• andersmonika

Safari i Tanzania med barn

Nu har vi äntligen slagit till och köpt en Tanzania safari. Är dock fortfarande lite osäker på ifall jag är en dålig förälder som tar med mina barn (7,9,13) till Tanzania då de ibland har malaria i landet. Säljaren på Dahlsafaris sa att det är många barnfamiljer som åker till Tanzania och att det är sällsynt att resenärer drabbas av malaria ifall de sköter sitt skydd. Jaja, kanske sent att ställa öppen fråga här på forumet när jag redan köpt min safariresa. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Safari i Tanzania med barn
  • mandelblomma

absolut en ålder på era barn jag tycker man kan åka på en sån resa.
    Ha så kul!

• oOMayaOo

Äter ni malariatabletter så är risken mycket liten att ni skulle få malaria.
    Jag har varit i Tanzania flera gånger och aldrig drabbats. Sist jag åkte var sonen ett år och han klarade sig fint han också.

• Anne69

Toppen tycker jag! När mina barn är i den åldern kommer vi absolut försöka göra en safariresa. Det är nämligen en helt fantastisk upplevelse.......åtminstone var det det för 10 år sen

Ge dem den malariaprofylax som föreslås bara, mer kan du inte göra! 

• No Logo

I somras var vi på safari i Tanzania med våra barn som är 8 och 13. Vi tog den nyare modellen malariaprofylax som heter Malarone. Det är lite dyrare, men har sällan biverkningar (vilket tex Lariam är känt för). Vi såg inte en mygga på safarin (norra Tanzania), däremot vid kusten och på Zanzibar; myggmedel och myggsprej är bra komplement som man kan köpa på alla supermarkets. MyggA hade vi med hemifrån. Myggnät finns oftast på hotellen, och finns AC på hotellrummet så gillar inte myggen det. Ta med tunna svala långärmade skjortor/blusar och långbyxor för kvällsbruk. Vi åkte förövrigt också med Dahl Safaris och var jättenöjda! De gjorde verkligen allt och lite till för att skräddarsy en perfekt resa åt oss! Det finns svensktalande guider (om ni föredrar det för barnens skull) men det fungerade bra med engelska också tyckte vi. Hela familjen avgudade vår guide Jeremiah som var välutbildad, genuint intresserad av djur och natur och fascinerande skarpögd!

• Anne69

Vad fick ni betala och vilken sorts resa gjorde ni? Inser att det krävs ett långsiktigt sparmål......

Svar på tråden Safari i Tanzania med barn