöver inte vara så svart och vitt. Bättre att vara en vegetarian som mördar spindlar än en köttätare som mördar spindlar.

'en köttätare som mördar spindlar' haha, usch vad hemskt det lät!
  • toccata

Är vegetarian och har inga problem med vare sig att döda flugor eller myggor. Jag kan till och med vara så pass vulgär att jag fiskar, det blir allt mer sällan vilket inte beror på mitt kostval utan miljöutsläpp och rovfiske.

• astrida

Jag är vegetarian, men insekter som kommer in får se upp för flugsmällan;). Ser inga direkta motsättningar i detta faktiskt, även om man ju inte ska smälla vartenda kryp man ser per automatik.

• MarieClaesson

Dagens djurproduktion är helt sjuk, man tar ju ingen hänsyn till djuren och miljön över huvud taget.. och vad ligger bakom och driver allt vansinne? Jo pengar såklart som med det mesta.. Dessutom är vi konsumenter inte villiga att betala så mycket för vårat kött/ägg/mjölk och då slår det genast tillbaka på djuren som får ta det största lidandet. Det finns kravgårdar och ekologiska gårdar där det ställs åt minstonde lite krav på hur djuren får leva och röra sig, handla gärna därifrån med gott samvete eller skippa köttet helt. Den här branchen går ju inte att jämföra med en störande fluga som sitter med sina bajsiga fötter på din mat.. eller jo en buddhist skulle aldrig slå ihjäl den men jag gör det utan samvetskval :)

• Apopan

Vi äter insekter och insektsägg dagligen i rätt så stora mängder utan att ens tänka på det. Att fler inte ser insekter som god proteinkälla tycker jag för övrigt är tråkigt, dock förståeligt.

Att inte äta vissa djur och sedan döda ett annat har ju för nödvändigtvis övrigt inte så mycket med varandra att göra. Djur består av många arter och med varierande självkännedom, intelligens och känsloliv. Det går att värdera värdet av liv utefter det. Annars går det knappt att leva som människa. Att vissa drar gränsen lite väl högt får stå för dem.

Känns också som en rätt onödig diskussion. Är trött på allt tjafs om "riktig vegetarianism" och liknande trams. Det är väl bra att vissa iaf reflekterat över vad det är en stoppar i sig, att de sedan inte passar in i ett kostvals-fack spelar väl mindre roll. Men sedan jag blev vegetarian, vilket är 15år sedan ungefär, så har det dykt upp fler sådana där benämningar, vilka jag inte riktigt hänger med i :P

Själv är jag vegetarian och fd vegan. Hade en period under graviditeten och till rätt nyligen som jag åt fisk ibland. Dödar dock inte insekter om de inte är direkt störande och inte går att släppa ut. Spindlar får alltid leva vidare inomhus. De gör mer nytta än skada.

• Helle333
    kajsan01 skrev 2012-09-01 21:37:17 följande:
    Hej! Jag undrar om ni vegetarianer aldrig dödar insekter och småkryp? Kan man till exempel äga en flugsmällare med gott samvete om man är vegetarian? Jag har under en längre period funderat på att bli veg. men jag skulle ALDRIG klara att sluta döda de vidriga spindlarna vi har i källaren! Så hur gör ni med sådant?
    Jag tror du kommer få lika många svar som det finns veggofolk =) Det där är väldigt individuellt. Jag försöker fösa ut oönskade kryp ur mitt hem men visst kan någon råka bli mosad också. Flugsmälla har jag däremot ingen. Har sällan flugor här så
  • astrida
    MarieClaesson skrev 2012-09-27 17:58:43 följande:
    Dagens djurproduktion är helt sjuk, man tar ju ingen hänsyn till djuren och miljön över huvud taget.. och vad ligger bakom och driver allt vansinne? Jo pengar såklart som med det mesta.. Dessutom är vi konsumenter inte villiga att betala så mycket för vårat kött/ägg/mjölk och då slår det genast tillbaka på djuren som får ta det största lidandet. Det finns kravgårdar och ekologiska gårdar där det ställs åt minstonde lite krav på hur djuren får leva och röra sig, handla gärna därifrån med gott samvete eller skippa köttet helt. Den här branchen går ju inte att jämföra med en störande fluga som sitter med sina bajsiga fötter på din mat.. eller jo en buddhist skulle aldrig slå ihjäl den men jag gör det utan samvetskval :)

Nej precis. Även om maten är billig så är det alltid någon som får betala priset. Är det inte konsumenten, så är det bonden, miljön eller djuren. Det rimligaste är att det är konsumenten som betalar vad varan kostar! Men att slå ihjäl en fluga lite snabbt så att den inte lider, eller mosa en spindel i ett papper, det anser jag inte är samma sak.
  • maja7901
    MarieClaesson skrev 2012-09-27 17:58:43 följande:
  • Biffus

Ibland dödar jag jättespindlarna på undervåningen (de är gigantiska). Detta sker dock i ren panik. Vaknar jag och ser en gigantisk spindel bredvid mig så har jg svårt för tt inte döda den. Dock anser jag inte att det är rätt, men min kosthållning har Inget med det att göra.

Svar på tråden Fråga till er som är vegetarianer