• hannahhannah

Pappan jobbar i norge, men vi alla bor i sverige. Rätt till föräldrapenning????

Min man och jag bor i sverige, men min man jobbar i norge. Vi väntar nu barn och undrar om någon vet hur det här fungerar med föräldrarpenning.

Jag har ju rätt till föräldrapenning i sverige baserad på min SGI. 
    Han har rätt till föräldrapenning på grundnivå i sverige eftersom han inte deklarerar någon inkomst som han skattar för i sverige... 

Vi undrar nu om han kan få föräldrapenning från norge eftersom han skattar där och bör omfattas av norksa socialförsäkringen. 

(Jag har hört någonstans att pappan bara har rätt till föräldrapenning i norge om barnet och/eller kvinnan bor/arbetar i Norge... stämmer detta??)  

Vi vore hemskt tacksamma för svar

• Svar på tråden Pappan jobbar i norge, men vi alla bor i sverige. Rätt till föräldrapenning????
  • hannahhannah
    diana86 skrev 2012-09-02 00:42:43 följande:
    Betalar din man skatt i sverige?

Som jag skrev i ts så betalar han inte skatt i sverige. Han betalar skatt i norge
  • Lady Gaga

Får han fp från Norge så ska det uttaget räknas av från den svenska föräldrapenningen.

• hannahhannah

försäkringskassan kan endast svara på frågor om den svenska socialförsäkringen... och vi vet redan att han har rätt till föräldrapenning på grundnivå i sverige...
    försäkringskassan kan inte svara på hur den norska socialförsäkrigen fungerar och om min man har rätt till föräldrapenning där baserad på hans norska lön som han skattar för i norge... det är därför jag frågar om någon har erfarenhet av denna situation här på FL.

Jag tycker att det är märkligt om han inte skulle ha rätt till föräldrapenning baserad på hans inkomst i något av länderna...    

• Isobel

Jag är kanske ute och flyger och detta är ett annat land, men min kompis bor i Sverige men jobbar i Danmark. Hon har inte fått fp alls från Sverige, inte ens lägsta SGI, utan bara Danmark (då hon skattar där). Hennes man som jobbar i Sverige får fk härifrån. Måste väl gälla samma Norge/Sverige? 

När hon vabbar så får hon från Danmark (plus att det är restriktioner på hur många ggr man får svabba) och hennes man får från här. 

• hannahhannah
    Isobel skrev 2012-09-02 00:50:45 följande:
    Jag är kanske ute och flyger och detta är ett annat land, men min kompis bor i Sverige men jobbar i Danmark. Hon har inte fått fp alls från Sverige, inte ens lägsta SGI, utan bara Danmark (då hon skattar där). Hennes man som jobbar i Sverige får fk härifrån. Måste väl gälla samma Norge/Sverige? 

När hon vabbar så får hon från Danmark (plus att det är restriktioner på hur många ggr man får svabba) och hennes man får från här. 

Jag tror inte att norge har samma system som danmark...

Jag har läst lite på internet och fått intrycket av att min man endast skulle få rätt till norsk föräldrapenning baserad på hans lön i norge om vi alla bodde där....  att den norska föräldrapenningen alltså följer var modern och barnet är bosatta...

men detta skulle ju innebära att min man aldrig skulle ha rätt till en föräldrapenning brundad på sin lön , varesig i norge eller sverige så som vår situation ser ut idag 
  • tjofräs

Jomen han har rätt till norsk fp. Min man jobbar i Norge, men pga hysteriskt krångligt pappersarbete har det inte blivit av att han tagit ut något alls från dem, inte ens barnbidraget som ju är högre i Norge än i Sverige.

• hannahhannah
    tjofräs skrev 2012-09-02 08:29:25 följande:
    Jomen han har rätt till norsk fp. Min man jobbar i Norge, men pga hysteriskt krångligt pappersarbete har det inte blivit av att han tagit ut något alls från dem, inte ens barnbidraget som ju är högre i Norge än i Sverige.

Men måste inte åtminstonne barnet vara folkbokfört i norge för norsk föräldrapenning?? Eller mamman?? Någon som vet???
  • tjofräs

Nä, ingen behöver vara folkbokförd. Det räcker med att någon av föräldrarna arbetar och betalar skatt där.

• Banzai

Hur gick det ?? 

Har en vän som kommer hamna i samma sits så nyfiken !!

Svar på tråden Pappan jobbar i norge, men vi alla bor i sverige. Rätt till föräldrapenning????