• Sparriss

Min 8-månaders vaknar på natten och är otröstlig

Jag har en son på 8 månader som vaknar ett par ggr varje natt och är nästan helt otröstlig. När han började med detta för ett par månader sedan började jag ge honom välling igen runt midnatt och då sov han resten av natten som en stock. Innan fick han en flaska först vid 4-5 tiden. Men nu har han börjat vakna igen så nu vet jag inte vad det kan bero på... När jag tar upp honom tar det långt tid innan han börjar slappna av i famnen och somnar då tillsist men det går inte att lägga tillbaka honom i sängen! Så ibland har jag bara suttit mitt i natten med honom i famnen närmare en timme :/ Jag vet ju att de kan ha mycket drömmar och så i denna åldern men borde det inte hjälpa att man har dem i famnen då? Vad kan det mer vara? Ä det någon som har någon idé eller också har varit med om detta?

• Svar på tråden Min 8-månaders vaknar på natten och är otröstlig
  • Lyckliga Lotta

När vår son var i den åldern kunde han vakna mellan 10- 15 ggr per natt. Han sov jätteoroligt och grät jättemycket.... Megajobbigt för oss föräldrar som inte fick sova mycket men det var bara att härda ut. Tror det är en utvecklingsfas.... Det höll i sig läääänge minns jag. Från ca 6 mån fram till 1 år.....

• Sparriss
    Lyckliga Lotta skrev 2012-09-02 09:39:10 följande:
    När vår son var i den åldern kunde han vakna mellan 10- 15 ggr per natt. Han sov jätteoroligt och grät jättemycket.... Megajobbigt för oss föräldrar som inte fick sova mycket men det var bara att härda ut. Tror det är en utvecklingsfas.... Det höll i sig läääänge minns jag. Från ca 6 mån fram till 1 år.....
    Usch, än så länge vaknar han inte så ofta som tur.. Men det är så jobbigt att känna sig så maktlös eftersom man inte vet vad man ska göra....
  • Marren38

Har du läst eller googlat på utvecklingspsykologi? I den ålder är barnet i separationsfasen och har just lärt sig att mamma o pappa kan gå iväg och försvinna! Världen blir då stor och jättefarlig. För att råda bot på detta behövs närhet i massor. Egen säng brukar inte vara populärt i denna ålder. Jag har alltid samsovit med mina barn under separationsfasen.

• Sparriss
    Marren38 skrev 2012-09-03 11:39:51 följande:
    Har du läst eller googlat på utvecklingspsykologi? I den ålder är barnet i separationsfasen och har just lärt sig att mamma o pappa kan gå iväg och försvinna! Världen blir då stor och jättefarlig. För att råda bot på detta behövs närhet i massor. Egen säng brukar inte vara populärt i denna ålder. Jag har alltid samsovit med mina barn under separationsfasen.

Ska genast googla :)
Svar på tråden Min 8-månaders vaknar på natten och är otröstlig